Pagina 1 van 2
Verschil in vooras tussen speedster 2.2's
Geplaatst: 02 okt 2006 17:48
door Maik
Afgelopen zondag merkte Steven bij mij op dat de vooras van mijn speedster er een beetje vreemd uitzag. Omdat ik geen naafkapjes op mijn ATS velgen gebruik, kan je zo de as zien.
Voor mij zag de as er gewoon uit, zoals ik hem altijd al op mijn speedster had gezien.
Zoals je op de foto kan zien is de as hol en zie je de spiebanen waarin de aandrijfas gestoken kan worden bij voorwielaangedreven auto's die deze as/naaf gebruiken.
Steven liet daarop zijn vooras zien en daar bleek een bout uit dat gat te steken, met een ring erachter
Wie checkt even zijn speedster en verteld hoe zijn vooras eruit ziet? Ik ben benieuwd of de vraagbaken Arno en Mark iets zinnigs over kunnen vertellen, of zou het hetzoveelste kleine verschil zijn tussen verschillende modellen/bouwjaren?
Geplaatst: 02 okt 2006 18:11
door stevenflappy
Zie hier het verschil:
Geplaatst: 02 okt 2006 18:27
door Maik
Ik zie in ieder geval 2 verschillen, 1. jij hebt een bout in je as en 2. jij bent een poetstrut

Geplaatst: 02 okt 2006 18:40
door markv
De mijne zijn ook zonder bout. Wil ik er nog wel een keer in hebben, scheelt met corrosie.
Dacht dat Arno keer verteld had dat er zelfs setjes voor waren voor de Elise.
Mark
Geplaatst: 02 okt 2006 19:15
door Maik
Corrosie? Daar ben ik niet zo bang voor, deels omdat ik er weinig meer mee rij (en dus minder regen en pekel).
Maar zo'n vaart loopt het niet met roest hoor, pisbakkenstaal roest ongeveer 0.2mm per jaar weg, en er zitten zowat centimeters... En dan nog, hoe lichter hoe beter
Maar dat is dus de enige funktie van die bout? Raar dat die er bij een oudere speedster (die van Flap) er wel opzit en de nieuwere (van mij) niet

Geplaatst: 02 okt 2006 19:22
door stevenflappy
Slimmer!! Heeft niks met leeftijd te maken.....
Geplaatst: 02 okt 2006 19:29
door Maik
nou, met logica ook niets dan....
Geplaatst: 02 okt 2006 19:35
door SteV6
Bij mij ook zonder bout. Ik denk maar zo, scheelt weer een paar gram onafgeveerd gewicht
En Hammerite doet wonderen op roest, dus daar ben ik niet zo bang voor. Er hoeft toch geen aandrijfas door ... Alhoewel een Speedster 4x4
Zou voor Jans en Rikster een uitkomst zijn, krijgen ze eindelijk hun pk's echt op het asfalt
SteV6
vooras
Geplaatst: 02 okt 2006 20:32
door Pipo
Bij mij is het ook een holle splined as. Misschien dat bij de vroegere modelreeksen een ander type gebruikt werd?
Geplaatst: 03 okt 2006 5:39
door Arno
De bout is een M16 met speciaal gevormde ringen.
Op zich is deze niet 'verplicht', want deze lagers zijn zo gemaakt dat ze al helemaal gesloten zijn, maarrrr... Het blijkt dat als je wat 'ethousiaster' de bocht door crosst het toch beter is voor de lagers om deze bout (die net zoals een as-moer met 200 a 300Nm wordt vastgezet) er in te hebben die het binnen-lager goed onder spanning zet en zo het hele lagersysteem stabiliseert.
Op Elises was/is deze bout meestal standaard geinstalleerd (hoewel soms ook niet.. Tja.. Lotus consistentie

) en op speedsters/VX'en lijkt het een beetje random te zijn welke het wel en welke het niet hebben.
(S1 Elises hebben ze ALTIJD trouwens, want die gebruiken een ander soort wiel-lagers die de klem-kracht van de bout/as nodig hebben om bij elkaar te blijven)
Dus.. Het is op zich niet verplicht om een bout er in te hebben, maar ik zou het wel aanraden. Onderdeel zou denk ik wel in EPC oid. terug te vinden moeten zijn.
Het is dus zoiets als deze (dit is voor een S1, maar idee is duidelijk):
Bye, Arno.
Geplaatst: 03 okt 2006 7:02
door Maik
Damn, vraagbaak Arno weet ook altijd ECHT alles!
Nou, op zoek naar 2 van die boutjes dus...

Geplaatst: 03 okt 2006 7:17
door SteV6
Maik schreef:Damn, vraagbaak Arno weet ook altijd ECHT alles!
Nou, op zoek naar 2 van die boutjes dus...

Als je ze gevonden hebt, geef je dan even de onderdeelnummers door Maik?
SteV6
Geplaatst: 03 okt 2006 8:53
door Gerard
Kijk, zo leer je iedere keer weer wat.
Geplaatst: 03 okt 2006 9:04
door SteV6
Gerard schreef:Kijk, zo leer je iedere keer weer wat.
Zou Van Dijk nu ook weer tevreden zijn?
SteV6
Geplaatst: 03 okt 2006 12:12
door Arno
Dit is 't setje wat je per kant nodig hebt zo te zien in de bibliotheek hier:
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... index.html
3 BOLT,M16 X 100,HUB TO HUB CARRIER -2N003939 2 9197829 48 00 829
4 WASHER,M16 X 30,HUB TO HUB CARRIER -2N003939 2 9197798 48 00 798
5 SHIELD,WHEEL BEARING,INNER -2N003939 2 9197805 48 00 805
6 WASHER,THRUST,HUB,INNER -2N003939 2 9197787 48 00 787
7 WASHER,THRUST,HUB,OUTER -2N003939 2 9197786 48 00 786
8 NUT,HEX.,SELF LOCKING,M16,HUB RETAINING -2N003939 2 9197793 48 00 793
Bye, Arno.