Reactie Opel op gebroken distributieketting
Reactie Opel op gebroken distributieketting
Wat vinden jullie hier nou van?
"Geachte heer van der Meer,
Wij danken u voor uw e-mail.
In antwoord op uw schrijven informeren wij u dat General Motors Nederland producten ontwikkelt voor een langdurig en intensief gebruik. Daarbij verwachten wij dat onderdelen langere tijd meegaan. In het overgrote deel van Opel automobielen komt de door u beschreven situatie dan ook niet voor. Dit sluit echter niet uit dat mankementen incidenteel toch eerder dan verwacht en zonder aanwijsbare oorzaak kunnen optreden.
Aangaande uw opmerking inzake een oplossing moeten wij u meedelen dat de door General Motors geboden garantietermijnen op uw Opel Speedster inmiddels ruimschoots zijn verstreken. Voor ons is het dan ook niet meer mogelijk nog een claim in behandeling te nemen en wij kunnen u helaas geen tegemoetkoming in de reparatiekosten bieden.
Voor de goede orde informeren wij u nog dat Wij delen u daarbij nog mee dat wij van mening zijn dat bij een na zes jaar optredend defect geen sprake meer is van een constructiefout.
Voor alle volledigheid informeren wij u dat de Opel Speedster door u bij de Opel dealer is gekocht met de daarbij overeengekomen garantie. Bij aangelegenheden zoals deze is dan ook niet General Motors Nederland als importeur, maar de leverancier van uw Opel Speedster uw aanspreekpunt.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
GENERAL MOTORS NEDERLAND B.V.
Alexander Leijten
Opel Klantenservice
Tel: +31 (0)76 5448300
Fax: +31 (0)76 5448821
Opel.Klantenservice@GM-customercare.com"
"Geachte heer van der Meer,
Wij danken u voor uw e-mail.
In antwoord op uw schrijven informeren wij u dat General Motors Nederland producten ontwikkelt voor een langdurig en intensief gebruik. Daarbij verwachten wij dat onderdelen langere tijd meegaan. In het overgrote deel van Opel automobielen komt de door u beschreven situatie dan ook niet voor. Dit sluit echter niet uit dat mankementen incidenteel toch eerder dan verwacht en zonder aanwijsbare oorzaak kunnen optreden.
Aangaande uw opmerking inzake een oplossing moeten wij u meedelen dat de door General Motors geboden garantietermijnen op uw Opel Speedster inmiddels ruimschoots zijn verstreken. Voor ons is het dan ook niet meer mogelijk nog een claim in behandeling te nemen en wij kunnen u helaas geen tegemoetkoming in de reparatiekosten bieden.
Voor de goede orde informeren wij u nog dat Wij delen u daarbij nog mee dat wij van mening zijn dat bij een na zes jaar optredend defect geen sprake meer is van een constructiefout.
Voor alle volledigheid informeren wij u dat de Opel Speedster door u bij de Opel dealer is gekocht met de daarbij overeengekomen garantie. Bij aangelegenheden zoals deze is dan ook niet General Motors Nederland als importeur, maar de leverancier van uw Opel Speedster uw aanspreekpunt.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
GENERAL MOTORS NEDERLAND B.V.
Alexander Leijten
Opel Klantenservice
Tel: +31 (0)76 5448300
Fax: +31 (0)76 5448821
Opel.Klantenservice@GM-customercare.com"
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland

Ze maken zich er wel makkelijk vanaf zeg...
Ze spreken over 6jaar... hoeveel km was het ongeveer? Daar hebben ze het niet over, de jaren vind ik minder belangrijk.
Heeft het nog zin om naar de consumentenbond te stappen? Je hebt altijd nog de Wet Consumentenbescherming (ofzoiets). Dus misschien dat dat nog iets op kan leveren?
Wel kl#te natuurlijk allemaal


- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
- Locatie: Paleis 't Loo
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Klopt.Voor alle volledigheid informeren wij u dat de Opel Speedster door u bij de Opel dealer is gekocht met de daarbij overeengekomen garantie. Bij aangelegenheden zoals deze is dan ook niet General Motors Nederland als importeur, maar de leverancier van uw Opel Speedster uw aanspreekpunt
Rotax. misschien handig om ook even te vertellen wat er precies is gebeurt.
Wat ik heb begrepen is dat in het algemeen het zo is dat als er onderdelen het begeven waarvan je mag verwachten dat die heel blijven dat je daar garantie op hebt. Welke garantie periode Opel ook heeft bedacht.
Waar baseer je dat op? Je kan bedrijven niet tot in het on-eindige aansprakelijk blijven stellen voor iets wat mis gaat.SteV6 schreef:Juridisch gezien staan ze heel zwak. Dus ik zou er zeker meer werk van maken ...
Op zich denk ik dat de man gelijk heeft als ie meld dat je eerder bij de dealer dan bij GM te rade zou moeten gaan. Is de spanner bijvoorbeeld recentelijk gecontroleerd? (ik ga er even van uit dat deze ketting een automatische spanner heeft)
Is de ketting wellicht té ver opgerekt door foutief gebruik? (koppeling hard op laten kopen zonder heel & toe waarbij de motor iedere keer vanaf de aandrijflijn hard de toeren ingejaagd wordt?
Ik ken de details niet, maar zoals het hier staat ben je kansloos na zes jaar. (kilometrage is daarbij niet interessant voor een rechter)
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
In Duitsland zijn meerder bezitters van een Opel in het gelijk gesteld bij motorschade door breuk van de distributieKETTING. De geachte levensduur van zo'n ketting gaat over de 120.000 of 150.000 kilometer heen. Knapt die ketting (veel) eerder, dan kan de fabrikant wel roepen dat de garantie maar 2 jaar is, maar indien de werkelijke levensduur veel lager is dan de geachte levensduur kan de consument aanspraak maken op garantie/coulance van de fabrikant.
Ik zou dus zeker even overleg plegen met een advocaat over Nederlandse jurisprudentie hierover.
SteV6
Ik zou dus zeker even overleg plegen met een advocaat over Nederlandse jurisprudentie hierover.
SteV6
S4 Avant
Ik heb begrepen dat het om een ketting gaat, dat is het punt niet 
Ook een ketting wordt over het algemeen d.m.v. een spanner op de juiste spanning gehouden.
Nogmaals, ik ken de klacht niet inhoudelijk, dus is het moeilijk hierover een oordeel te vellen, maar tenzij iemand onomstotelijk vast kan stellen dat er een structureel probleem is met het produkt moet je van goede huize komen om na zes jaar nog enige aanspraak op garantie te kunnen maken.

