95 of 98 tanken?
95 of 98 tanken?
Heb op het forum gezocht en vind niet een echt antwoord van wat andere 2.2 rijders tanken.Ik ben er nu niet over uit of ik 95 of 98 ga tanken. Ik heb nu 98 gedaan omdat ik dat altijd doe, maar ik lees op het forum dat de 2.2 afgesteld is op 95, waarom zou ik dan 98 tanken, of heb ik dan toch meer kans op motorschade? Ben benieuwd of het gros 95 tankt of 98
Groeten van Roy
Motor kan inderdaad gewoon op 95 lopen (en waarschijnlijk nog wel lager met de standaard mapping). Ik heb het voor de grap geprobeerd en een paar keer 98 getanked. Ik merk compleet geen verschil en ook een vermogensmeting laat helemaal niets zien.
Opzich natuurlijk ook niet vreemd voor een dergelijke motor dat hij makkelijk op 95 kan lopen. Het is natuurlijk absoluut geen pk/l monster.
Mark
Opzich natuurlijk ook niet vreemd voor een dergelijke motor dat hij makkelijk op 95 kan lopen. Het is natuurlijk absoluut geen pk/l monster.
Mark
C30-94@0.55bar
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
Dat is weer een meevallertje he Roy, dat er goedkope benzine in kan!
Voor de rest ook heel weinig kosten: wegenbelasting 16euro p/maand, verzekering hoeft niet al te duur te zijn (youngtimerverzekering), beurtjes niet al te duur (~130 klein, ~250 groot), remschijven en blokken kosten ook geen drolletje

Voor de rest ook heel weinig kosten: wegenbelasting 16euro p/maand, verzekering hoeft niet al te duur te zijn (youngtimerverzekering), beurtjes niet al te duur (~130 klein, ~250 groot), remschijven en blokken kosten ook geen drolletje

- Piet
- Giga lid Carbon
Precies, zolang je het sleepoog maar niet hoeft te vervangen.
Wat ik heb begrepen is dat de ontsteking een paar graden wordt terug gedraaid bij heel warm weer en bij volle belasting. Als je dat wilt voorkomen moet je wel 98 tanken.
Wat ik dus vertaal naar, je krijgt niet meer pk's maar je kan er wel voor zorgen dat je niet te veel pk's verliest in extreme omstandigheden.

Wat ik heb begrepen is dat de ontsteking een paar graden wordt terug gedraaid bij heel warm weer en bij volle belasting. Als je dat wilt voorkomen moet je wel 98 tanken.
Wat ik dus vertaal naar, je krijgt niet meer pk's maar je kan er wel voor zorgen dat je niet te veel pk's verliest in extreme omstandigheden.
Beide motoren (2.2 en turbo) hebben voor zover ik weet een klopsensor. De ECU zal proberen de ontsteking zo te doen als in de map staat. Voor de turbo kan ik me voorstellen dat die map is afgeregeld op 98. Die voor de 2.2 is op 95 afgeregeld. Wanneer je 95 tankt in een turbo zal de ECU kloppen signaleren en de ontsteking bijregelen. Motor kan hier dan prima mee om gaan, maar dan verlies je wel vermogen. Bij de 2.2 zal ie verder niets doen als je er 98 in gooit. Hij draait volgens de maps die hij heeft en hoort niets kloppen, dus is het goed 
Mark

Mark
C30-94@0.55bar
- Speedfreak
- Mega lid
- Contacteer:
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
In de basis is het nutteloos Dimitri, maar misschien loopt hij op de Ultimate wel gewoon lekkerder door andere additieven in dat "bijzondere" goedje. Gewoon eens 2 tankjes wat anders proberen een keer...
Ik gooi er bij mij ook bijna altijd BP Ultimate 98 in, maar dat komt omdat die van mij ooit is gechipt op 98 oktaan, of het programma er nog in zit weet ik niet, zou zomaar kunnen van niet gezien de bijzondere aard van chiptunen die de 2.2 nodig heeft (anders reset de computer zich vanzelf weer naar de fabriekswaarden), maar ik doe het maar voor de zekerheid. Buiten dat vind ik hem gewoon het lekkerst rijden op de BP U98...
Ik gooi er bij mij ook bijna altijd BP Ultimate 98 in, maar dat komt omdat die van mij ooit is gechipt op 98 oktaan, of het programma er nog in zit weet ik niet, zou zomaar kunnen van niet gezien de bijzondere aard van chiptunen die de 2.2 nodig heeft (anders reset de computer zich vanzelf weer naar de fabriekswaarden), maar ik doe het maar voor de zekerheid. Buiten dat vind ik hem gewoon het lekkerst rijden op de BP U98...

Yup, zoals ik schrijf, als de mapping van de motor er op afgesteld is heeft het zeker nut. Bij een turbo zeer waarschijnlijk dus wel bij de 2.2 niet.Speedfreak schreef:dus...... zijn er dan WEL voordelen te noemen mark?
Ik zou 95 tanken en het verschil opzij leggen en de ecu tzt laten chiptunen zodat ie wel wat heeft aan 98..ik ben idd zo'n benzinepurist (en fanatiek free-bees spaarder!!) dus ik tank al vanaf het begin 98.
Blijven doen als de extra kosten je niets kunnen schelen of.....
totaal nutteloos geweest al die tijd?
Mark
C30-94@0.55bar