POP-off

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

POP-off

Bericht door Herman »

Deleted
Bijlagen
Vmax elektronisch pop-off.jpg
Vmax elektronisch pop-off.jpg (21.23 KiB) 4306 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

electronisch pop-off

Bericht door Pipo »

Ik ga er van uit dat zo'n electronisch gestuurd ventiel gebruik maakt van een electronische druksensor, en dus nauwkeuriger zal werken dan de mechanische ventielen die afhangen van de gebruikte veer.

Oh ja, en een electronisch ventiel heeft een snellere reactietijd dan een mechanisch, waardoor je minder turbotegendruk opbouwt en dus minder je turbo afremt.
Laatst gewijzigd door Pipo op 17 jul 2007 21:42, 2 keer totaal gewijzigd.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Rotax
Mega lid
Berichten: 960
Lid geworden op: 21 jun 2005 0:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rotax »

Het enige wat ik me kan bedenken: je hebt continu dezelfde turbodruk.
Vraag me alleen af hoe hoog die druk dan is...

De druk van een mechanische compressor is uiteindelijk toch afhankelijk van de krukas-snelheid.
Gebruikersavatar
Rotax
Mega lid
Berichten: 960
Lid geworden op: 21 jun 2005 0:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rotax »

Beetje lopen zoeken naar info, maar niet echt veel gevonden, wel een overzichtelijk site gevonden over de uitleg van turbo's en compressoren: www.vtm.be
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

pop-off ventiel

Bericht door Pipo »

Rotax schreef:Het enige wat ik me kan bedenken: je hebt continu dezelfde turbodruk.
Vraag me alleen af hoe hoog die druk dan is...

De druk van een mechanische compressor is uiteindelijk toch afhankelijk van de krukas-snelheid.
Rotax, je verwart hier de wastegate met het pop-off-ventiel. Het eerste is een bypassklep in de turbo langs de uitlaatzijde die de turbo-werkdruk regelt; het tweede is een overdrukventiel aan de inlaatzijde dat de overdruk laat ontsnappen die onstaat tussen de turbo en en gasklep op het moment dat je de gas loslaat.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Rotax
Mega lid
Berichten: 960
Lid geworden op: 21 jun 2005 0:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rotax »

Zowel de wastegate als de dumpvalve voorkomen overdruk toch?
De wastegate is er om de continue drukopbouw te kunnen onderbreken en de dumpvalve gooit de reeds opgebouwde druk weg als er minder gas wordt gegeven.
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

nah, pop-off zorgt er voor dat de turbofan niet wordt afgeremd door een veeeeeel lagere gasstroom in de uitlaat (de drijvende kant) als het gas dicht gaat. Het opnieuw op toeren brengen zal vertragend werken op de druk opbouw. bv. bij opschakelen.

Het helse 'pfoeiii' geluid bij 'gas los' is echt een gadget, volstrekt overbodig bij een goed afgestelde klep. Maar staat wel erg 'need for speed' sjonnie-achtig :wink: moet je van houden...
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Als je bij een turboblok na volgas plotseling je gasklep sluit (bij overschakelen ofzo), zal de compressor flink druk opbouwen in het inlaattraject en hierdoor sterk afremmen. Daarvoor wordt een pop-off ventiel ingebouwd die (meestal gestuurd door het vacuum in je inlaatspruitstuk bij gesloten gasklep) deze druk net voor de gasklep afblaast. Hierdoor remt de de turbo dus niet meer zo af en heb je sneller boostdruk als het gas weer opengaat.. :P
Derze elektronische zal wel wat beter af te stellen zijn dan de normale versies met vacuum en veerdruk..

(Ipv een pop-off wordt er (voor straatauto's) ook vaak een omloopklep aan de compressorkant gebruikt.)
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Bericht door Exmantaa »

Als je bij een turboblok na volgas plotseling je gasklep sluit (bij overschakelen ofzo), zal de compressor flink druk opbouwen in het inlaattraject en hierdoor sterk afremmen. Daarvoor wordt een pop-off ventiel ingebouwd die (meestal gestuurd door het vacuum in je inlaatspruitstuk bij gesloten gasklep) deze druk net voor de gasklep afblaast. Hierdoor remt de de turbo dus niet meer zo af en heb je sneller boostdruk als het gas weer opengaat.. :P
Derze elektronische zal wel wat beter af te stellen zijn dan de normale versies met vacuum en veerdruk..

(Ipv een pop-off wordt er (voor straatauto's) ook vaak een omloopklep aan de compressorkant gebruikt.)
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Gebruikersavatar
Rotax
Mega lid
Berichten: 960
Lid geworden op: 21 jun 2005 0:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rotax »

Bij mij is het meer een heftige sis i.p.v. "pfoei", maar geef ook ruiterlijk toe dat ik het niet echt erg kan vinden. Heb wel gemerkt dat je er voorbijgangers redelijk de suipen mee op het lijf kunt jagen :twisted:

Sinds afgelopen zaterdag heb ik ineens een nogal felle backfire, die soms het schaamrood op mijn kaken brengt (klinkt alsof er een vrachtwagenband ontploft..). Het rare is dat ik de knal inmiddels voel aankomen: de auto houdt een beetje in, alsof hij niet door de compressieslag kan komen en daarna is het feest. Vind het zelf wel geinig, maar het is niet echt aardig ten opzichte van de omstanders. Valt hier iets aan te doen, zonder al teveel ingrepen?
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik zou er eens mee naar een Ford specialist/turbo specialist gaan?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Robin
Actief lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 30 apr 2006 17:24
Locatie: Genk (België)

Bericht door Robin »

@Herman als je die pop off erop hebt staan moet je eens je ervaring ermee hier neertypen want het staat ook op mijn 'to do list'.

btw ik ben nog niemand tegengekomen die het helse 'pfoeiii' geluid maar niks vind :wink:
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Pipo »

Rotax schreef:Sinds afgelopen zaterdag heb ik ineens een nogal felle backfire. Het rare is dat ik de knal inmiddels voel aankomen: de auto houdt een beetje in, alsof hij niet door de compressieslag kan komen en daarna is het feest. Valt hier iets aan te doen, zonder al teveel ingrepen?
Klinkt alsof je een ontstekingsprobleem hebt :? Ik zou zeker op zoek gaan naar de oorzaak. Backfire kan schade aan je catalysator toebrengen :o . En het kan een voorbode zijn van ergere problemen :roll: .
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Plaats reactie