Speedster optimaliseren voor circuit
Speedster optimaliseren voor circuit
Ik heb zaterdag mijn Speedster voor langere tijd in een caravanstalling geplaatst (slechts € 150 per jaar overigens). Op zich een pijnlijk moment, maar het plan is om te gaan sparen en daarna Speedy volledig trackready te maken.
Ik wil er geen PK-monster van maken, maar wil graag weten welke aanpassingen jullie aanbevelen. Doel is vooral verbetering van de rij-eigenschappen (wegligging, remmen, etc.). Mijn vraag is: wat raden jullie me aan? Wil me beperken tot redelijk standaard verbeteringen (dus niet al te veel customized gedoe). Overweeg wel om een compressor te monteren, maar wil bijvoorbeeld geen nieuwe versnellingsbak of differentieel plaatsen...
Ik wil er geen PK-monster van maken, maar wil graag weten welke aanpassingen jullie aanbevelen. Doel is vooral verbetering van de rij-eigenschappen (wegligging, remmen, etc.). Mijn vraag is: wat raden jullie me aan? Wil me beperken tot redelijk standaard verbeteringen (dus niet al te veel customized gedoe). Overweeg wel om een compressor te monteren, maar wil bijvoorbeeld geen nieuwe versnellingsbak of differentieel plaatsen...
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
Geen PK-monster, maar wel een compressor? LOL
Ik denk dat het simpel is Menno:
- compressor: 8500euri
- ATS-DTC 17"racing velgen + toyo semi slicks of
- OZ (flappy) 16/17" velgen + toyo of yokohama A048 semi's: 2000euri
- 2-delige remschijven (zie inkoopaktie Mark): 800euri
- Goede remblokken: 250euri
- Nitrons! 1800euri
- Blussysteem: 800euri?
- Voor de echte die-hards (dus als je dan nog harder durft dan de auto kan): dikke voorlip en grote achtervleugel: 2000euri
Klaar voor 16150 euri

Ik denk dat het simpel is Menno:
- compressor: 8500euri
- ATS-DTC 17"racing velgen + toyo semi slicks of
- OZ (flappy) 16/17" velgen + toyo of yokohama A048 semi's: 2000euri
- 2-delige remschijven (zie inkoopaktie Mark): 800euri
- Goede remblokken: 250euri
- Nitrons! 1800euri
- Blussysteem: 800euri?
- Voor de echte die-hards (dus als je dan nog harder durft dan de auto kan): dikke voorlip en grote achtervleugel: 2000euri
Klaar voor 16150 euri

Als het je om ciruit rijden gaat dan zou ik waarschijnlijk deze volgorde aanhouden:
- goede rijtraining, bv. bij Andew Walsh
- auto laten uitlijnen met meer circuit georienteerde instellingen (minimaal sporing en liefst
ook camber)
- bredere voorbanden zodat je betere remvertraging krijgt. waarschijnlijk zijn andere velgen dan wel handig, en daar is keuze genoeg in
- minimaal geupgrade ABS unit, of een ABS schakelaar zodat je ABS uit kunt zetten
- agressievere remblokjes die tegen hogere temperaturen kunnen (iets met een frictie index
van ergens tussen de 0.45 en 0.50 lijkt goed te werken)
- RVS remleidingen voor beter pedaal gevoel
- goed ontluchten remsysteem en verversen remvloeistof
- andere schokdempers/veren, liefst enkelvouding instelbaar, zodat je het e.e.a. kan aanpassen aan je wensen
Zorg verder voor goede olie in je motor die goed tegen hogere temperaturen kan. Zorg dat je na een sessie je auto kunt parkeren zonder je handrem te gebruiken om het zaakje te laten afkoelen (beter ook motor ff nog wat te laten draaien om de temperatuur wat naar beneden te krijgen).
Motorisch, tja, genoeg opties, dat is een kwestie van kijken waar je voorkeur ligt..
Mark
- goede rijtraining, bv. bij Andew Walsh
- auto laten uitlijnen met meer circuit georienteerde instellingen (minimaal sporing en liefst
ook camber)
- bredere voorbanden zodat je betere remvertraging krijgt. waarschijnlijk zijn andere velgen dan wel handig, en daar is keuze genoeg in
- minimaal geupgrade ABS unit, of een ABS schakelaar zodat je ABS uit kunt zetten
- agressievere remblokjes die tegen hogere temperaturen kunnen (iets met een frictie index
van ergens tussen de 0.45 en 0.50 lijkt goed te werken)
- RVS remleidingen voor beter pedaal gevoel
- goed ontluchten remsysteem en verversen remvloeistof
- andere schokdempers/veren, liefst enkelvouding instelbaar, zodat je het e.e.a. kan aanpassen aan je wensen
Zorg verder voor goede olie in je motor die goed tegen hogere temperaturen kan. Zorg dat je na een sessie je auto kunt parkeren zonder je handrem te gebruiken om het zaakje te laten afkoelen (beter ook motor ff nog wat te laten draaien om de temperatuur wat naar beneden te krijgen).
Motorisch, tja, genoeg opties, dat is een kwestie van kijken waar je voorkeur ligt..
Mark
C30-94@0.55bar
- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Contacteer:
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
En dan moet Mark daar op zijn beurt weer toestemming voor geven, ik heb het idee van hem (of was het Arno?) gepiktpiet schreef:O ja ik heb nog een origineel met de hand gemaakt blokje hout liggen die je kunt gebruiken voor het parkeren. Deze geef ik niet weg maar je kunt het design wel overnemen. Ik denk dat Maik daar wel toestemming voor geeft.

- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Contacteer:
Re: Speedster optimaliseren voor circuit
Als het een trackmonster moet worden, dan zou ik zeggen: sloop alles er uit/af wat er af kan.Rotax schreef:Wil me beperken tot redelijk standaard verbeteringen (dus niet al te veel customized gedoe). Overweeg wel om een compressor te monteren, maar wil bijvoorbeeld geen nieuwe versnellingsbak of differentieel plaatsen...
Iedere kilo minder helpt geweldig!
- Haal alle interieur panelen er uit (deuren, achter stoelen, handremcover) en vervang evt. met eenvoudige fiberglas dekseltjes als het nodig is. Ook vloermatten er uit..
- Verwijder geluidsisolatie blokken en schuim matten uit interieur en uit side-sills
- Vervang airbag stuur door eenvoudig sportstuurtje
- Verwijder ABS unit en rembekrachtiger, monteer Elise hoofdremcylinder
- Verwijder verwarmingsunit en maak bij motor een bypass
- Monteer lichtgewicht gel-accu ipv. gewone accu
- Monteer lichte stoelen (bijv. MOG, Reverie)
- Monteer 6punts gordel
- Monteer 16/17" lichtgewicht velgen
- Monteer lichtere remschijven
- Monteer Nitrons
- Monteer sterkere toe-links
- Vervang uitlaatsysteem door lichter systeem
En als je een SC gaat monteren:
- Monteer een lichtgewicht vliegwiel
Daarna wordt het snel erg duur en kom je in dunnere (of CF) panelen, magnesium velgen en zo..
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- zoonvanlinne150
- Mega lid