Speedster met schade - Is dit goed te repareren???

Weetjes en tips voor onze auto.
rhp1978
Nieuw lid

Speedster met schade - Is dit goed te repareren???

Bericht door rhp1978 »

Hoi ik ben nieuw hier dus zal me eff voor stellen

Ik ben Ricardo en ik wil een Speedster aanschaffen met schade.
Het gaat om een Speedster met kapotte wielophanging (zie foto).

Ik zie dat er aardig wat mensen op deze site zitten met verstand van de techniek van deze auto.

Mijn vraag is, is dit te repareren? en kan je hem daarna nog wel goed uitgelijd krijgen?

Wat zeggen jullie ??? kopen of slopen

En zo ja, zijn er adressen in NL die dit kunnen repareren?

Bij voorbaat dank grt. Ricardo

Ps. Jullie club heeft een mooie site, staat lekker veel info op :thumbup:
Bijlagen
IMGP2213.JPG
IMGP2213.JPG (72.19 KiB) 6133 keer bekeken
Rikster
Mega lid

Bericht door Rikster »

Welkom Ricardo,

Zelf heb ik zéér weinig verstand van schades, maar als het aluminiumframe onbeschadigd is lijkt mij deze schade goed repareerbaar :roll:
Als je het zeker wilt weten zou ik het via Lotus van der Kooi spelen :idea:

Mvrgr, Rik.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Welkom hier!
Dat ziet er niet best uit op de foto. Volgens mij zie ik dat de bovenste bracket uitgescheurd is? Die zit vast aan het chassis verlijmd. Dus zal je dat los moeten halen en een nieuwe erin moeten lijmen, maar dat is volgens mij niet mogelijk. Andere optie zou lassen kunnen zijn, maar met aluminium moet je dan HEEL GOED weten wat je doet, want je maakt het snel veel zwakker dan het was met lassen :idea:

Ik hoorde laatst van iemand dat er een elise op de sloop in Zwijndrecht staat. Volgens die persoon leek het op niet veel schade, alleen aan de neus, misschien is dat een leuk opknapprojektje (als de schade bij die wel meevalt)? :wink:
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Exmantaa »

Als ik dit even snel bekijk is het chassis bij de bovenste draagarm vooraan uitgescheurd! Voor veel mensen is dit dus gelijk afschrijven...
(Met veel kennis van zaken en de juiste onderdelen is het wel repareerbaar. Lees => compleet nieuwe voorbalk plaatsen.)

Mag ik vragen wat dit moet kosten en waar ie staat? Duitser bv??
Elise
Mega lid

Bericht door Elise »

Exmantaa schreef:(Met veel kennis van zaken en de juiste onderdelen is het wel repareerbaar. Lees => compleet nieuwe voorbalk plaatsen.)
Hoe zie jij kans om daar een nieuwe voorbalk in te plaatsen?
Lassen? Lijmen? Klinken?

Enige wat ik me nog zou kunnen voorstellen is om een dikwandig alu kokerprofiel te nemen wat precies in het bestaande kokerprofiel past (en wel over de gehele lengte).
Maar het blijft hobbyen natuurlijk en officieel gesproken is dat chassis gewoon totaal loss als het is uitgescheurd. Want voor zover mij verteld is, is elke bewerking aan het chassis niet toegestaan door Lotus....
rhp1978
Nieuw lid

Bericht door rhp1978 »

hoi

Exmantaa : Als ik dit even snel bekijk is het chassis bij de bovenste draagarm vooraan uitgescheurd!

Dat klopt.

Die speedsters frame wordt toch in een oven gebakken waardoor de lijm hard wordt.
Hoe kan je dan een nieuwe balk er in leggen je kan die auto toch nie weer helemaal in de oven leggen?

De auto is duits en staat in NL moet ook nog BPM over betaald worden.

Maar ben over een paar weken klaar met verbouwen van me huis en dan moet ik weer een nieuw projectje hebben.
En dit lijkt me een leuk iets om te doen, aangezien de helebuiten kant van een soort glas matten met een soort polyester is en ik met me pa vroeger heel zijn boot gerepareerd hebben weet ik wel hoe je de schade van die kappen kan repareren.
En het is gewoon een gaaf ding om te zien :D

En ik vin dat je veel kan vinden over het hoe of wat van deze auto op deze site.

De auto heeft nog meer schade alleen is dit met de wielophanging waar ik me de meeste zorgen om maak.
Tis toch het belangrijkste van de auto.
ook de bevestegings beugel van de deur is af gebroken (zie foto) maar das wel moeilijke reparatie maar denk dat dat wel te doen is.

Als jullie nog meer ideeen hebben laat het maar horen.

