Pagina 1 van 1

Gesprongen radiator...

Geplaatst: 15 nov 2006 8:18
door koenvw
Hey Speedstertjes,

In een andere topic las ik over gesprongen radiators en veel voorkomend??

Kan iemand mij uitleggen wat dit probleem betreft en hoe men het kan voorkomen...

Alvast bedankt.

Geplaatst: 15 nov 2006 8:26
door patje
Dit zou iets met de aansluiting aan de radiator moeten zijn dat van een ander materiaal gemaakt is naar ik gehoord heb zou iedereen wel vroeg of laat met te maken krijgen (spijtig genoeg).Misschien dat Steven mmer weet heeft toch de meeste kilometers?
Dan kun je best hen laten vervangen door een andere (niet van opel )waarbij die aansluitingen dan ook van hetzelfde materiaal zijn :wink:


groetjes patje

Geplaatst: 15 nov 2006 8:34
door Maik
gebruik de zoekfunctie eens, is al uitgebreid over gesproken hier...

Geplaatst: 15 nov 2006 9:55
door stevenflappy
Heb nog geen problemen met dat ding gehad.....

Re: Gesprongen radiator...

Geplaatst: 15 nov 2006 10:07
door Arno
koenvw schreef:Hey Speedstertjes,

In een andere topic las ik over gesprongen radiators en veel voorkomend??

Kan iemand mij uitleggen wat dit probleem betreft en hoe men het kan voorkomen...
Voorkomen kan je het niet. Is een kans of het met jouw auto gebeurt if niet.

De radiator kan op een paar manieren gaan lekken die redelijk 'bekend' zijn.

De eerste is eigenlijk niet de radiator, maar de aansluitng van de slangen waar ze aan de radiatore aansluiten. Het probleem hier is de slangklemmen. In de fabriek willen ze die nog wel eens niet voldoende aandraaien en dan kunnen ze gaan lekken, of de slang kan er af springen.

Tweede wat voorkomt is dat de radiator zelf op een lasnaadje gaat lekken. Dat heb ik zelf bij 1tje gehad. Meestal maar een klein lekje wat je gaat merken omdat je ook op een droge dag wat spettertjes op je voorruit gaat zien.

De derde en meest spectaculaire van het verhaal is het probleem van de plastic eind-kappen/tanks die op de radiator zitten. Deze worden aan het aluminium van de radiator bevestigd doordat ze stukjes aluminium er aan de rand omheen vouwen en de zaak vast zetten.

Dit is de orignele:

Afbeelding

Wat er hier kan gebeuren zijn twee dingen:

- tijdens de fabricage is het klemmen te strak gebeurd en is het plastic beschadigd (kleine scheurtje)
- de veroudering van het plastic door weer en wind en de constate temperatuurwisselingen zorgt voor een zwakke plek.

In beide gevallen kan het plastic deel van de radiator plotseling scheuren en krijg je een flinke fontein uit de voorkant van je auto.

Dit komt nog wel eens voor (verschillend emensen hier hebben het gehad, ik ook), maar je kan er niks tegen doen vooraf.

Je kunt alleen achteraf in plaats van een nieuwe originele radiator 1tje inbouwen waar het plastic is vervangen door aan-gelaste aluminium eindstukken die niet meer stuk kunnen op deze manier.

Zo 1tje:

Afbeelding

Waarschijnlijk kan een goede radiator-bouwer of TIG-lasser ook de bestaande wel modificeren op deze manier.

Bye, Arno.

Geplaatst: 15 nov 2006 10:17
door Rotax
Blij dat ik met de nieuwe voorkant ook een nieuwe radiator heb gehad. Wel typisch dat ze standaard nog steeds voorzien zijn van kunststof randen :shock:

Geplaatst: 15 nov 2006 10:31
door koenvw
Allen bedankt voor de uitleg.

Kan je deze zo kopen, volledig in alu? Duur?

Geplaatst: 15 nov 2006 13:20
door Arno
koenvw schreef:Allen bedankt voor de uitleg.

Kan je deze zo kopen, volledig in alu? Duur?
Valt mee. Tov. de originele is het een kleine meerprijs.

Hier onder andere (komt dan nog wel BTW en shpping bij):
http://www.eliseparts.com/shop/index.ph ... cts_id=591

Bye, Arno.

Geplaatst: 17 nov 2006 21:40
door YvoTuk
ik weet waar je hem goedkoper kunt krijgen ;)

http://www.elise-shop.com/index.php?mai ... cts_id=345