Nieuwe remblokken
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Nieuwe remblokken
Heb net Pagid rs42 blokken op mijn auto laten gezet. De timing kon natuurlijk niet beroerder, aangezien we zaterdag naar Zandvoort gaan. Ik denk dat ik de remproefjes maar over sla of loopt het niet zo'n vaart? Heeft iemand nog tips om versnelt de remblokken in te remmen.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Yvo had een aardige methode hier ergens neergeplempt. Is in een paar minuutjes gedaan, dus geen worries
. Het warm rijden van je motor kost meer tijd!
Paar keer flink (stampen) afremmen van 150km/u naar 40 ofzo is genoeg, maar tussen deze akties in wel de boel weer even goed laten afkoelen door een paar minuten op een flinke constante snelheid te rijden.


Paar keer flink (stampen) afremmen van 150km/u naar 40 ofzo is genoeg, maar tussen deze akties in wel de boel weer even goed laten afkoelen door een paar minuten op een flinke constante snelheid te rijden.

- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Mmm, andere zeggen dat je juist rustig moet in remmen.
Rustig remmen vanaf 80 naar 20 en dat een keer 8 herhalen en dan de boel laten afkoelen met min 80 km per uur. Dan rustig naar huis rijden en de volgende 2 dagen herhalen.
Er is 1 probleem, vind maar eens een weggetje waar je 8 keer dit kan doen.
Rustig remmen vanaf 80 naar 20 en dat een keer 8 herhalen en dan de boel laten afkoelen met min 80 km per uur. Dan rustig naar huis rijden en de volgende 2 dagen herhalen.
Er is 1 probleem, vind maar eens een weggetje waar je 8 keer dit kan doen.
Belangrijk is om eerst even rustig te rijden en te remmen zodat de blokjes een beetje afslijten en dus helemaal netjes tegen de schijf aan komen te liggen. Daarna moet je pas zo'n opwarm/afkoel actie doen. Anders krijg je het probleem dat maar een deel van het blokje de schijf raakt en je daarmee de opwarm/afkoel actie gaat doen. Dat wordt dan dus een beetje TE warm..
Mark
Mark
C30-94@0.55bar
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Maar "even"rustig het loopvlak op je schijf in laten slijten is dus niet "even", vandaar ook deze versnelde methode.
Eerste paar km kan geen kwaad om erg rustig te doen om de meest onregelmatige ellende een beetje te laten zetten. Maar omdat je na een flinke remaktie de boel eerst weer goed laat afkoelen zullen de temperaturen echt wel binnen de perken blijven. Heel anders dan 50 bochten VOL remmen op een circuit bv.
Maargoed, vraag zoiets op een forum en je krijgt gewoon 10 verschillende antwoorden
Eerste paar km kan geen kwaad om erg rustig te doen om de meest onregelmatige ellende een beetje te laten zetten. Maar omdat je na een flinke remaktie de boel eerst weer goed laat afkoelen zullen de temperaturen echt wel binnen de perken blijven. Heel anders dan 50 bochten VOL remmen op een circuit bv.
Maargoed, vraag zoiets op een forum en je krijgt gewoon 10 verschillende antwoorden


- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Ik begon me al zorgen te maken. Heb ik nu al te hard geremd
Tot dat je lees wat Pagid zelf adviseert, ik geloof dat zij een iets andere beleving wereld hebben dan ik. Maar elke fabrikant zal wel een andere methode hebben. Ligt natuurlijk ook een beetje aan waarvoor de blokken zijn ontworpen.
http://www.braketechnology.com/brakepadbedding.html

