Maarten,
Heb de reactie van DBILAS nog niet binnen. Weet dus nog niet of kosten in balans zijn met de risico's. Heb geen andere einddemper, dus die kosten komen inderdaad ook nog bij een compressor. Dan maakt het DBILAS avontuur wel aantrekkelijker, ook al zijn er nadelen. De mitsen en maren die ik nu op een rijtje heb:
- turbo slijtage is waarschijnlijk hoger, maar hoeveel is onduidelijk, het risico wordt verkleind door de 2 jaren garantie en de ervaringen op de duitse site.
- de warmte neemt toe en met de toename van de warmte neemt de prestatie af; de kofferbak wordt warmer en het kan het schakelen beinvloeden.
- het brandstof verbruik neem aanzienlijk toe (bron André op duitse site)
- kosten liggen lager van de Turbo, al is nu nog onduidelijk hoeveel.
- er heerst een algehele reserve tegen een turbo. Onbekend maakt onbemind. Dit komt mede door het gebruikelijke turbogat, al geeft de duitse site aan dat hij tot 2800 rpm als een normale 2.2 rijdt en daarna als de brandweer gaat.
- de kit van DBILAS is een totaal pakket met alles erop en er an.
- de ervaringen in NLD met een compressor zijn omvangrijker.
- de overdruk van 0,6 bar schijnt niet hoog te zijn.
- de verbrandingsdruk (380 Nm) kan echter een probleem geven voor de zuigerveren, daarom is de zuigerbodem van de normale turbomotor ook hoger. 380 Nm schijnt ook echt max te zijn met de 2.2 motor, vanwege vervorming van de stangen (?)(duitse site).
- prestaties ontlopen elkaar niet veel (turbo in vergelijk met compressor), daar gaat het mij ook niet om. Ik wil meer vermogen hebben, maar hoef niet per definitie de snelste te zijn...
-De compressor is eenvoudiger weer in oude staat terug te brengen bij verkoop, al kan ik me niet voorstellen dat hierdoor de verkoopprijs hoger komt te liggen.
Kortom: moeilijk te besluiten. Heeft een risico in zich, maar vraag is of deze aanvaardbaar is. Het aanbod van DBILAS zal uitkomst brengen.
Neig toch naar DBILAS, al was het maar om het uit te proberen. Levert ook weer nieuwe ervaringen op voor het forum....
En als het fout gaat, kanik altijd nog een vervangende originele turbomotor kopen, zij het voor meer geld vanwege complete in- en uitbouw.
Tot zover
Groet,
Peter