Stuurhuis
- hellspeedster
- Actief lid
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 12 mar 2005 18:43
- Locatie: -Belgie
Reken maar op een bedrag tussen 500 en 1000 €.koenvw schreef:Dan heb jij geluk...
Mij zal het wel enkele euro's kosten..
Heb het mijne laatst laten vervangen door een nieuw exemplaar en kreeg als opmerking bij de dealer dat ik geluk had dat dit in garantie gebeurde,aangezien dit een vrij kostelijke grap kan zijn.
EX-2.2 rijder nr : 945
EX-Turbo-rijder nr: 4440
EX-Turbo-rijder nr: 4440
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Reviseren van stuurhuis is over het algemeen prima te doen en voor een veel acceptabeler bedrag.
Nadeel is wel dat je dan een tijdje het stuurhuis kwijt bent.
Als je dan toch voor een nieuwe gaat, informeer eens naar de prijs en kijk dan of deze soms bijna even duur is:
http://www.eliseparts.com/shop/index.ph ... cts_id=552

Bye, Arno.
Nadeel is wel dat je dan een tijdje het stuurhuis kwijt bent.
Als je dan toch voor een nieuwe gaat, informeer eens naar de prijs en kijk dan of deze soms bijna even duur is:
http://www.eliseparts.com/shop/index.ph ... cts_id=552

Bye, Arno.
in het begin maakte ik me hierover veel zorgen om eerlijk te zijn, maar volgens mij is alles prima!
mijne komt uit 2001 met 34.000 op de klok
mijne komt uit 2001 met 34.000 op de klok
Laatst gewijzigd door marcel85 op 03 mei 2007 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Aan de voorwielen trekken/sjorren/rukken en voelen of je speling hebt.
Als je speling hebt moet je de verschillende verbindingen uitsluiten door specifiek bepaalde "joints" te fixeren met de hand en weer voelen. Uiteindelijk kom je dan bij het echt rammelende deel uit...
Tenminste, zo deed mijn monteur dat.
Als je speling hebt moet je de verschillende verbindingen uitsluiten door specifiek bepaalde "joints" te fixeren met de hand en weer voelen. Uiteindelijk kom je dan bij het echt rammelende deel uit...
Tenminste, zo deed mijn monteur dat.

Heb vandaag even gekeken hoe het nu net zit...
Stuurhuis vervangen valt wel mee qua werk, je hoeft niets speciaals te demonteren, bouten kunnen zonder veel moeite losgemaakt worden, dan schuift het stuurhuis uit zijn holte.
Ik dacht dat de uiteinden apart te vervangen waren, maar nee hoor niet apart te bekomen. Want het is juist daar dat de problemen zich steeds voor doen. In de kogelgewrichten onder die rubberen stofhoezen.
Ook komt er speling op de tandlat.
Vandaag met een collega gesproken, die vertelde me dat dit komt omdat het stuurhuis vrij recht gemonteerd is en er dus geen speling is voor een tikje of stoeprand...
Ik meende gelezen te hebben op het net dat een stuurhuis van een Corsa B dezelfde zou zijn, maar lijkt me toch niet te kloppen, zou leuk geweest zijn, want daar kan je de koppen dus wel apart bekomen. Liggen zelfs steeds op voorraad bij de Opel dealer, want ook de corsa heeft de problemen van speling in deze koppen...
Dus voorlopig is een ander stuurhuis de enige optie. 
Stuurhuis vervangen valt wel mee qua werk, je hoeft niets speciaals te demonteren, bouten kunnen zonder veel moeite losgemaakt worden, dan schuift het stuurhuis uit zijn holte.
Ik dacht dat de uiteinden apart te vervangen waren, maar nee hoor niet apart te bekomen. Want het is juist daar dat de problemen zich steeds voor doen. In de kogelgewrichten onder die rubberen stofhoezen.
Ook komt er speling op de tandlat.
Vandaag met een collega gesproken, die vertelde me dat dit komt omdat het stuurhuis vrij recht gemonteerd is en er dus geen speling is voor een tikje of stoeprand...
Ik meende gelezen te hebben op het net dat een stuurhuis van een Corsa B dezelfde zou zijn, maar lijkt me toch niet te kloppen, zou leuk geweest zijn, want daar kan je de koppen dus wel apart bekomen. Liggen zelfs steeds op voorraad bij de Opel dealer, want ook de corsa heeft de problemen van speling in deze koppen...


