vraagje ivm baanvastheid...

Alle overige technische zaken.
Racerke
Actief lid
Contacteer:

vraagje ivm baanvastheid...

Bericht door Racerke »

Hey,

Heb nu al gedurende 20 dagne m'n speedster en al 1500km's gereden... Nu vond ik precies dat de achterkant heel snel wegschuift, zelfs bij droog wegdek!
Hebben jullie daar ook last van?? Er steken nog wel steeds de orginele banden op (Bridgestone Potenza, nu dus +/- 5j oud), kan het daardoor zijn dat deze band zijn grip-eigenschappen wat verloren heeft??

want met regenweer is het maar tegen 70km/u rijden op de rechter strook en voel je toch wel kwispelen soms :?

mss dat andere banden me meer vertrouwen in de baanvastheid geven?? of heeft deze auto er altijd last van??

greetz
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Hmmm, zijn je banden soms erg uitgedroogd? Grote kans van niet want speedsters staan vaak binnen...
Ik zou je uitlijning eens heel goed laten checken. De speedster moet namelijk juist bakken grip hebben op de achteras. Normaal gesproken is hij juist moeilijk in overstuur te krijgen, vooral als het een 2.2 is.
Misschien heb je wel uitspoor staan op de achteras? Dat zou het kunnen verklaren, en dat is dus gevaarlijk...
Afbeelding
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door SteV6 »

Begin eerst even met kijken naar je bandenspanning!

Garages en bandenboeren snappen niet dat in de 225/45R17 onder de Speedster slechts 1.9bar (dat is echt de max!) aan spanning moet.

Daarna pas het verhaal van Maik in gaan :wink:

SteV6
S4 Avant
Racerke
Actief lid
Contacteer:

Bericht door Racerke »

banden staan wel been hard opgepompt... maar de rubber voel wel "hard" aan, gene zachte band precies.

Maar zal morge de spanning eens beetje verlagen tot 1.9bar

de auto heeft idd zeer veel binnengestaan, was toonzaalmodel gedurende 3j en kwam af en toe buiten als "reclame".

greetz
Roytuner
Lid

Bericht door Roytuner »

een 5 jaar oude band, kon wel eens aan vervanging toe zijn lijkt me, maar ben ook geen expert eigenlijk.
Groeten van Roy
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

Ik heb enkel mijn 2.2 wat kunnen laten uibreken op een lege parking waar ik dat speciaal getest heb.
Kon dit enkel door veel gas te geven en bruusk te draaien.
Nog nooit tegen gekomen dat de achterkant uitbrak op de openbare weg maar met nat weer rijd ik nooit snel door de bocht.
M'n vorige wagen, een Honda S2000 brak vlug uit met een soms vieze ongewilde "snap oversteer" zoals ze noemen, wel even schrikken.
Was er misschien zand in een bocht of rem je hard in een bocht ipv voor een bocht?
Kan het maar gissen he.
Als je banden nog goed zijn kan ik alleen maar denken aan de geometrie van de wagen of zaken als slechte/versleten schokdempers of misschien heeft de wagen een ongeval gehad??
Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk als het een toonzaalmodel was, was mijn speedster immers ook.
Laat misschien een andere opel speedster rijder met je wagen een toertje doen om een impressie te geven?
Pipo

banden

Bericht door Pipo »

Achteraan staan bij mij ook nog de originele banden, en ik moet al zwaar overdrijven om die bij droog weer te laten uitbreken. Dus slechte banden zijn het zeker niet. Ze staan wel maar op 1,8bar.
A thing of beauty is a joy forever!
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Gerard »

Is toch geen normaal weggedrag van de Speedster zoals wij dat kennen.
Zal toch wel iets loos zijn.
Heeft alleen nog pet met nr:0672
Racerke
Actief lid
Contacteer:

Bericht door Racerke »

derjuist de bandenspanning eens gaan checken en op 1.9bar gezet, nu eens zien wat dit geeft...

ook eens bij de bandencentrale geweest en zeiden dat ze wel aan vervanging toe waren en dat 5j voor zo een band wel oud was.
dus deze de komende weken ook eens vervangen. dan ineens noges goe laten uitlijnen en zullen we eens zie wa da geeft :)

greetz
SteV6

Bericht door SteV6 »

Hoeveel druk zat er in je banden? Daar ben ik nu wel benieuwd naar.

Bijna iedereen hier rijdt trouwens met minder dan 1.9 bar omdat dat nog prettiger is.

SteV6
S4 Avant
Herman

Bericht door Herman »

Deleted
Bijlagen
1punt6bar small.jpg
1punt6bar small.jpg (61.53 KiB) 3219 keer bekeken
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Hmmm, voor het gemiddelde stuurwerk wat jij doet heb je dan teveel camber staan Herman. Wat je ook voortaan kan doen is na een paar 1000km (helft van de totale levensduur) de banden links en rechts verwisselen. Dan heb je meer km's lol van je banden.
Afbeelding
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

Herman schreef:Volgende setje ga ik op 1.45bar proberen :!:
Koude druk? Ja.. Dat kan ik me wel voorstellen met A048's..

Zelfs met m'n gewone straatbanden het circuit op ga met een koude spanning van rond de 1.5 bar of zo. Als ze dan eenmaal op temperatuur zijn, dan komen ze rond de 1.7/1.8 en dan gaat het prima ,met de grip en de bandenslijtage (mooi egaal).

Zou me niks verbazen als je zo'n prikker-thermometer koopt voor je banden dat de semislicks zelfs een nog lagere start-druk 'lekker' vinden. Maar dat zou je proef-ondervindelijk moeten uitzoeken.

Paar rondjes rijden, pits in om te meten (liefste iemand die daar wacht om de afkoel-tijd zo kort mogelijk te houden) en kijken of hij een (sterk) temperatuurverloop over de breedte van de band laat zien.

Afhankelijk daarvan wat lucht er uit of erbij en dan weer een paar rondjes.

Op een bepaald moment moet je dan wel de (voor jouw auto en rijstijl) juiste 'warme' druk vinden. Die noteren voor de volgende keer.

Niks verder veranderen en dan de volgende ochtend de koude druk meten die je 'over' hebt. En die dan als startwaarde gebruiken bij een volgende trackday.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
alain
Mega lid

Bericht door alain »

Helium in je banden blazen !

Naar het schijnt zou Helium minder uitzetten bij hogere temperaturen.

Op circuit rij ik 2 tot 3 rondjes en dan laat ik de bandenspanning af !!

Herman ik zou je bandendrukmeter eens nakijken want dat is toch niet normaal dat ze zo in het midden slijten.
Herman

Bericht door Herman »

Deleted
Plaats reactie