koenvw schreef:Hey Speedstertjes,
In een andere topic las ik over gesprongen radiators en veel voorkomend??
Kan iemand mij uitleggen wat dit probleem betreft en hoe men het kan voorkomen...
Voorkomen kan je het niet. Is een kans of het met jouw auto gebeurt if niet.
De radiator kan op een paar manieren gaan lekken die redelijk 'bekend' zijn.
De eerste is eigenlijk niet de radiator, maar de aansluitng van de slangen waar ze aan de radiatore aansluiten. Het probleem hier is de slangklemmen. In de fabriek willen ze die nog wel eens niet voldoende aandraaien en dan kunnen ze gaan lekken, of de slang kan er af springen.
Tweede wat voorkomt is dat de radiator zelf op een lasnaadje gaat lekken. Dat heb ik zelf bij 1tje gehad. Meestal maar een klein lekje wat je gaat merken omdat je ook op een droge dag wat spettertjes op je voorruit gaat zien.
De derde en meest spectaculaire van het verhaal is het probleem van de plastic eind-kappen/tanks die op de radiator zitten. Deze worden aan het aluminium van de radiator bevestigd doordat ze stukjes aluminium er aan de rand omheen vouwen en de zaak vast zetten.
Dit is de orignele:
Wat er hier kan gebeuren zijn twee dingen:
- tijdens de fabricage is het klemmen te strak gebeurd en is het plastic beschadigd (kleine scheurtje)
- de veroudering van het plastic door weer en wind en de constate temperatuurwisselingen zorgt voor een zwakke plek.
In beide gevallen kan het plastic deel van de radiator plotseling scheuren en krijg je een flinke fontein uit de voorkant van je auto.
Dit komt nog wel eens voor (verschillend emensen hier hebben het gehad, ik ook), maar je kan er niks tegen doen vooraf.
Je kunt alleen achteraf in plaats van een nieuwe originele radiator 1tje inbouwen waar het plastic is vervangen door aan-gelaste aluminium eindstukken die niet meer stuk kunnen op deze manier.
Zo 1tje:
Waarschijnlijk kan een goede radiator-bouwer of TIG-lasser ook de bestaande wel modificeren op deze manier.
Bye, Arno.