Pagina 1 van 4
Driftbox; het betaalbare analyse-gereedschap
Geplaatst: 12 okt 2006 20:46
door SteV6
Voor iedereen die geintresseerd is in zijn exacte prestaties, op de weg of het circuit, is de Driftbox een interessant apparaat.
Nu is er op het Duitse forum een actie gestart:
http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... t&p=186617
Zelf houd ik dit draadje goed in de gaten.
Meer info over de Driftbox is te vinden op
www.driftbox.com of
www.driftbox.de
SteV6
(ik heb hierover al eerder op het forum gepost, alleen nu zijn ze een inkoopactie aan het opzetten)
Geplaatst: 08 dec 2006 13:03
door SteV6
Hij is binnen!
Dus ik ben nu naar buiten om meteen uit te proberen in mijn Leon.
Speedy moet even wachten tot het droog is
SteV6
Geplaatst: 08 dec 2006 16:35
door Maik
En? Wat is je maximale drifthoek?
Geplaatst: 08 dec 2006 22:38
door paul
Mooi apparaatje Stephan
Heb ik geloof ik even gemist op het duitse forum
Werkt het zoals je verwacht had
Groeten,
Paul
Geplaatst: 09 dec 2006 7:58
door SteV6
@ Maik, ik heb de PerformanceBox gekocht, niet de DriftBox!
@ Paul, dat is jammer.
Het apparaat is van degelijke kwaliteit en voldoet zeker aan mijn verwachtingen. Alleen zitten er zoveel functies op dat het wel even duurt voordat ik de bediening ervan helemaal machtig ben. De handleiding is op CD in .pdf meegeleverd en moet ik nog uitprinten.
De eerste cijfers van het experimenteren met de Leon vallen door de omstandigheden wat tegen. Gistermiddag regende het hier behoorlijk en stond her en der redelijk wat water op het asfalt. En de kilometerstand is iets boven de 118.000 km.
Daardoor het ik als beste 0-100 een tijd van 8.2s op de "klok" gekregen. 50-80 duurde 2.5s en maximale laterale G-kracht kwam op 0.5 G. Maar zoals gezegd onder slechte omstandigheden. Bij TopGear zouden ze er "(W)" achter zetten. Fabrieksopgave 0-100 is trouwens 7,3s
De Speedster mag zich bewijzen zodra het droog is.
SteV6
Geplaatst: 09 dec 2006 9:12
door zoonvanlinne150
fabrieks opgave is altijd zeer overdreven positief
Geplaatst: 09 dec 2006 9:47
door Maik
Niet bij de seat turbo's Chris
Mijn leon turbo is ooit gemeten met een G-tech op 6.6s naar de 100 (er was een klein beetje aan de leon geprutst

).
Geplaatst: 09 dec 2006 9:48
door Maik
Ik neem aan dat je ook de runs kan ophalen in je pc? Dan verwachten we binnenkort natuurlijk wel allerlei grafieken en tabellen

Geplaatst: 09 dec 2006 15:10
door zoonvanlinne150
6,6 minuut????
zelfs bij de turboos klopt het niet.als ie maar sneller is als me vorige auto dan is het goed,en dat is ie!!!!!
maar zo een computertje is zeker super vet!!!!zoiets zit toch ook op sommige navi systemen???van pioneer geloof ik.
en de nissan skyline gtr had dat standaard erin zitten super vet speelgoed!!!
Geplaatst: 11 dec 2006 16:07
door Maarten
Die officiele cijfers worden gereden met een auto zonder alle opties en met een kwart tank. En tijdens schakelen hoef je helemaal het gas niet los te laten, maar slechts naar de koppeling kijken en de pook naar de volgende versnelling 'rammen'.
Ja dan krijg je wel de tijden, mits je een auto hebt die een losse motor heeft. Maar zo wil je met je eigenauto niet rijden.
Voor topsnelheid, geen onnodige spoilers, smalste banden, geen dakrails en dan maar meten. Zo gaat dat bij de fabriekanten. (bij de oude V40 scheelde de dakrails bijna 5 km/h in topsnelheid ! en dat heb ik zelf gemeten)
Geplaatst: 11 dec 2006 16:50
door zoonvanlinne150
kijk daar hebben we wat aan coole info man!!!nooit geweten!!

Geplaatst: 12 dec 2006 22:22
door SteV6
Maik schreef:Ik neem aan dat je ook de runs kan ophalen in je pc? Dan verwachten we binnenkort natuurlijk wel allerlei grafieken en tabellen

Waarvan akte! Nog wel van de Leon V6, 204pk volgens het boekje en een gewicht van 1485kg op 't kenteken.
Dit is het grafiekje van de langste run. De overige runs komen ook op nagenoeg dezelfde 0-100 tijd van rond de 7,8 sec in vochtige en koude omstandigheid van het wegdek en uitgeschakeld ESP alleen heb ik daarbij niet verder dan 125-130 km/h doorgetrokken.
SteV6
(hogere resolutie per PB op te vragen)
Geplaatst: 13 dec 2006 7:13
door Maarten
He Stephan,
Ik vind je remweg wel een beetje tegenvallen ...
Maarten
Overigens heb ik met de subaru een paar sprints gemeten en op vochtig wegdek was het makkelijker om een snelle 0-100 te krijgen als op droog. Omdat op vochtig de banden de beperkte slip voor hun rekening namen en op droog de koppeling, te snel laten opkomen en het toerental valt te ver terug en te langzaam en de koppeling wordt warm en kan de slip bijna niet meer opheffen bij max koppel. En de imprezza is in bassis ook een voorwielaangedreven auto waar de achterwielen bijgeschakeld worden (met een visco), bij jouw leon met een haldex, wat een electronisch gestuurde visco is.
Ik heb van de mensen van Haldex begrepen dat VW voor al hun varianten dezelfde calibratie gebruikte, dus een 2.0 syncro had dezelfde haldex cal als de cupra4 TDI en dat er bij de sterke motoren eigenlijk meer koppel naar de achteras zou mogen.
Dus als je hem niet inruilt, misschien toch maar een potmetertje eropsolderen zodat je in de auto zelf de sperwerking kan regelen? Is leuk met driften

Geplaatst: 13 dec 2006 8:40
door jans
Maak hem niet gek Maarten

Geplaatst: 13 dec 2006 9:13
door SteV6
@ Maarten,
Ik heb nog te veel losse meuk in de auto liggen om zonder rondvliegend materiaal een echte "vol in de ankers aktie" uit te voeren ...
Aan de grafieken kan ik zien dat ik met name bij overschakelen van 1 naar 2 tijd en snelheid verlies. Daar zou wat winst moeten zitten. Aan de andere kant heb ik geen zin om m'n auto te slopen en ben ik niet echt ontevreden met een 7.8 sec.
M.b.t de Haldex:
details:
http://www.eiptuning.com/eip/haldex.html
Voor uitgebreidere grafiekjes moet ik nog veel dieper in de analyse-software van PerformanceBox duiken.
SteV6