Ik heb zojuist een interessante site ontdekt over een nieuw ontwikkeld motorconcept. Het zit zo mooi ineen, dat ik me afvraag waarom er nog geen grote autofabrikant op gesprongen is? Ik vermoed dat door de algemene malaise in de autosector, fabrikanten niet veel lust hebben om kapitalen te investeren in een nieuwe motor.
Toch blijft het boeiend leesvoer
Is wel een leuk idee, maar er zitten nogal wat nadelen aan en voordat zoiets´betrouwbaar genoeg draait en aan emmissie eisen van vandaag kan voldoen ben je wel een jaar of 10 verder en geen fabriekant wil veel investeren in zo'n project.
Ik zie nog wel wat nadelen:
- Het lijkt erop dat er nogal wat uitlaat gassen blijven zitten onder de inlaat zuiger, dus geen goed mengsel voor de volgende arbeid slag.
- De verbrandingsruimte ziet er niet erg gunstig uit, dus een lagere compressie verhouding is nodig om detonatie te voorkomen.
- De in en uitlaat poorten hebben geen gunstige vorm bij gedeeltelijk geopende zuiger wat de cilinder vulling niet ten goede komt.
- De bougie kan niet centraal geplaatst worden.
- Ik betwijfel of het goedkoper is dan een conventionele 4 takt motor.
- De constructie gaat veel wegen.
en zo zijn er nog wel wat puntjes te bedenken...
Fabrikanten willen hedendage juist weg van de verbrandingsmotor. Ik vrees dat hij wat laat is met zijn uitvinding. Jammer, ik had wel eens willen weten of de uitvinder zijn bevindingen overeind bleven na grondig testen door de grote fabrikanten.