Mvg
Koen
Speester #2981
Koen
Speester #2981
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Inderdaad. Dat is een fout die zelfs ind e Opel documentatie zit. Het bovenste deel van de stuurkolom is wel die van de Corsa, maar het stuurhuis zelf absoluut NIET.koenvw schreef:Ik meende gelezen te hebben op het net dat een stuurhuis van een Corsa B dezelfde zou zijn, maar lijkt me toch niet te kloppen, zou leuk geweest zijn,
Het stuurhuis is een aangepaste versie van een single-seater stuurhuis, waarbij de aansluiting voor de stuurkolom verplaatst is naar links of naar rechts.
De spoor-stangen zelf zijn niet direct los te verkrijgen. Soms komen ze op Ebay wel eens voorbij, maar dan is een setje ook 90 pond oid.
Probleem is nog niet over als je die wel kunt krijgen, want de kogelgewrichten waarmee de stangen aan het stuurhuis vast zitten zijn ook een geperst type die niet zomaar uit elkaar (en vooral weer in elkaar!!) te krijgen zijn zonder gespecialiseerde apparatuur.
Meestal zijn het trouwens niet de kogels van de armpjes zelf die verslijten, maar de kunstof 'kommetjes' waar de kogel in gevat wordt aan het stuurhuis.
Helaas.. Ook deze zijn niet los te krijgen..
In de UK zijn er wel een aantal revisie-bedrijven die het stuurhuis en stangen/gewrichten weer in orde kunnen maken voor een beperkt bedrag (iets van 150 a 200 pond), anders zit je inderdaad aan een nieuwe vast.
Oh.. Het verwijderen van stuurhuis is inderdaaad in principe simpel (paar boutjes los en er uit schuiven).. Als je het gaat doen zul je alleen merken dat vooral dat 'eruit schuiven' een enorme takke-klus is, omdat er vrijwel 0,0 ruimte overal is en het ding aan ieder klein uitsteekseltje blijft haken. Veel gepruts en gedraai/geschuif zijn nodig.
En dan nog de nieuwe er weer in krijgen!
Het kan ook nodig zijn dat je 1 blindklink-moer uit moet boren waarmee in een rechts-gestuurde auto de beugel voor de accu vast zit. Deze is tijdens de fabricage er in gezet NADAT het stuurhuis is geplaatst.. Als je geluk hebt is hij net ondiep genoeg uitgevallen om geen probleem te zijn.
Bye, Arno.
Vandaag op 2 uur tijd even het stuurhuis vervangen. (Helemaal aleen, zou makkelijker zijn met 2 personen)
Maar hier zat het probleem dus niet!!
3 mecaniekers spraken van het stuurhuis, dus ik geloofde dit... Ik heb daar geen ervaring mee omdat ik eigenlijk auto-airco technieker ben.
Na het vervangen nog steeds speling... Dan maar zelf even verder gezocht, en kwam ik uit op het bovenste gewricht op de stuurstang. Daar even de bout aangedraaid en de speling is zo goed als weg.
Dus ik een nieuw stuurhuis gekocht en vervangen voor de hond zijn kl.t.n.
Dus ik heb een occasie stuurhuis te koop...
Maar hier zat het probleem dus niet!!

Na het vervangen nog steeds speling... Dan maar zelf even verder gezocht, en kwam ik uit op het bovenste gewricht op de stuurstang. Daar even de bout aangedraaid en de speling is zo goed als weg.

Dus ik een nieuw stuurhuis gekocht en vervangen voor de hond zijn kl.t.n.

Dus ik heb een occasie stuurhuis te koop...
Mvg
Koen
Speester #2981
Koen
Speester #2981