Luchthappen

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Luchthappen

Bericht door Herman »

Deleted
Bijlagen
Luchthapper naar zijkant gebracht
Luchthapper naar zijkant gebracht
Airbox intake.jpg (173.46 KiB) 5687 keer bekeken
Viper en Apexi samengesteld
Viper en Apexi samengesteld
Airbox samengesteld.jpg (173.42 KiB) 5689 keer bekeken
APEXi filter (rechts) en Viper Airbox (links)
APEXi filter (rechts) en Viper Airbox (links)
Airbox nog niet samengesteld.jpg (174.48 KiB) 5687 keer bekeken
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Bijlagen
Eindresultaat buiten
Eindresultaat buiten
Airbox inlaat zijkant.jpg (164.73 KiB) 5684 keer bekeken
Met wat passen en meten is dit het resultaat onder de kap.
Met wat passen en meten is dit het resultaat onder de kap.
Airbox onder motorkap.jpg (193.53 KiB) 5680 keer bekeken
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Mooi spulleke, maar voel eens een keer nadat je flink geblazen hebt aan die alu bak en pijp, als die dan erg heet worden moet je misschien er wat warmte-isolatie tegenaan gooien :idea:
En is je 0-200 al verbeterd? :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Hmm, zou die lucht echt de tijd hebben om op te warmen met de snelheid waarmee het door die pijp heen gaat? Denk zelf dat het belangrijker is om te zorgen dat je het op de juiste plaats aanzuigt en dat ziet er zo te zien prima uit :)

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Mark, ik had niet gedacht dat nou juist JIJ met zoiets nog een risico nam :wink:
Omdat het aanzuiggedeelte nu juist goed inelkaar zit, kan je maar beter alle kleine dingetjes die nog iets zouden kunnen helpen ook voorelkaar maken.
Juist door de hoge luchtsnelheid heeft de lucht een goede koelwerking op de buis, maar dat zorgt er wel voor dat al die opgenomen warmte dus de inlaatlucht lekker verwarmt. Misschien maar 1 graad, maar elke graad is er weer 1 :wink: Elke graad verhoging van je inlaattemperatuur is uit mijn hoofd 1 of 2 pk minder is een stelregeltje bij turbomotoren, dus wie weet... :wink:
Tot zover het gemierennøk :idea: :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Laatst gewijzigd door Herman op 11 jun 2007 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Nou, dan zou ik tijd en geld meer in een grotere intercooler stoppen. Dat schiet meer op om de temperatuur van de inlaatlucht naar beneden te halen. Wat door het luchtfilter komt gaat toch eerst nog de compressor door en wordt daardoor opgewarmd. Dus of het daar nou 1 of 2 graden koeler in gaat zal niet zo veel gaan schelen gok ik..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Niet veel... je zegt het al :wink: En die 3 euro en 5 minuten vind ik dan wel weer de moeite waard 8)
Maar je hebt gelijk dat het sowieso nog even door de oven gaat, maar energie is energie, dus als de intercooler het hierdoor ietsje makkelijker gaat krijgen...
Maar het is inderdaad rommelen in de marge. Misschien dat het veel meer zin heeft om de buizen vanaf de intercooler naar het inlaatspruitstuk eens onder de loep te nemen wat betreft isolatie...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Herman schreef:Daarnaast geeft de turbo nu veel te veel druk op hoge snelheid (tot 1.99bar) waardoor ik nog vollop bezig ben om dmv de APEXi controller de boost terug te tunen.
Klinkt erg als gevalletje boost-creep?

Oftewel: wastegate diameter niet (meer) voldoende om ook bij volledige opening voldoende uitlaatgas om te leiden en zo de turbo af te remmen?

Was een bekend probleem op oudere turbo auto's als je ze ging tunen.

Oplossing meestal dichtlassen van de originele/ingebouwde wastegate in te turbo en een externe (grotere) wastegate monteren.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Vaak is de bestaande wastegate ook nog wel te poorten, is dat niet meer mogelijk dan wordt het idd een external wastegate (wat zowiezo beter is)
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

GT 30 erop die is m.n. aan de uitlaatkant een stuk groter ,dus m.n. bedoeld voor pk's Of scherpere nokkenassen.
Misschien is er meer aan de hand, had mijn duty cycle staan op 64 %.
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Plaats reactie