POP-off
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
electronisch pop-off
Ik ga er van uit dat zo'n electronisch gestuurd ventiel gebruik maakt van een electronische druksensor, en dus nauwkeuriger zal werken dan de mechanische ventielen die afhangen van de gebruikte veer.
Oh ja, en een electronisch ventiel heeft een snellere reactietijd dan een mechanisch, waardoor je minder turbotegendruk opbouwt en dus minder je turbo afremt.
Oh ja, en een electronisch ventiel heeft een snellere reactietijd dan een mechanisch, waardoor je minder turbotegendruk opbouwt en dus minder je turbo afremt.
Laatst gewijzigd door Pipo op 17 jul 2007 21:42, 2 keer totaal gewijzigd.
A thing of beauty is a joy forever!
Beetje lopen zoeken naar info, maar niet echt veel gevonden, wel een overzichtelijk site gevonden over de uitleg van turbo's en compressoren: www.vtm.be
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
pop-off ventiel
Rotax, je verwart hier de wastegate met het pop-off-ventiel. Het eerste is een bypassklep in de turbo langs de uitlaatzijde die de turbo-werkdruk regelt; het tweede is een overdrukventiel aan de inlaatzijde dat de overdruk laat ontsnappen die onstaat tussen de turbo en en gasklep op het moment dat je de gas loslaat.Rotax schreef:Het enige wat ik me kan bedenken: je hebt continu dezelfde turbodruk.
Vraag me alleen af hoe hoog die druk dan is...
De druk van een mechanische compressor is uiteindelijk toch afhankelijk van de krukas-snelheid.
A thing of beauty is a joy forever!
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
nah, pop-off zorgt er voor dat de turbofan niet wordt afgeremd door een veeeeeel lagere gasstroom in de uitlaat (de drijvende kant) als het gas dicht gaat. Het opnieuw op toeren brengen zal vertragend werken op de druk opbouw. bv. bij opschakelen.
Het helse 'pfoeiii' geluid bij 'gas los' is echt een gadget, volstrekt overbodig bij een goed afgestelde klep. Maar staat wel erg 'need for speed' sjonnie-achtig
moet je van houden...
Het helse 'pfoeiii' geluid bij 'gas los' is echt een gadget, volstrekt overbodig bij een goed afgestelde klep. Maar staat wel erg 'need for speed' sjonnie-achtig


-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Als je bij een turboblok na volgas plotseling je gasklep sluit (bij overschakelen ofzo), zal de compressor flink druk opbouwen in het inlaattraject en hierdoor sterk afremmen. Daarvoor wordt een pop-off ventiel ingebouwd die (meestal gestuurd door het vacuum in je inlaatspruitstuk bij gesloten gasklep) deze druk net voor de gasklep afblaast. Hierdoor remt de de turbo dus niet meer zo af en heb je sneller boostdruk als het gas weer opengaat..
Derze elektronische zal wel wat beter af te stellen zijn dan de normale versies met vacuum en veerdruk..
(Ipv een pop-off wordt er (voor straatauto's) ook vaak een omloopklep aan de compressorkant gebruikt.)

Derze elektronische zal wel wat beter af te stellen zijn dan de normale versies met vacuum en veerdruk..
(Ipv een pop-off wordt er (voor straatauto's) ook vaak een omloopklep aan de compressorkant gebruikt.)
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Als je bij een turboblok na volgas plotseling je gasklep sluit (bij overschakelen ofzo), zal de compressor flink druk opbouwen in het inlaattraject en hierdoor sterk afremmen. Daarvoor wordt een pop-off ventiel ingebouwd die (meestal gestuurd door het vacuum in je inlaatspruitstuk bij gesloten gasklep) deze druk net voor de gasklep afblaast. Hierdoor remt de de turbo dus niet meer zo af en heb je sneller boostdruk als het gas weer opengaat..
Derze elektronische zal wel wat beter af te stellen zijn dan de normale versies met vacuum en veerdruk..
(Ipv een pop-off wordt er (voor straatauto's) ook vaak een omloopklep aan de compressorkant gebruikt.)

Derze elektronische zal wel wat beter af te stellen zijn dan de normale versies met vacuum en veerdruk..
(Ipv een pop-off wordt er (voor straatauto's) ook vaak een omloopklep aan de compressorkant gebruikt.)
Bij mij is het meer een heftige sis i.p.v. "pfoei", maar geef ook ruiterlijk toe dat ik het niet echt erg kan vinden. Heb wel gemerkt dat je er voorbijgangers redelijk de suipen mee op het lijf kunt jagen
Sinds afgelopen zaterdag heb ik ineens een nogal felle backfire, die soms het schaamrood op mijn kaken brengt (klinkt alsof er een vrachtwagenband ontploft..). Het rare is dat ik de knal inmiddels voel aankomen: de auto houdt een beetje in, alsof hij niet door de compressieslag kan komen en daarna is het feest. Vind het zelf wel geinig, maar het is niet echt aardig ten opzichte van de omstanders. Valt hier iets aan te doen, zonder al teveel ingrepen?

Sinds afgelopen zaterdag heb ik ineens een nogal felle backfire, die soms het schaamrood op mijn kaken brengt (klinkt alsof er een vrachtwagenband ontploft..). Het rare is dat ik de knal inmiddels voel aankomen: de auto houdt een beetje in, alsof hij niet door de compressieslag kan komen en daarna is het feest. Vind het zelf wel geinig, maar het is niet echt aardig ten opzichte van de omstanders. Valt hier iets aan te doen, zonder al teveel ingrepen?
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Klinkt alsof je een ontstekingsprobleem hebtRotax schreef:Sinds afgelopen zaterdag heb ik ineens een nogal felle backfire. Het rare is dat ik de knal inmiddels voel aankomen: de auto houdt een beetje in, alsof hij niet door de compressieslag kan komen en daarna is het feest. Valt hier iets aan te doen, zonder al teveel ingrepen?



A thing of beauty is a joy forever!