95 of 98 tanken?

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Roytuner
Lid

95 of 98 tanken?

Bericht door Roytuner »

Heb op het forum gezocht en vind niet een echt antwoord van wat andere 2.2 rijders tanken.Ik ben er nu niet over uit of ik 95 of 98 ga tanken. Ik heb nu 98 gedaan omdat ik dat altijd doe, maar ik lees op het forum dat de 2.2 afgesteld is op 95, waarom zou ik dan 98 tanken, of heb ik dan toch meer kans op motorschade? Ben benieuwd of het gros 95 tankt of 98
Groeten van Roy
Rotax
Mega lid

Bericht door Rotax »

Gewoon 95
Je kunt overigens beter investeren in betere olie..
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

95 is prima, alleen als er specifiek op 98 gechiptuned is moet je dat gebruiken.
Soms vinden mensen echter het wel lekkerder rijden, 98 oktaan, en dan zou je het weer wel kunnen doen natuurlijk...
Afbeelding
Roytuner
Lid

Bericht door Roytuner »

echt waar?! Ik had echt verwacht dat er 98 in zou moeten, komt dat omdat het een normale opel-motor is ofzo? Heb nog nooit een sportieve auto gehad waar gewoon 95 in kan.
Groeten van Roy
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Motor kan inderdaad gewoon op 95 lopen (en waarschijnlijk nog wel lager met de standaard mapping). Ik heb het voor de grap geprobeerd en een paar keer 98 getanked. Ik merk compleet geen verschil en ook een vermogensmeting laat helemaal niets zien.

Opzich natuurlijk ook niet vreemd voor een dergelijke motor dat hij makkelijk op 95 kan lopen. Het is natuurlijk absoluut geen pk/l monster.

Mark
C30-94@0.55bar
Maik

Bericht door Maik »

Dat is weer een meevallertje he Roy, dat er goedkope benzine in kan! :wink:
Voor de rest ook heel weinig kosten: wegenbelasting 16euro p/maand, verzekering hoeft niet al te duur te zijn (youngtimerverzekering), beurtjes niet al te duur (~130 klein, ~250 groot), remschijven en blokken kosten ook geen drolletje :)
Afbeelding
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Precies, zolang je het sleepoog maar niet hoeft te vervangen. :wink:

Wat ik heb begrepen is dat de ontsteking een paar graden wordt terug gedraaid bij heel warm weer en bij volle belasting. Als je dat wilt voorkomen moet je wel 98 tanken.

Wat ik dus vertaal naar, je krijgt niet meer pk's maar je kan er wel voor zorgen dat je niet te veel pk's verliest in extreme omstandigheden.
Edjes
Mega lid

Bericht door Edjes »

Ik tank 98 en heb het idee dat ie er beter van loopt (turbo).
Overigens schijnt turbo het octaan te 'meten' en daarop het programma aan te passen.

Snob? Misschien.

Er heeft hierover een ander draadje hier gelopen, van Jans dacht ik.
Speedster T #5002
Roytuner
Lid

Bericht door Roytuner »

op jullie verantwoording net 95 getankt, want hij was al weer leeg :)
Na een paar km merk ik iig nog niks, zal wel zo blijven dan.
Groeten van Roy
Edjes
Mega lid

Bericht door Edjes »

Hier nog een draadje over octaangehalte.

Benzinepuristen gaan veelal voor BP Ultimate, hier zou (zoals in Duitsland) nog wat hoger octaan in zitten (100) dan op de pomp staat (98).
Speedster T #5002
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Turbo en 2.2 zijn compleet anders.
Voor de Turbo zul je minimaal 98 moeten tanken. En die zal inderdaad een en ander aanpassen aan de hand van het octaan getal anders kan de motor kapot gaan.
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Beide motoren (2.2 en turbo) hebben voor zover ik weet een klopsensor. De ECU zal proberen de ontsteking zo te doen als in de map staat. Voor de turbo kan ik me voorstellen dat die map is afgeregeld op 98. Die voor de 2.2 is op 95 afgeregeld. Wanneer je 95 tankt in een turbo zal de ECU kloppen signaleren en de ontsteking bijregelen. Motor kan hier dan prima mee om gaan, maar dan verlies je wel vermogen. Bij de 2.2 zal ie verder niets doen als je er 98 in gooit. Hij draait volgens de maps die hij heeft en hoort niets kloppen, dus is het goed :)

Mark
C30-94@0.55bar
Speedfreak
Mega lid
Contacteer:

Bericht door Speedfreak »

dus...... zijn er dan WEL voordelen te noemen mark?

ik ben idd zo'n benzinepurist (en fanatiek free-bees spaarder!! :D ) dus ik tank al vanaf het begin 98.

Blijven doen als de extra kosten je niets kunnen schelen of.....
totaal nutteloos geweest al die tijd? :(
LARINI POWERRRRRRR!!!!!
Maik

Bericht door Maik »

In de basis is het nutteloos Dimitri, maar misschien loopt hij op de Ultimate wel gewoon lekkerder door andere additieven in dat "bijzondere" goedje. Gewoon eens 2 tankjes wat anders proberen een keer...
Ik gooi er bij mij ook bijna altijd BP Ultimate 98 in, maar dat komt omdat die van mij ooit is gechipt op 98 oktaan, of het programma er nog in zit weet ik niet, zou zomaar kunnen van niet gezien de bijzondere aard van chiptunen die de 2.2 nodig heeft (anders reset de computer zich vanzelf weer naar de fabriekswaarden), maar ik doe het maar voor de zekerheid. Buiten dat vind ik hem gewoon het lekkerst rijden op de BP U98...
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Speedfreak schreef:dus...... zijn er dan WEL voordelen te noemen mark?
Yup, zoals ik schrijf, als de mapping van de motor er op afgesteld is heeft het zeker nut. Bij een turbo zeer waarschijnlijk dus wel bij de 2.2 niet.
ik ben idd zo'n benzinepurist (en fanatiek free-bees spaarder!! :D ) dus ik tank al vanaf het begin 98.

Blijven doen als de extra kosten je niets kunnen schelen of.....
totaal nutteloos geweest al die tijd? :(
Ik zou 95 tanken en het verschil opzij leggen en de ecu tzt laten chiptunen zodat ie wel wat heeft aan 98..

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie