Pagina 1 van 2

602 PK

Geplaatst: 04 sep 2007 12:44
door Pipo
http://www.courtenaysport.co.uk/index.p ... oc&docId=7

602 PK. Ik vraag me af hoe je met de lichtgewicht Speedster zo'n vermogen op de weg kunt overbrengen? :shock:
Waarschijnlijk is dat ding enkel nog bruikbaar voor dragsterracen.

Geplaatst: 04 sep 2007 13:06
door Exmantaa
Stephan Klasen. 8) Die weet wel wat van Opel blokjes af...

Kijk eens op: http://www.klasen-motors.com/

Geplaatst: 04 sep 2007 17:44
door Herman
Deleted

Geplaatst: 04 sep 2007 17:48
door stevenflappy
Interessant:

"Z20LEH Engine Transplant", onderaan die pagina.....

Geplaatst: 04 sep 2007 19:43
door linne150
Ik meen dat de fabriek max belasting van het chassis op 300pk adviseerd. :?:

Geplaatst: 04 sep 2007 21:55
door stevenflappy
Arno,Markv of iemand anders: weten jullie iets van dat blok (LEH).... Is dat wat, doen het lijken of dat een beter blok is als de standaard turbo, is dat standaard 240 pk?

602pk

Geplaatst: 05 sep 2007 6:17
door Pipo
Dat blok heeft sterkere gesmede zuigerstangen en oliejets voor bodemkoeling van de zuigers. Een uprate, in combinatie met een extra oliekoeler, aangeraden wanneer je het standaard Speedster Turboblok boven de 250 PK wilt tunen. Dit maakt standaard namelijk gebruik van gegoten zuigerstangen en heeft geen zuigerkoeling noch aparte oliekoeler. (Het blok van de nieuwe GT heeft ook die zuigerkoeling)

602PK

Geplaatst: 05 sep 2007 8:53
door Pipo
Hier heb je nog even een vertaalde toelichting van Klasen zelf (van de duitse Speedstersite):

Commentaar Stephan Klasen:
Dit weekeinde is het eindelijk gelukt! 9.969s (klik voor video)

Voordien hebben we nog een water-methanol inspuiting ingebouwd (is trouwens een goed alternatief voor de watergekoelde luchtkoeler). Het aanzuigtraject voor de lader werd incl. LMM volledig op 100mm diameter omgebouwd; wij zijn met de laaddruk terug afgezakt naar max. 2 bar en hebben nogmaals nieuw getuned.
Qua vermogen liggen we net over de 600PK, en hebben een bruikbar toerental van 4500-8500 rpm. Bij het eindtoerental zijn er nog altijd 580 PK ter beschikking; daar vergist men zich soms bij het schakelen. (nvdr: denkt dat er nog een extra versnelling is)
De 1/8 mijl heb ik in 6,579 sec afgelegd, en had daarbij 186 km/h op de teller.
0-200 moet zo bij een 7,5 sec. liggen.
De auto is echter vrijwel niet meer rijbaar met deze banden. Door de korte lastenwissel bij het schakelen begint het hekwerk te waggelen en heeft men soms de volledige straatbreedte nodig. Bij de opname van de video liep alles echter probleemloos.

Vraag:
Hoe bruikbaar is de aandrijving eigenlijk nog? Ik bedoel: kan je daarmee enkel nog 1/4 mijl dragracen, of zijn rondetijden ook nog mogelijk?

Antwoord Stephan Klasen:
Rondetijden moet met minder vermogen zeker mogelijk zijn. Zoals nu echter zou men echte temperatuurprobleem in het motorruim bekomen.
Het aandrijfwerk is overigens nog altijd een F23 met Quaife-sper; alles origineel!
De aandrijfassen zijn ook nog de eersten. Het zal echter wel een vraag in tijd zijn, hoeveel dragstarts de aandrijving nog uithoudt.
De koppeling is nu een versterkte versie van de SachsRE, die al 699Nm op de proefbank verdragen heeft. Wij zijn echter met het koppel terug afgezakt en rijden nu 'nog enkel' met een redelijke 600Nm. Voor die 699Nm hebben we 2,7 bar laaddruk benodigd!

Re: 602pk

Geplaatst: 05 sep 2007 13:47
door stevenflappy
Pipo schreef:Dat blok heeft sterkere gesmede zuigerstangen en oliejets voor bodemkoeling van de zuigers. Een uprate, in combinatie met een extra oliekoeler, aangeraden wanneer je het standaard Speedster Turboblok boven de 250 PK wilt tunen. Dit maakt standaard namelijk gebruik van gegoten zuigerstangen en heeft geen zuigerkoeling noch aparte oliekoeler. (Het blok van de nieuwe GT heeft ook die zuigerkoeling)

Maar eens info gaan opvragen denk ik........ :idea:

Geplaatst: 05 sep 2007 14:39
door Exmantaa
Ik denk dat V-Max,EDS of Klasen-motors je net zo goed van dienst kunnen zijn bij zo'n blok ombouw/upgrade. Duitsland is toch iets makkelijker bereikbaar...

Geplaatst: 05 sep 2007 16:24
door stevenflappy
Voorkeur blijft gewoon Lotus Amsterdam.... Nog dichterbij! Maar als die het niet kunnen dan lekker effe naar Engeland, heb het niet zo op de Duitsers.... Moeilijk communiceren en als ik er dan een weekje moet wachten dan zit ik liever in Engeland!

Geplaatst: 06 sep 2007 13:08
door Exmantaa
De echte mapping specialist van Courtenay is... Stephan Klasen... Een Duitser dus. :wink:
Ik doe dan zelf liever gelijk zaken met degene met echt verstand van zaken, want hij is een van de weinig tuners die de problematiek/beperkingen met (opel) turbomotoren goed snapt. (Maar ik moet nog steeds eens zijn speciale C20LET nokkenas gaan installeren...)

Geplaatst: 06 sep 2007 14:06
door stevenflappy
Maar die spreekt dan wel Engels, bij Vmax echt niet....... Dat wil ik niet, wil wel gewoon kunnen lullen als ik het daar laat doen.....

Geplaatst: 06 sep 2007 15:59
door Herman
Deleted

Geplaatst: 06 sep 2007 18:14
door stevenflappy
Dat heeft ie snel geleerd dan, toen ik er met Jans was wist ie niet eens zijn eigen naam in het Engels.....