Verschil in vooras tussen speedster 2.2's

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Verschil in vooras tussen speedster 2.2's

Bericht door Maik »

Afgelopen zondag merkte Steven bij mij op dat de vooras van mijn speedster er een beetje vreemd uitzag. Omdat ik geen naafkapjes op mijn ATS velgen gebruik, kan je zo de as zien.
Voor mij zag de as er gewoon uit, zoals ik hem altijd al op mijn speedster had gezien.
Zoals je op de foto kan zien is de as hol en zie je de spiebanen waarin de aandrijfas gestoken kan worden bij voorwielaangedreven auto's die deze as/naaf gebruiken.
Steven liet daarop zijn vooras zien en daar bleek een bout uit dat gat te steken, met een ring erachter :shock:
Wie checkt even zijn speedster en verteld hoe zijn vooras eruit ziet? Ik ben benieuwd of de vraagbaken Arno en Mark iets zinnigs over kunnen vertellen, of zou het hetzoveelste kleine verschil zijn tussen verschillende modellen/bouwjaren?
Bijlagen
CIMG1187s.JPG
CIMG1187s.JPG (95.87 KiB) 6272 keer bekeken
Afbeelding
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Zie hier het verschil:
Bijlagen
IMG_0537.jpg
IMG_0537.jpg (95.25 KiB) 6268 keer bekeken
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik zie in ieder geval 2 verschillen, 1. jij hebt een bout in je as en 2. jij bent een poetstrut :!:
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

De mijne zijn ook zonder bout. Wil ik er nog wel een keer in hebben, scheelt met corrosie.

Dacht dat Arno keer verteld had dat er zelfs setjes voor waren voor de Elise.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Corrosie? Daar ben ik niet zo bang voor, deels omdat ik er weinig meer mee rij (en dus minder regen en pekel).
Maar zo'n vaart loopt het niet met roest hoor, pisbakkenstaal roest ongeveer 0.2mm per jaar weg, en er zitten zowat centimeters... En dan nog, hoe lichter hoe beter :wink:

Maar dat is dus de enige funktie van die bout? Raar dat die er bij een oudere speedster (die van Flap) er wel opzit en de nieuwere (van mij) niet :?:
Afbeelding
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Slimmer!! Heeft niks met leeftijd te maken.....
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

nou, met logica ook niets dan....
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Afbeelding

Bij mij ook zonder bout. Ik denk maar zo, scheelt weer een paar gram onafgeveerd gewicht :?

En Hammerite doet wonderen op roest, dus daar ben ik niet zo bang voor. Er hoeft toch geen aandrijfas door ... Alhoewel een Speedster 4x4 :roll:
Zou voor Jans en Rikster een uitkomst zijn, krijgen ze eindelijk hun pk's echt op het asfalt :mrgreen:

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

vooras

Bericht door Pipo »

Bij mij is het ook een holle splined as. Misschien dat bij de vroegere modelreeksen een ander type gebruikt werd?
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

De bout is een M16 met speciaal gevormde ringen.

Op zich is deze niet 'verplicht', want deze lagers zijn zo gemaakt dat ze al helemaal gesloten zijn, maarrrr... Het blijkt dat als je wat 'ethousiaster' de bocht door crosst het toch beter is voor de lagers om deze bout (die net zoals een as-moer met 200 a 300Nm wordt vastgezet) er in te hebben die het binnen-lager goed onder spanning zet en zo het hele lagersysteem stabiliseert.

Op Elises was/is deze bout meestal standaard geinstalleerd (hoewel soms ook niet.. Tja.. Lotus consistentie :) ) en op speedsters/VX'en lijkt het een beetje random te zijn welke het wel en welke het niet hebben.

(S1 Elises hebben ze ALTIJD trouwens, want die gebruiken een ander soort wiel-lagers die de klem-kracht van de bout/as nodig hebben om bij elkaar te blijven)

Dus.. Het is op zich niet verplicht om een bout er in te hebben, maar ik zou het wel aanraden. Onderdeel zou denk ik wel in EPC oid. terug te vinden moeten zijn.

Het is dus zoiets als deze (dit is voor een S1, maar idee is duidelijk):

Afbeelding

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Damn, vraagbaak Arno weet ook altijd ECHT alles!

Nou, op zoek naar 2 van die boutjes dus... :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Maik schreef:Damn, vraagbaak Arno weet ook altijd ECHT alles!

Nou, op zoek naar 2 van die boutjes dus... :)
Als je ze gevonden hebt, geef je dan even de onderdeelnummers door Maik?

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

Kijk, zo leer je iedere keer weer wat.
Heeft alleen nog pet met nr:0672
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Gerard schreef:Kijk, zo leer je iedere keer weer wat.
Zou Van Dijk nu ook weer tevreden zijn?

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Dit is 't setje wat je per kant nodig hebt zo te zien in de bibliotheek hier:

http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... index.html

3 BOLT,M16 X 100,HUB TO HUB CARRIER -2N003939 2 9197829 48 00 829
4 WASHER,M16 X 30,HUB TO HUB CARRIER -2N003939 2 9197798 48 00 798
5 SHIELD,WHEEL BEARING,INNER -2N003939 2 9197805 48 00 805
6 WASHER,THRUST,HUB,INNER -2N003939 2 9197787 48 00 787
7 WASHER,THRUST,HUB,OUTER -2N003939 2 9197786 48 00 786
8 NUT,HEX.,SELF LOCKING,M16,HUB RETAINING -2N003939 2 9197793 48 00 793

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Plaats reactie