astenblaft, de Lotus methode:
Met nieuwe blokken en schijven of nieuwe blokken moet je de auto 'normaal' rijden gedurende zo'n 15-30 km. Gebruik de remmen heel rustig om de oppervlakken evenwijdig aan elkaar te krijgen.
Als dit gedaan is zou je de boel voor het mooie weer uit elkaar moeten halen om te kijken of er vreemde beschadigingen aan de schijven / blokken komen, maar dit doet vrijwel niemand.
(*) Vervolgens op naar een stuk overzichtelijke rechte weg en doe zes stops van 80km/h naar 30km/h op gemiddelde remdruk (niet heel hard remmen, ook niet heel geleidelijk). Dit om de remmen netjes op te warmen.
Tussen de verschillende stops mag niet meer dan een minuut zitten om te voorkomen dat de boel onderwijl afkoelt.
Zodra de remmen warm zijn en je hebt de weg vrij moet je 2 of drie keer een 'harde' stop maken van plm 130 kmh naar 30kmh. Rem hierbij zo hard als je kan, tegen blokkeren aan. NIET IN DE ABS DUS!
Niet onderwijl stoppen, de bedoeling is dat je de boel goed heet remt.
Bij de derde stop (en dat is mikken weet ik uit ervaring

) is de bedoeling dat je wél stopt en het pedaal zo hard als je kan ingedrukt houdt. Hou dit een paar minuten vol en gebruik geen handrem. Als je dit goed doet krijg je pijn aan je voet!
Dit zorgt ervoor dat de zuigers, shims en blokken op elkaar inlopen en dit zal het materiaal op de blokken comprimeren, wat resulteert in een harder pedaal!
Zodra de ca. 2-3minuten voorbij zijn haal je de voet(en) van het pedaal en ga je normaal rijden / remmen. Niet hard, gewoon een beetje rustig rijden. Dit zorgt ervoor dat de boel weer afkoelt.
Nu herhaal je nog een keer het deel vanaf (*).
De remmen zijn nu klaar voor stevig gebruik. Als je deze procedure iedere paar duizend km herhaalt blijft het pedaal hard, zeker als je niet gewoon bent om stevig te remmen.