2.2 ecotec vs Honda S2000 motor

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
RCduck7
Actief lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 jun 2006 19:19
Locatie: Wetteren

2.2 ecotec vs Honda S2000 motor

Bericht door RCduck7 »

Mijn vorige wagen was een Honda S2000 en kende vrij goed alles wat de s2000 betrefte.
Nu ik op het punt sta mijn net aangekochte 2.2 opel speedster af te halen zit ik met wat vragen, meer bepaald ivm de motor van de 2.2 ecotec in vergelijking met de Honda S2000 motor.
Alvorens ik de vragen afvuur wil ik even meedelen dat ik mijn S2000 omruilde voor een opel speedster omdat hij meer een cart benadert,het volgens mijn mening nog meer een drivers car is ivg met de S2000 en omdat het koppel veel beter is in de lage toeren in de speedster dan dat in de S2000 motor.
Ik heb verstaan (corrigeer me als ik verkeerd ben), dat de opel 2.2 en de S2000 motor beiden uit alluminium vervaardigt zijn.
Nu vraag ik me af of de 2.2 opel motor even sterk zou zijn dan de veel lof besproken S2000 motor die 240PK kan leveren aan 8300 tpm.
Waarom levert de opel 2.2 maar 147PK standaard en niet ietsje meer?
Ik weet dat de opel 2.2 meer koppel heeft dan de S2000 motor maar dat staat toch in schril contrast met de 9000 tpm en 240PK die de honda uitschreeuwt.
Is honda dan wel degelijk een veel betere motorbouwer en die tegelijk toch betrouwbare motoren levert of is de opel tegen verdere tuning en opvoering van de motor bestand en heeft men bij opel opzettelijk zich ingehouden?

Wie weet hier meer over?
Gebruikersavatar
Rotax
Mega lid
Berichten: 960
Lid geworden op: 21 jun 2005 0:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rotax »

Hi!

Allereerst welkom bij de club!

Ik denk dat het een hele verstandige keuze was :lol:
Ik neem aan dat je wel een testrit hebt gemaakt voordat je tot inruil overging? Dan zul je hebben gemerkt dat de 147 PK ruim genoeg is, de Speedster is aanzienlijk lichter dan de S2000...

Honda heeft idd een hele goede reputatie wat betreft het bouwen van motoren, maar het Ecotec-blok valt prima te tunen. Er rijden er een paar rond met 260 PK (compressor). Je had natuurlijk ook voor de Turbo kunnen kiezen (er rijden er in NL twee rond die zijn opgevoerd tot rond de 400 PK :!: )

Verder is het standaar motorgeluid vrij tam, maar daar zijn ook legio mogelijkheden voor...

Heel veel plezierige km toegewenst!
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Weet alleen dat Honda wel veel problemen heeft met motoren die meer als een ton hebben gelopen met die toerentallen.

En spijtig genoeg heeft Opel het hele andere uiterste genomen, en zijn die motoren aan de zuinige kant opgebouwd. Er is dus wel meer mogelijk met dit blok maar dat kost ook aardig wat geld.

Opel-monteurs zeggen dat het een veilge motor is met weinig problemen en ik heb er na 128000 hard rijden nog steeds geen problemen mee gehad. Ik had ook graag meer pk's gehad en die komen er ook deze winter maar wel binnen de marges... En voor de meeste mensen is die 150 pk ook genoeg!
RCduck7
Actief lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 jun 2006 19:19
Locatie: Wetteren

Bericht door RCduck7 »

Ik heb er zeker goed aan gedaan om te ruilen voor een opel speedster rotax. :D
Ik heb er een testrit met opzitten, begrijp me niet verkeerd.
En ja, stevenflappy, ik denk ook wel dat de slijtage toeneemt bij die hoge toerentallen van de honda.
Daar was ik ook een beetje bang voor toen ik reed met die S2000, het was een beetje een alles of niets motor.
Het optrekken van beidde wagens (honda s2000 vs opel 2.2) loopt ongeveer gelijk maar bij de hernemingen moet de s2000 net iets beter scoren als hij in het hoge toerental zit volgens mijn bronnen.
Ik denk wel dat ik na wat chiptunen,luchtfilter en een sportuitlaat + cat er zo een +20PK meer kan uithalen (misschien ook een lichter vliegwiel maar heb geen idee hoeveel dit kost en of dit wel wat oplevert).
Ik heb het meer voor NA tuning en de andere opties zijn nogal duur, alsook mijn PK winst mag onder 200PK blijven omdat hij toch wel dagelijks gebruikt wordt en daarom ook geen hoog verbruik wil.
De 2.2 moet volgens de tests die ik gelezen heb zo een 1.5 liter minder verbruiken ivg met de 2.0 s2000.
Dus ik kan wel begrijpen dat opel dat als een belangrijk punt vond.
Ik ben wel een klein beetje bang dat de 2.2 boven de 5000 tpm wat zonder adem gaat vallen.
Maar zoals ik vernomen heb moet dit dmv tuning verholpen worden.
Maar ik ben nogal piekerig en ik ben er vast van overtuigd dat ik meer fun uit m'n speedster zal halen dan in mijn S2000 die eigenlijk schommelt tussen de sportiviteit van een speedster en het comfort van een BMW Z4.
De S2000 was een tijdje mijn gading maar mijn voorkeur voor sportiviteit, een middenmotor, een kleine lichte wagen en laag tegen de grond deed me overwaaien naar een speedster :wink: .
Laatst gewijzigd door RCduck7 op 08 jul 2006 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Waar is Wetteren, rij een keer met mij mee. Mijn motor pakt al een stuk sneller op en komt echt niet in ademnood, dankzij een carbon airbox en de turbo oortjes... Zondag heb ik wel tijd, woon in Almere buiten, misschien halverwege?

Zeg het maar.
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Waar is Wetteren, rij een keer met mij mee. Mijn motor pakt al een stuk sneller op en komt echt niet in ademnood, dankzij een carbon airbox en de turbo oortjes... Zondag heb ik wel tijd, woon in Almere buiten, misschien halverwege?

Zeg het maar.
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Heb effe gekeken op routenet.nl maar dat is een tering-eind rijden!! Maar goed halverwege is ok, misschien meer mensen effe mee willen

Minimeeting :idea:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ga inderdaad eerst eens met Steven of iemand anders met een Nitron onderstel rijden. Ik denk dat je dan niet eerst motorisch gaat knutselen aan de auto maar onderstel-technisch! De auto transformeert daarmee echt naar een bochtenverslinder, terwijl dat met het standaard onderstel al erg goed voorelkaar is!
Ik denk persoonlijk dat je daarmee mee plezier gaat hebben dan 20pk extra...
Afbeelding
RCduck7
Actief lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 jun 2006 19:19
Locatie: Wetteren

Bericht door RCduck7 »

stevenflappy schreef:Waar is Wetteren, rij een keer met mij mee. Mijn motor pakt al een stuk sneller op en komt echt niet in ademnood, dankzij een carbon airbox en de turbo oortjes... Zondag heb ik wel tijd, woon in Almere buiten, misschien halverwege?

Zeg het maar.
Vandaag zit ik aan zee in middelkerke en morgen heb ik volk over de vloer.
Dus dat zal niet gaan.
Best volgende week eens dan heb ik mijn speedster ook al eens aan de tand gevoeld en kan ik beter vergelijken.


Prettig weekend en de groeten.
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Stuur maar een pm als je wilt, zondag en maandag zijn meestal mijn vrije dagen
Plaats reactie