Ricardo
Bijlagen
IMGP2220.JPG
IMGP2220.JPG (62.66 KiB) 6094 keer bekeken
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

Om het heel simpel te zeggen: it's f*cked.

Chassis-schade die totaal, 100% non-reparabel is.

Het chassis mag niet worden gelast oid., want de wand-dikte is totaal onvoldoende om een lasnaad/verbinding van voldoende sterkte te geven. (vergelijk voor de lol even met het gelaste chassis van de Renault Spider.. Die heef t balken van bijna 5mm dik alu-pijp omdat die wel gelast moest worden..)

De gebruikte lijm bij de produktie moet in een oven rond de 200 graden C worden gehouden voor een paar uur om de juiste verbinding te krijgen. Dat is onmogelijk met een afgebouwd chassis.

In ieder geval niet veilig en op geen enkele wijze achteraf te repareren die door Lotus/GM wordt geaccepteerd, of het is dermate duur (uitermate speciale lijmsoorten die bij kamertemperatuur dezelfde sterkte geven) dat het economisch totaal niet interessant is.

Deze auto is alleen bruikbaar als donor-auto, of met een tweede, nieuw, chassis om alles over te bouwen en een nieuwe auto van te maken.

Nog los daarvan zijn er van het chassis dus ook geen losse onderdelen te koop, dus repareren is sowieso al moeilijk. (nog afgezien dat je de juiste aluminium-legeringen moet gebruiken om de juiste structurele sterkte te bereiken etc.)

Laatste foto laat ook een fikse deuk in het chassis zien rechtsonder...

Ren heel, heeel hard weg van deze auto.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Richard
Mega lid

Bericht door Richard »

Is dit de auto die op marktplaats aangeboden wordt?

Deze man heeft al een Speedster met schade opgeknapt en alweer verkocht.
Dacht nu weer een slag te slaan, maar dat is met deze Speedster niet mogelijk.
rhp1978
Nieuw lid

Bericht door rhp1978 »

Hoi hoi

Richard: Is dit de auto die op marktplaats aangeboden wordt?

Ja, dit is die Speedster die op marktplaats wordt aan geboden voor een 8.950 euro.
Ben daar langs geweest, als men meer foto's wil zien heb ik er nog meer maar dit zijn de 2 dingen die erg zijn.
En ja, deze meneer heeft er al een eerder opgeknapt (een donker blauwe).

Ik kan de auto ook aanschaffen, repareren en er rondjes mee gaan krossen op een race baan. :D

Maar RDW goed gekeurd krijg je hem niet dus???
i.v.m. dat Lotus dat niet goed keurd.

Dus jullie denken SLOPEN :?

In iedergeval bedankt voor jullie eerlijke reachties. :thumbup:

Grt. Ricardo
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

De enige manier om deze auto te repareren is door er een nieuw chassis tegenaan te gooien. Ik ben niet op de hoogte met de Opel prijzen, maar een chassis voor een Elise kost ongeveer 3000 Euro, waarbij je een belangrijk deel van het oude chassis in moet leveren.

Voor een chassis wissel staat uit mijn hoofd 60 uur.

Een chassis komt normaliter inclusief sills (de zijkanten onder de deur) en een nieuw voorruitframe.

Er komen vervolgens nog wel wat kosten bij, een nieuwe voorruit, je zal waarschijnlijk wat draagarmen moeten vervangen, wieltje en uiteraard de front clamshell. Deur ok? Achterclamshell ok? Lichtunit, radiateur, radiator surround etc

Als ik het zo even snel inschat zit je hier op een schade van zo'n 8000 Euro ex BTW, ex spuitwerk en ex arbeidsloon.

Ik ben in staat om redelijk goedkoop aan een aardige hoeveelheid onderdelen te komen, maar ik zou hard weglopen van zo'n wrak.

Overigens, zodra er een nieuw chassis onderzit zal je absoluut geen problemen hebben de auto gekeurd te krijgen. Zelfs als je in staat zou zijn om het ding optisch min of meer te repareren zal ie echt wel door de keuring komen. (Lotus heeft absoluut niets met de RDW te maken en als de RDW al vragen gaat stellen zullen ze dat bij Opel doen, die eigenlijk ook niet zoveel verstand van deze auto hebben)

Het probleem is meer op het moment dat het nog eens fout gaat. Als een verzekerings expert er de lucht van krijgt dat je zo'n chassis zelf inelkaar gefrommeld hebt zal ie de verzekeraar adviseren niet uit te keren. En dan zit je pas echt in de problemen..
Afbeelding
rhp1978
Nieuw lid

Bericht door rhp1978 »

Arno: Laatste foto laat ook een fikse deuk in het chassis zien rechtsonder...

Ik denk dat het wiel daar tegenaan is geklapt (zie foto)[/quote]
Bijlagen
IMGP2217.JPG
IMGP2217.JPG (67.08 KiB) 5996 keer bekeken
rhp1978
Nieuw lid

Bericht door rhp1978 »

YvoTuk : Er komen vervolgens nog wel wat kosten bij, een nieuwe voorruit, je zal waarschijnlijk wat draagarmen moeten vervangen, wieltje en uiteraard de front clamshell. Deur ok? Achterclamshell ok? Lichtunit, radiateur, radiator surround etc

nieuwe voorruit - ja moet een nieuwe kopen
draagarmen - zit een tweede handse bij + wiel en velg
deur - tweede hands zwarte deur
lichtunit - heeft krassen maar die kan je er uitpolijsten zijn niet diep
radiateur - heel

De Speedster heeft een klap gehad van een paaltje zie uitleg marktplaats : Schade bestond uit neus, deur, dorpel, voorruit en voorwiel ophanging. De crashbox is niet geraakt. Er zit wel wat laswerk aan het chassie.
Bij de auto zit: een nieuwe dorpel, deur, wielophanging en een gerepareerde neus.

der is voor der rest aan de voorkant niks kapot (zie foto)

Maar ik ga eens voor de gein kijken wat een nieuw chassis kost. ik laat het jullie dan wel eff weten.

En ik heb misschien nog een optie om het te repareren Koolstofvezel.
Heb er weleens mee gewerkt is echt sterk spul, ik had toen voor de gein 1 laag om een wc rol gedaan uit laten harden en dan er op gaan staan.
Het veert wel door maar breekt niet, ook al ging ik er op springen.
Als je dan aluminium laat lassen en dat hele stuk verstevigd met 10 lagen of 15 lagen kruislings te leggen met die koolstofvezel.

Grt. Ricardo
Bijlagen
IMGP2212.JPG
IMGP2212.JPG (65.46 KiB) 5989 keer bekeken
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Zoals gezegd, je kan lekker gaan kleien aan dat chassis, maar op het moment dat er een verzekeringsprobleem is en de expert komt erachter dat het chassis gerepareerd is heb je een mega probleem.

Niet leuk..

Radiateur... als het ding een tik heeft gehad moet je er vanuit gaan dat ie vervangen moet worden. Vooral de originele rads met plastic eindkappen kunnen erg slecht tegen 'tikjes'.
Afbeelding
Elise
Mega lid

Bericht door Elise »

Prijs voor een Elise chassis is geen €3000, maar ruim €5000 excl. BTW.
(£3500 ex. btw om precies te zijn, zie http://forums.seloc.org/viewthread.php?tid=130388)
Speedster chassis prijzen zullen ook wel in die buurt liggen. En dat is simpelweg niet rendabel, dus totaal loss.

Mocht je voor jezelf die auto toch willen repareren om er lekker zelf rustig in te toeren is dat helemaal je eigen keuze.
Tenzij gerepareerd met een geheel nieuw chassis, zal het advies aan een ieder zijn om de auto niet te kopen, nu en in de toekomst....
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Exmantaa »

Luister naar wijze raad hier en vergeet deze speedster heel snel. Met deze schade(s) heeft ie alleen nog sloop/restwaarde. Er staan in duitsland meer schadewagens zonder dit soort chassis schade. En BPM invoer is mogelijk tegen werkelijke dagwaarde na taxatie. Kan flink geld schelen.
(En een nieuw Elise chassis voor 3000 Euro???? Laatste bedrag dat ik hoorde was eerder rond de 8000,- )

Zoals gezegd is het chassis met epoxy in z'n geheel in de oven verlijmd. Nu zijn er tegenwoordig heel goede epoxy lijmen die ook bij kamertemperatuur (of iets daarboven) sterk en ook slagvast (net zo belangrijk) uitharden, maar die vind je niet bij de Gamma op de hoek. (Locktite 9461 bv. Goed spul!) Een goede voorbehandeling en ontvetting zijn hierbij wel een must.
Het chassis is verder van een speciale sterke Alu legering en bij lassen verminderd de sterkte door de hoge temperatuur. Niet doen dus en vandaar dat ze het hele chassis verlijmen. Zomaar een ander stukje aluminium van de bouwmarkt plaatsen kan ook echt niet.

Losse chassis-reparatiedelen worden naar mijn weten niet geleverd, maar het is natuurlijk wel mogelijk om delen van een sloper te gebruiken. (Het mooie van die epoxy verlijming is dat deze ook weer zacht wordt bij verwarming, dus met flink geduld en beleid kan je chassisdelen zonder beschadiging knap uit elkaar halen.) Een uitgescheurde voorbalk zou op deze manier in zijn geheel nog te vervangen zijn. Maar voor deze kneus geldt:
HEEL HARD WEGLOPEN!

Frank
Plaats reactie