Bio Ethanol

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
Piet
Giga lid Carbon

Bio Ethanol

Bericht door Piet »

Kun je dit al ergens tanken in Nederland? Zo als jullie weten ben ik erg milieu bewust. Zo fiets ik altijd, niet om mijn auto te ontzien natuurlijk. :roll:

Nu lees ik dat Bio Ethanol 106-110 ron octaan is. Voor mensen met een Compressor of Turbo kunnen daar dankbaar gebruik van maken. :wink:

Wat staat er ook al weer op de motor, Ecotec!
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

:mrgreen:
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door speedster »

Aan de stationsweg in Gorinchem is het eerste Nederlandse tankstation geopend waar benzine vermengd met bio-ethanol (alcohol) te koop is.

Ik zal er eens gaan tanken. Het is voor mij vlak bij. Misschien rijdt de Speedster er beter op. :wink:
speedster

Bericht door speedster »

En hij is nog goedkoop ook. Dat is mooi meegenomen. :lol:
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door SteV6 »

Uh ... Piet,

Voordat je nu naar de pomp racet om deze brandstof te kopen een waarschuwing.

Als je Bio-Ethanol wil gaan tanken moet je het hele brandstofsysteem, dus tank, leidingen, pomp enz. aanpassen om het corrosiebestendig te maken. Een normaal systeem is niet bestand tegen de alcohol in deze brandstof. Daarnaast zal je software aangepast moeten worden en stijgt je verbruik behoorlijk omdat de verbrandingswaarde (rendement) minder is. De klopvastheid is wel veel hoger zoals je zelf al schreef.

Lang leve het milieu, maar een reeel alternatief is het nog lang niet. Waarom stimuleert de overheid niet veel meer onderzoek naar alternatieven? We betalen op dit moment belachelijk veel ecotax en ze doen er niets mee ... tot zo ver de politieke beschouwing.

Voorlopig is ombouwen veel duurder dan de besparing die je er mee kan behalen. Ik vraag me zelfs af of de hogere klopvastheid opweegt tegen het verlies aan rendement in een straatauto. Alcohol, in welke vorm ook kan wel zorgen voor extreem veel vermogen, dat weet ik ook wel. Voor dragracers bestaat niet voor niets de TopFuel categorie, die rijden op methanol en ander exotisch spul maar gaan vaak niet meer dan een paar sprints mee. En een auto voor op de openbare weg moet toch wel wat langer mee gaan, dan is zelfs een levensduur van 15.000 kilometer wat aan de korte kant.

Dus Piet, even wachten nog.

SteV6
S4 Avant
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Heb het Vmax zonet even gevraagt, en wil het testen.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

@Stephan, auto's die nu op ongeloode benzine kunnen rijden kunnen dit toch ook tanken? Mits de concentratie niet te hoog is, tenminste dat heb ik begrepen.

Het is wel zo dat als je er echt gebruik van wilt maken met b.v. een Turbo of nog beter een compressor de injectoren aangepast moetsen worden omdat deze meer van dit goedje moeten kunnen inspuiten. Plus natuurlijk het motor management die de motor veel kritisch kan laten lopen.

Je hebt gelijk dat ons huidige motormangement er nu geen gebruik van kan maken omdat deze op octaan getal 95 cq 98 bij de Turbo is afgesteld. Helaas hebben we niet zo'n mooi motormangement zoals in de Subaru die dat zelf uitzoekt.

Maar daar hebben we bedrijven als V-Max en HITec voor.
Key changes have been made to the fuel system, the engine calibration and the four fuel injectors mounted on the inlet manifold have been enlarged. Two additional fuel injectors have been fitted at the supercharger inlet to increase the amount of fuel being injected in to the engine under higher engine loads and to further cool the charge air prior to combustion.
Benefits of bio-ethanol

The beauty of ethanol is its ability to produce more power in the engine than with conventional petrol / gasoline fuel. The Lotus Exige 265E now produces 264 hp at 8,000rpm, and 184lb-ft of torque at 5500 rpm, up by 46 hp or 21 per cent and 25lb-ft or 16 per cent over the standard petrol / gasoline Exige S. With the total weight of approximately 930 kg (unladen), the power to weight is approximately 283 hp / tonne. Ethanol has less stored energy per unit volume than gasoline so the fuel economy is less, however as E85 ethanol is 85 per cent sourced from renewable bio matter, there is a net reduction in carbon dioxide (CO2)
Lees het hele verhaal op piston heads.

http://www.pistonheads.com/lotus/defaul ... ryId=14861
speedster

Bericht door speedster »

jans schreef:Heb het Vmax zonet even gevraagt, en wil het testen.

Moet ik een kannetje meenemen naar de volgende meeting:?: 8)
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Nee een karretje!! (Waar ie op kan) :oops: :lol:
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Jij hebt zeker geen Turbo of Compressor. 8)
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Zal wel aan de toevoegingen liggen dan, 100 ocktaan is totaal geen probleem. En in mijn geval 106 ocktaan is alleen maar beter.Maar wat het effekt ''van Metanol is weet ik ook niet.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Een hoger octaan getal dan voorgeschreven is nooit slecht. Lager wel.
Plaats reactie