Pagina 1 van 2
Speedster optimaliseren voor circuit
Geplaatst: 05 jun 2007 1:47
door Rotax
Ik heb zaterdag mijn Speedster voor langere tijd in een caravanstalling geplaatst (slechts € 150 per jaar overigens). Op zich een pijnlijk moment, maar het plan is om te gaan sparen en daarna Speedy volledig trackready te maken.
Ik wil er geen PK-monster van maken, maar wil graag weten welke aanpassingen jullie aanbevelen. Doel is vooral verbetering van de rij-eigenschappen (wegligging, remmen, etc.). Mijn vraag is: wat raden jullie me aan? Wil me beperken tot redelijk standaard verbeteringen (dus niet al te veel customized gedoe). Overweeg wel om een compressor te monteren, maar wil bijvoorbeeld geen nieuwe versnellingsbak of differentieel plaatsen...
Geplaatst: 05 jun 2007 6:51
door Maik
Geen PK-monster, maar wel een compressor? LOL
Ik denk dat het simpel is Menno:
- compressor: 8500euri
- ATS-DTC 17"racing velgen + toyo semi slicks of
- OZ (flappy) 16/17" velgen + toyo of yokohama A048 semi's: 2000euri
- 2-delige remschijven (zie inkoopaktie Mark): 800euri
- Goede remblokken: 250euri
- Nitrons! 1800euri
- Blussysteem: 800euri?
- Voor de echte die-hards (dus als je dan nog harder durft dan de auto kan): dikke voorlip en grote achtervleugel: 2000euri
Klaar voor 16150 euri

Geplaatst: 05 jun 2007 7:07
door markv
Als het je om ciruit rijden gaat dan zou ik waarschijnlijk deze volgorde aanhouden:
- goede rijtraining, bv. bij Andew Walsh
- auto laten uitlijnen met meer circuit georienteerde instellingen (minimaal sporing en liefst
ook camber)
- bredere voorbanden zodat je betere remvertraging krijgt. waarschijnlijk zijn andere velgen dan wel handig, en daar is keuze genoeg in
- minimaal geupgrade ABS unit, of een ABS schakelaar zodat je ABS uit kunt zetten
- agressievere remblokjes die tegen hogere temperaturen kunnen (iets met een frictie index
van ergens tussen de 0.45 en 0.50 lijkt goed te werken)
- RVS remleidingen voor beter pedaal gevoel
- goed ontluchten remsysteem en verversen remvloeistof
- andere schokdempers/veren, liefst enkelvouding instelbaar, zodat je het e.e.a. kan aanpassen aan je wensen
Zorg verder voor goede olie in je motor die goed tegen hogere temperaturen kan. Zorg dat je na een sessie je auto kunt parkeren zonder je handrem te gebruiken om het zaakje te laten afkoelen (beter ook motor ff nog wat te laten draaien om de temperatuur wat naar beneden te krijgen).
Motorisch, tja, genoeg opties, dat is een kwestie van kijken waar je voorkeur ligt..
Mark
Geplaatst: 05 jun 2007 7:07
door Piet
Aanvullingen en veranderingen tov Maik.
Extra sleepoog.
Goede remblokken 350 euro.
ABS VXR +/- 500
Paar keer naar Engeland voor rijders training Andrew Walsh
Raceoverall/handschoenen/Helm Neem de duurste die je zelf kunt veroorloven.
Geplaatst: 05 jun 2007 7:16
door Maik
Aanvullingen en veranderingen t.o.v. Mark en Piet
- olietemperatuurmeter en als het kan ook druk
- goede remblokken 250 euro (tenminste, als Arno ze even z.s.m. gaat uitproberen

)
- sleepoog is een goede!
Geplaatst: 05 jun 2007 7:20
door Piet
O ja ik heb nog een origineel met de hand gemaakt blokje hout liggen die je kunt gebruiken voor het parkeren. Deze geef ik niet weg maar je kunt het design wel overnemen. Ik denk dat Maik daar wel toestemming voor geeft.
Geplaatst: 05 jun 2007 9:01
door stevenflappy
En heel belangrijk voor Menno, olie controleren........!!!!!!!!!!!!!!

Geplaatst: 05 jun 2007 9:40
door Maik
piet schreef:O ja ik heb nog een origineel met de hand gemaakt blokje hout liggen die je kunt gebruiken voor het parkeren. Deze geef ik niet weg maar je kunt het design wel overnemen. Ik denk dat Maik daar wel toestemming voor geeft.
En dan moet Mark daar op zijn beurt weer toestemming voor geven, ik heb het idee van hem (of was het Arno?) gepikt

Re: Speedster optimaliseren voor circuit
Geplaatst: 05 jun 2007 11:18
door Arno
Rotax schreef:Wil me beperken tot redelijk standaard verbeteringen (dus niet al te veel customized gedoe). Overweeg wel om een compressor te monteren, maar wil bijvoorbeeld geen nieuwe versnellingsbak of differentieel plaatsen...
Als het een trackmonster moet worden, dan zou ik zeggen: sloop alles er uit/af wat er af kan.
Iedere kilo minder helpt geweldig!
- Haal alle interieur panelen er uit (deuren, achter stoelen, handremcover) en vervang evt. met eenvoudige fiberglas dekseltjes als het nodig is. Ook vloermatten er uit..
- Verwijder geluidsisolatie blokken en schuim matten uit interieur en uit side-sills
- Vervang airbag stuur door eenvoudig sportstuurtje
- Verwijder ABS unit en rembekrachtiger, monteer Elise hoofdremcylinder
- Verwijder verwarmingsunit en maak bij motor een bypass
- Monteer lichtgewicht gel-accu ipv. gewone accu
- Monteer lichte stoelen (bijv. MOG, Reverie)
- Monteer 6punts gordel
- Monteer 16/17" lichtgewicht velgen
- Monteer lichtere remschijven
- Monteer Nitrons
- Monteer sterkere toe-links
- Vervang uitlaatsysteem door lichter systeem
En als je een SC gaat monteren:
- Monteer een lichtgewicht vliegwiel
Daarna wordt het snel erg duur en kom je in dunnere (of CF) panelen, magnesium velgen en zo..
Bye, Arno.
Geplaatst: 05 jun 2007 11:27
door zoonvanlinne150
tip mijnerzijds:levensverzekering........

Geplaatst: 05 jun 2007 12:28
door Rotax
Kijk, hier kan ik wat mee
Tnx!
@Flap:

Geplaatst: 05 jun 2007 17:17
door markv
Of je besteld gewoon bij conrad artikel nummer 852841. Voor maarliefst EUR 5,10 heb je dan wiggen die ook onder een verlaagde auto passen en van licht plastic zijn
Mark
Geplaatst: 05 jun 2007 17:29
door Maik
Vuren hout heeft meer grip Mark....

Geplaatst: 05 jun 2007 18:11
door Piet
En branden een stuk beter.
Geplaatst: 05 jun 2007 18:12
door Piet
Ik mis nog die sterkere (10.8?) bouten van Maik.