Pagina 1 van 3
Misschien nieuw importje uit Duitsland...
Geplaatst: 06 dec 2006 20:50
door Exmantaa
Hoi,
Even gelijk maar een berichtje van een nieuweling.
Heb een optie op een Duits schadegevalletje (Zwarte 2,2 van Jan. 2003, 12000Km) Even wachten tot volgend jaar voor de BPM...
Deze beste man had voorkant met lampen al vervangen maar moest voor zijn nieuwe werk nu opeens gaan carpoolen....
Volgens zijn zeggen alleen nog:
**
"Am Auto fehlen noch die Windschutzscheibe, die Haube vorne, der Kühler, ein Innenkotflügel, ein Nebelscheinwerfer und der Airbag. Ein paar Schläuche und elektrische Leitungen müssten erneuert bzw. instand gesetzt werden.
Ein silbernes Hard- sowie ein schwarzes Softtop sind mit dabei."
**
Natuurlijk voor aankoop eerst even het chassis/ophanging voor (no-go) en de crashbox (=duur, dus prijs lager) inspecteren.
Maar verder lijkt het een erg interessant projekt te kunnen worden.
(En een leuke basis voor mijn turboprojekten...

)
Groeten.
Geplaatst: 06 dec 2006 20:54
door Exmantaa
En deze nog:
Geplaatst: 06 dec 2006 21:26
door SteV6
Ik vermoed dat als de airbag is geploft de kans groot is dat de crashbox ook kapot is geweest. Des te opvallender is dat er nu al een nieuwe frontclam op zit terwijl bedrading en slangenwerk niet in orde is.
Aan je opmerkingen te lezen weet je in ieder geval dat je goed moet opletten. Veel succes ermee als de koop door mocht gaan.
En natuurlijk welkom hier!
SteV6
Edit: wie weet of de metalen remleidingen vanuit de ABS-unit werkelijk zo weglopen als dat ze hier op de foto's doen?! Als dat niet zo is, dan is het een serieuze klap geweest.
Geplaatst: 06 dec 2006 21:37
door paul
Welkom op dit forum, exmantaa
Lijkt er inderdaad wel op dat deze wagen een serieuze klap heeft
gemaakt.
'k weet natuurlijk niet wat de man er voor vraagt, maar je zal er
toch nog aardig wat geld in moeten stoppen om 'm helemaal gaaf
te krijgen (als chassis en ophanging in ieder geval onbeschadigd
zijn

)
In ieder geval succes ermee en hou ons op de hoogte
Groeten,
Paul
Geplaatst: 06 dec 2006 23:22
door Rotax
Ik schat dat je op minimaal €7.000 uitkomt om dit alles te herstellen, onderdelen als de voorklep, voorruit en radiateur zijn nogal prijzig bij de Speedster om inderdaad nog maar niet te spreken over de crashbox.
Is het originele scharnier en sluitsysteem nog intact?
Geplaatst: 06 dec 2006 23:24
door Rotax
Oh, vergeet ook niet de deurscharnieren en voorzijde van de portieren na te lopen, de frontclam wil dit nog wel eens beschadigen bij een frontale aanrijding.
Geplaatst: 07 dec 2006 6:15
door Philip
7000 euro kosten ...
en als je dan weet dat er in Belgie al prachtige speedsters te koop zijn voor een goeie 13000 euro .... ook wel in Duitsland hoor!
Grtz
Geplaatst: 07 dec 2006 6:40
door Arno
SteV6 schreef:
Edit: wie weet of de metalen remleidingen vanuit de ABS-unit werkelijk zo weglopen als dat ze hier op de foto's doen?! Als dat niet zo is, dan is het een serieuze klap geweest.
Met die vouwen er in
Nee.. Dat ziet er zeker niet goed uit.
Ook lijkt er iets te zijn veranderd aan de balk links die vanaf het raam naar voren/beneden loopt. Normaal zijn links en rechts elkaars spiegelbeeld, maar hier lijkt de linker een platte bovenkant te hebben en de rechter niet. Iemand creatief met de polyester aan het knutselen geweest?
Ik vraag me ook af in hoeverre de montagepunten van de ruitewissermotor en zo nog OK zijn. Daar is ook het een en ander weg zo te zien.
