licht koelvloeistof

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
vx0877
Actief lid

licht koelvloeistof

Bericht door vx0877 »

is reeds een paar dagen dat het licht van de koelvloeistof nu en dan aankomt (en aanblijft)

expantievatje werd maandje terug vernieuwd, dit kan het al niet zijn, niveau van coolant is net boven het midden van het tankje.

het licht komt pas bij warme motor aan, de eerste keer op autosnelweg na een 25km aan 120km/u rijden. nu meestal na een 20km gewone baantjes

heb ook al gehad dat het aansprong op rondpunt en zodra ik rechte baan opging ging het terug uit

als ik gewoon rijd blijft het branden, maar als ik in z'n 2 of 3 volgas geef gaat het tijdelijk uit, zodra de wagen op constante snelheid is komt het terug & blijft het aan.

niveau van coolant blijft gelijk en vind geen coolant terug op de garagevloer...

temperatuur van de wagen is ok, bij gewoon verkeer 86 - 89, in de file iets boven 90°c

zijn er mensen die al gelijkaardig probleem gehad hebben?

wie kan mij helpen?
alvast bedankt voor de reacties!
speedster 2.2 - #3064
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Weet je zeker dat je geen vloeistof verliest?
Kijk je naar het nivo bij warme of koude motor?

Bij mij heeft er wel eens lek op de aansluiting van de slang op de motor gezeten. Hij begon dan pas te lekken bij een warme motor en als de druk op de slang hoog was. Die vloeistof vindt je nergens terug behalve dan dat je zo af en toe koelvloeistof moet bijvullen.

Ze hebben dit gevonden door druk op het koelvloeistof systeem te zetten. En dan kwam het pas aan het licht bij een vrij hoge druk.
vx0877
Actief lid

Bericht door vx0877 »

merci voor de reactie!

heb eens kort gevoeld rond de aansluitingen of er druppels aan hingen, maar nog geen druktest.

zou ik zo kunnen doorrijden tot mijn volgende onderhouden en dan tegelijk een druktest aanvragen of best zo snel mogelijk gaan?

heb ene keer de vloeistof bijgevuld, maar dit was toen ik van garage kwam na plaatsen van nieuwe expantievatje, niveau stond koud wat onder helft.
speedster 2.2 - #3064
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door speedster »

Zit de stekker onder het expantievatje wel goed. Maak hem los en doe hem er weer goed erop.
Rikster
Mega lid

Bericht door Rikster »

Heb hier een paar jaar terug ook last van gehad. Niveau klopte en nergens een lek te bekenen :?: Iets wat water bij gevuld waardoor het niveau net iets te hoog kwam te staan, maar nooit meer last gehad van dat lampje...
vx0877
Actief lid

Bericht door vx0877 »

bedankt voor de reacties jongens!

heb scheutje vloeistof bijgedaan (kleine halve cm boven helft van vatje) + stekker er es afgehaald en teruggeplaatst en totnutoe alles ok!

heb een ritje van een 50km gedaan, alle bochtjes & autosnelweg en geen lampje!

nu duimen dat het zo blijft, had eind augustus weekend trip gepland naar Frankrijk, en dan begint een mens natuurlijk ambetant te lopen als daar plots één van die lampjes begint tegen te werken

thanx!
speedster 2.2 - #3064
vx0877
Actief lid

Bericht door vx0877 »

neeeeeen, it's back

na in totaal een 250km gereden te hebben is het lampje daar terug...
vloeistof blijft op peil en toch fout?

eerste momenten dat het lampje brand gaat het uit met accelaratie en bij bepaalde bochten, maar na een tijdje doorrijden (allerhande verkeer en snelheid) blijft het constant branden.

wie kan mij laten weten waar de fout kan zitten?

werkt de sensor op drukgevoel of de hoeveelheid vloeistof in het expantievatje?

enige wat mij rest is een druktest bij de opel-stealer... maar hoe langer ik dit kan vermijden hoe liever... (eerste keer dat ik de wagen daar achter liet voor onderhoud, bellen ze mij na halfuur met de vraag "waar is de bout om de wielen af te halen"; tja, daar gaat je vertrouwen hé

alvast bedankt voor de reacties!
groetjes
sammy
speedster 2.2 - #3064
speedster

Bericht door speedster »

Het heb niks te maken met druk in het systeem, maar met het niveua van de koelvloeistof. Als alles op niveua is moet je zoeken in de zender of in de bedrading.
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Volgens mij zijn die niveausensors vaak het probleem. Gaan stuk of blijven hangen.

Daar zou ik he in zoeken..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
vx0877
Actief lid

Bericht door vx0877 »

merci voor de reacties.

zal het waarschijnlijk in die richting moeten zoeken, want niveau blijft mooi gelijk.

enige wat mij opgevallen is, als ik het expansievat van bovenuit bekijk, zie ik en witte ringel (soort vlotter) denk ik, maar deze zit verdacht hoog, bij tegen bovenkant van het vatje en kan mij niet herinneren dat ik deze daar vroeger heb kunnen zien zitten
speedster 2.2 - #3064
Ride-aholic
Actief lid

Bericht door Ride-aholic »

Hi,

heb hier een nieuw vat los liggen, het is geen vlotter in de vilopening, maar gewoon een randje, kan een modificatie zijn.
Kan nog niet met oude vat vergelijken, want Speedy staat nu af te koelen.
Het vlottertje zit overigens aan de onderkant, daar zit n.l. de sensor, waar je de steker van hebt losgehaald.

Greetingz, Peter
The only vitamine you need, is speed! #0707
vx0877
Actief lid

Bericht door vx0877 »

snap er niets meer van....

ondertussen 2 x maal de stekker losgemaakt en teruggeplaatst (en horen klikken), niveau wat opgekrikt.

ga ik deze avond toch kort bij mijn opel-garage langs en leg het probleem uit, man haalt de stekker eraf, steekt die terug op, we spreken af dat ik morgen terugkom voor eventueel nieuwe sensor...

ik rij met een leuk omweggetje naar huis.... geen lampje meer te zien, begrijp het echt niet meer :?

maar veels te beter natuurlijk, hopen dat het zo blijft nu!

natuurlijk bedankt voor jullie reacties!!
speedster 2.2 - #3064
Plaats reactie