Tot dat je lees wat Pagid zelf adviseert, ik geloof dat zij een iets andere beleving wereld hebben dan ik. Maar elke fabrikant zal wel een andere methode hebben. Ligt natuurlijk ook een beetje aan waarvoor de blokken zijn ontworpen.
http://www.braketechnology.com/brakepadbedding.html
If pads do not get bedded properly and / or used to hard right out of the box will likely lead to pad glazing. Pad glazing is a condition where the resins in the pad crystallize on both, the pad friction surface and the brake disc surface, resulting in poor stopping performance, brake judder and vibrations.
Also rapidly escaping volatile elements and moisture from the resin would seek an immediate escape route out of the friction compound, creating small fissures that would lead shortly to cracking and chunking.
1.) BASIC BEDDING IN
To initiate some heat in the brake discs and pads.
* 4 to 6 stops with medium brake pressure from approximately 150 km/h (90 MPH) to approximately 80 km/h (50 MPH).
* Distance between each brake stop approximately 300 - 400 meters (300 to 400 yards).
* The pads should not reach temperatures above 400° Centigrade (550° Fahrenheit).
* No dragging!
* Blocking of the air ducts might be helpful to reach appropriate temperatures quicker.
2.) IMMEDIATELY AFTER BASIC BEDDING IN AT HIGH SPEED
Simulating race conditions
* One stop with medium to heavy brake pressure, without allowing brakes to lock from approximately 180 km/h (110 MPH) to approximately 80 km/h (50 MPH).
* No dragging!
* Recovery stops with light brake pressure 3 to 4 times. (Cleaning procedure)
* Repeat the high-speed stops including recovery stops 2 to 3 times.
* Allow a cool-off distance of approximately 500 m (500 yards) between high-speed stops.
astenblaft, de Lotus methode:
Met nieuwe blokken en schijven of nieuwe blokken moet je de auto 'normaal' rijden gedurende zo'n 15-30 km. Gebruik de remmen heel rustig om de oppervlakken evenwijdig aan elkaar te krijgen.
Als dit gedaan is zou je de boel voor het mooie weer uit elkaar moeten halen om te kijken of er vreemde beschadigingen aan de schijven / blokken komen, maar dit doet vrijwel niemand.
(*) Vervolgens op naar een stuk overzichtelijke rechte weg en doe zes stops van 80km/h naar 30km/h op gemiddelde remdruk (niet heel hard remmen, ook niet heel geleidelijk). Dit om de remmen netjes op te warmen.
Tussen de verschillende stops mag niet meer dan een minuut zitten om te voorkomen dat de boel onderwijl afkoelt.
Zodra de remmen warm zijn en je hebt de weg vrij moet je 2 of drie keer een 'harde' stop maken van plm 130 kmh naar 30kmh. Rem hierbij zo hard als je kan, tegen blokkeren aan. NIET IN DE ABS DUS!
Niet onderwijl stoppen, de bedoeling is dat je de boel goed heet remt.
Bij de derde stop (en dat is mikken weet ik uit ervaring
) is de bedoeling dat je wél stopt en het pedaal zo hard als je kan ingedrukt houdt. Hou dit een paar minuten vol en gebruik geen handrem. Als je dit goed doet krijg je pijn aan je voet!
Dit zorgt ervoor dat de zuigers, shims en blokken op elkaar inlopen en dit zal het materiaal op de blokken comprimeren, wat resulteert in een harder pedaal!
Zodra de ca. 2-3minuten voorbij zijn haal je de voet(en) van het pedaal en ga je normaal rijden / remmen. Niet hard, gewoon een beetje rustig rijden. Dit zorgt ervoor dat de boel weer afkoelt.
Nu herhaal je nog een keer het deel vanaf (*).
De remmen zijn nu klaar voor stevig gebruik. Als je deze procedure iedere paar duizend km herhaalt blijft het pedaal hard, zeker als je niet gewoon bent om stevig te remmen.
Met nieuwe blokken en schijven of nieuwe blokken moet je de auto 'normaal' rijden gedurende zo'n 15-30 km. Gebruik de remmen heel rustig om de oppervlakken evenwijdig aan elkaar te krijgen.
Als dit gedaan is zou je de boel voor het mooie weer uit elkaar moeten halen om te kijken of er vreemde beschadigingen aan de schijven / blokken komen, maar dit doet vrijwel niemand.
(*) Vervolgens op naar een stuk overzichtelijke rechte weg en doe zes stops van 80km/h naar 30km/h op gemiddelde remdruk (niet heel hard remmen, ook niet heel geleidelijk). Dit om de remmen netjes op te warmen.
Tussen de verschillende stops mag niet meer dan een minuut zitten om te voorkomen dat de boel onderwijl afkoelt.
Zodra de remmen warm zijn en je hebt de weg vrij moet je 2 of drie keer een 'harde' stop maken van plm 130 kmh naar 30kmh. Rem hierbij zo hard als je kan, tegen blokkeren aan. NIET IN DE ABS DUS!
Niet onderwijl stoppen, de bedoeling is dat je de boel goed heet remt.
Bij de derde stop (en dat is mikken weet ik uit ervaring

Dit zorgt ervoor dat de zuigers, shims en blokken op elkaar inlopen en dit zal het materiaal op de blokken comprimeren, wat resulteert in een harder pedaal!
Zodra de ca. 2-3minuten voorbij zijn haal je de voet(en) van het pedaal en ga je normaal rijden / remmen. Niet hard, gewoon een beetje rustig rijden. Dit zorgt ervoor dat de boel weer afkoelt.
Nu herhaal je nog een keer het deel vanaf (*).
De remmen zijn nu klaar voor stevig gebruik. Als je deze procedure iedere paar duizend km herhaalt blijft het pedaal hard, zeker als je niet gewoon bent om stevig te remmen.