Ook een ketting wordt over het algemeen d.m.v. een spanner op de juiste spanning gehouden.
Nogmaals, ik ken de klacht niet inhoudelijk, dus is het moeilijk hierover een oordeel te vellen, maar tenzij iemand onomstotelijk vast kan stellen dat er een structureel probleem is met het produkt moet je van goede huize komen om na zes jaar nog enige aanspraak op garantie te kunnen maken.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Ik weet niet of het hier ook het probleem is, maar..
Probleem op een aantal motoren van de 2.2 serie is dat er een slecht ontwerp oliesproeier was gemonteerd die de ketting moet smeren.
Omdat het ontwerp ervan niet goed was gaan deze verstoppen, waardoor de ketting nog slechts mondjesmaat gesmeerd wordt en na enige tijd dus de brui er aan geeft.
GM/Opel weet als het goed is exact de motornummer-reeks waarin deze verkeerde sproeier was gemonteerd.
In dit geval is er zeker sprake van een ontwerpfout (die ze hebben verbeterd in de latere reeksen) maar waarvoor ze helaas niet echt een terugroep-actie hebben gedaan.
Er was voor zover ik weet wel degelijk een gratis ketting en sproeier vervangings actie, maar dan ben je weer van de dealer afhankelijk of die een beetje alert is en dit soort garantie werkzaamheden al dan niet ongevraagd bij een beurt uitvoert.
In dat geval is wellicht het ontwerp-fout verhaal nog wel hard te maken.
Oh.. En ketting moet voor zover ik weet minimaal 250.000 km mee gaan. 'for life' is eigenlijk de omschrijving van GM volgens mij.
Maar goed.. Ook al zou de motor buiten de 'probleem' range vallen en dit aanhangig gemaakt worden en ze moeten een deel betalen (naar ratio van dat hij 'te vroeg' is stuk gegaan, billijkheid en zo), dan is het waarschijnlijk alleen materialen en geen arbeidsloon.. En dat laatstse is vaak toch de pijnfactor in dit soort motor revisie/reparatie acties.
Bye, Arno.
Probleem op een aantal motoren van de 2.2 serie is dat er een slecht ontwerp oliesproeier was gemonteerd die de ketting moet smeren.
Omdat het ontwerp ervan niet goed was gaan deze verstoppen, waardoor de ketting nog slechts mondjesmaat gesmeerd wordt en na enige tijd dus de brui er aan geeft.
GM/Opel weet als het goed is exact de motornummer-reeks waarin deze verkeerde sproeier was gemonteerd.
In dit geval is er zeker sprake van een ontwerpfout (die ze hebben verbeterd in de latere reeksen) maar waarvoor ze helaas niet echt een terugroep-actie hebben gedaan.
Er was voor zover ik weet wel degelijk een gratis ketting en sproeier vervangings actie, maar dan ben je weer van de dealer afhankelijk of die een beetje alert is en dit soort garantie werkzaamheden al dan niet ongevraagd bij een beurt uitvoert.
In dat geval is wellicht het ontwerp-fout verhaal nog wel hard te maken.
Oh.. En ketting moet voor zover ik weet minimaal 250.000 km mee gaan. 'for life' is eigenlijk de omschrijving van GM volgens mij.
Maar goed.. Ook al zou de motor buiten de 'probleem' range vallen en dit aanhangig gemaakt worden en ze moeten een deel betalen (naar ratio van dat hij 'te vroeg' is stuk gegaan, billijkheid en zo), dan is het waarschijnlijk alleen materialen en geen arbeidsloon.. En dat laatstse is vaak toch de pijnfactor in dit soort motor revisie/reparatie acties.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
tnx@all
Ik ga er toch werk van maken, vind het onacceptabel dat zo'n ketting na 50K breekt. De gevolgschade was ruim € 4000 en m.i. is dat te wijten aan ondeugdelijk materiaal. Ik zal me inderdaad richten tot de dealer zelf (die helaas is overgenomen) en ik denk idd dat ze zwak staan, mede gelet op de reactie van Arno.
Keep you posted...
Ik ga er toch werk van maken, vind het onacceptabel dat zo'n ketting na 50K breekt. De gevolgschade was ruim € 4000 en m.i. is dat te wijten aan ondeugdelijk materiaal. Ik zal me inderdaad richten tot de dealer zelf (die helaas is overgenomen) en ik denk idd dat ze zwak staan, mede gelet op de reactie van Arno.
Keep you posted...