Deze heeft zeker een flinke dreun gehad. Een nieuwe crashbox moet er zo'n beetje al op zitten, want die kan dit niet overleeft hebben, tenzij de aanrijding met een hoge auto/vrachtwagen is geweest en deze de bovenkant heeft 'afgeschaafd'.
Kan zeker een aardig project zijn, maar dan zou wel ter inspectie eerst de frontclam er af moeten om beetje duidelijk te krijgen wat er nou allemaal daar onder kapot is.
Bye, Arno.
Geplaatst: 07 dec 2006 6:44
door Arno
Oh.. Ook iets om te controleren..
Kijk ook hoe het achter-subframe er uit ziet!
Klinkt raar met voor-schade, maar... De motor is vrij zacht opgehangen in de Speedster en het subframe niet zo sterk.
Als hij ergens tegenaan rijdt, dan kan de motor door z'n gewicht kantelen en naar voren bewegen, waarbij hij het subframe buigt/vervormt op de plaats waar de onderste motorsteun vast zit.
Op zich niet erg, want een nieuw subframe kan je er op zetten, maar kost wel extra $$$
Bye, Arno.
Geplaatst: 07 dec 2006 11:08
door Maarten
remleidingen zijn ook niet meer aangesloten op de hoofdremcylinder.
Geplaatst: 07 dec 2006 19:06
door Exmantaa
Tja, daarom natuurlijk eerst even goed kijken voordat er uberhaupt iets gekocht wordt.
(En ik heb 'm dus voor 't bieden gevraagd of er enige schade aan de crashbox en/of chassis was. Als dat nu wel het geval blijkt te zijn dan klopt het niet met zijn opgave en dus is er geen koop...)
Ja, de ABS unit lijkt tegen balkje (dat wittige erop) aangezeten te hebben en de leidingen zijn inderdaad een rommeltje en liggen los. (handig, al die foto's van Mark's fotoalbum..)
Ook die andere balk ziet hier er raar vlak uit. Er zit wel dat hoekje in maar het lijkt erop dat er zelf een andere bovenkant op is gefabriceerd...
(Kan heel veel zelf maar daar loop ik dan met een grote boog omheen.)
Heb door de typische schades zelf het vermoeden dat deze ergens onder is geschoven. Maar hij staat ergens bij de Eems, dus gewoon eerst even zelf kijken voordat er conclusies worden getrokken.
Tips en goede adviezen blijven natuurlijk altijd welkom.
Oh ja, even wat anders. Hoe zit dat met de nieuwprijzen van de verschillende bouwjaren speedsters?? Is die echt in de laatste jaren zoveel lager geworden zoals ik op sommige autosites zie??
Geplaatst: 07 dec 2006 20:29
door speedster
Welkom op het forum. Denk ook aan de gordelspanners die vervangen moeten worden.
Geplaatst: 07 dec 2006 21:16
door Exmantaa
Nog even:
Is dit stuk een losse (plastic) kap die daar over een balkje zit? (foto van Mark's site) Of echt een metalen construktiedeel? Kan dit namelijk niet echt op mijn "lotus-chassis tekening" vinden.
Thxs,
(en ja, gordelspanners zullen ook wel afgegaan zijn)
Geplaatst: 07 dec 2006 23:00
door stevenflappy
Die heb ik nog liggen, prijs worden we wel eens!
Geplaatst: 08 dec 2006 6:36
door Arno
Exmantaa schreef:Nog even:
Is dit stuk een losse (plastic) kap die daar over een balkje zit? (foto van Mark's site) Of echt een metalen construktiedeel? Kan dit namelijk niet echt op mijn "lotus-chassis tekening" vinden.
Dit is onderdeel van de constructie van de raamstijl voor de voorruit. Samen met de andere kant vormt dit de 'fundering' voor de raamstijl. Helemaal uit 1 stuk trouwens.
Is van kunstof en zit met van die zwarte betaseal lijm geplakt op het echte alu chassis. Op zich in z'n geheel te vervangen, maar is wel een takke-klus..
Als dit deel beschadigd/stuk is, dan zu het dus kunnen dat nu de raamstijl naar achter/beneden te trekken is omdat hij onderaan niet meer goed vast zit.
Bye, Arno.