luchtfilters
luchtfilters
er is al veel geschreven over luchtfilters, maar ik kom er niet helemaal uit:
Ik wil graag een ander luchtfilter mo een wat sportiever geluid (en daardoor wellicht het gevoel dat de speedster wat soepeler/sneller is). Ik lees allerlei verhalen over mensen die zelf aan het knutselen gaan met pvc pijp en aansluitingen (sensor) die nog passend gemaakt moeten worden. Ik ben niet handig genoeg (en heb het geduld er niet voor) om veel aanpassingen aan een setje te doen of om onderdelen van allerlei plaatsen te moeten halen. Ik wil dus een kit die ik er zonder veel gedoe op kan schroeven.
Ik zie bovendien twee soorten kits: de airbox kits (zoals van BMC) en de losse, open filters (zoals van K&N). Wat is het verschil? De airbox lijkt me meer weerstand te geven (lucht legt langere weg af) dan de open konus modellen. Wat zijn voor- en nadelen?
Ik zag hier diverse modellen beschreven:
http://www.atb-tuning.de/luftfilter-kits.html
Als iemand me een advies kan geven op basis van bovenstaande vragen, dan zou het helemaal mooi zijn als je me kunt vertellen waar ik het betreffende filter het beste kan bestellen...
Hopelijk kunnen jullie me helpen, kan ik tenminste ook eens zelfs met mijn speedster aan de slag (zo af en toe wil je er toch iets aan verbeteren...)
Groet,
Maurice.
p.s. ik heb al een extra gat in mijn luchtfilter gemaakt. Zeker de moeite waard, maar nu wil ik meer.
Ik wil graag een ander luchtfilter mo een wat sportiever geluid (en daardoor wellicht het gevoel dat de speedster wat soepeler/sneller is). Ik lees allerlei verhalen over mensen die zelf aan het knutselen gaan met pvc pijp en aansluitingen (sensor) die nog passend gemaakt moeten worden. Ik ben niet handig genoeg (en heb het geduld er niet voor) om veel aanpassingen aan een setje te doen of om onderdelen van allerlei plaatsen te moeten halen. Ik wil dus een kit die ik er zonder veel gedoe op kan schroeven.
Ik zie bovendien twee soorten kits: de airbox kits (zoals van BMC) en de losse, open filters (zoals van K&N). Wat is het verschil? De airbox lijkt me meer weerstand te geven (lucht legt langere weg af) dan de open konus modellen. Wat zijn voor- en nadelen?
Ik zag hier diverse modellen beschreven:
http://www.atb-tuning.de/luftfilter-kits.html
Als iemand me een advies kan geven op basis van bovenstaande vragen, dan zou het helemaal mooi zijn als je me kunt vertellen waar ik het betreffende filter het beste kan bestellen...
Hopelijk kunnen jullie me helpen, kan ik tenminste ook eens zelfs met mijn speedster aan de slag (zo af en toe wil je er toch iets aan verbeteren...)
Groet,
Maurice.
p.s. ik heb al een extra gat in mijn luchtfilter gemaakt. Zeker de moeite waard, maar nu wil ik meer.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
Een open luchtfilter is wat bevattelijker voor vuil en aanzuigen van warme lucht. Een airbox heeft dit beter voor elkaar.
Wees niet bang dat je pk's gaat missen door een airbox, als je de goede kiest is die al een stuk beter in flow dan het standaard ding (die niet eens slecht is, het is meer de aanzuigbuis van de standaard motor die restrictief zal zijn).
Dus gewoon er een systeem opzetten die een lekkere dikke aanzuigbuis heeft (70mm minimaal) en die een groot filteroppervlak heeft.
Ik zou niet weten welke kant en klare oplossing aan deze eisen voldoet, ik ben meer een doe-het-zelver
Wees niet bang dat je pk's gaat missen door een airbox, als je de goede kiest is die al een stuk beter in flow dan het standaard ding (die niet eens slecht is, het is meer de aanzuigbuis van de standaard motor die restrictief zal zijn).
Dus gewoon er een systeem opzetten die een lekkere dikke aanzuigbuis heeft (70mm minimaal) en die een groot filteroppervlak heeft.
Ik zou niet weten welke kant en klare oplossing aan deze eisen voldoet, ik ben meer een doe-het-zelver

- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
filter
Ik had bij mijn atmo het standaard inductiesysteem vervangen door een rechte 76mm alu-buis met een open konische sportfilter. Behalve veel lawaai en een duidelijk groter koppelverlies in de lagere toeren, bracht het niet veel bij. Dus heb ik het ding er na een maand terug afgegooid.
De standaard atmo-filter is goed tot 200PK en filtert goed, dus heeft het weinig zin hem te vervangen.
Ik heb de originele filterbox met papierfilter terug geplaatst, maar met verwijdering van de interne trompet en de gummi slang, en de luchtaanzuiging verlengd tot aan het zijrooster. Daarna de zwarte plastic buis terug vervangen door een 76mm alu-buis.
Dit gaf een voelbare verbetering, vooral op hogere toeren.
De standaard atmo-filter is goed tot 200PK en filtert goed, dus heeft het weinig zin hem te vervangen.
Ik heb de originele filterbox met papierfilter terug geplaatst, maar met verwijdering van de interne trompet en de gummi slang, en de luchtaanzuiging verlengd tot aan het zijrooster. Daarna de zwarte plastic buis terug vervangen door een 76mm alu-buis.
A thing of beauty is a joy forever!
- Maik
Re: filter
Het BMC systeem zoals ik die min of meer van Mark heb gekopieerd geeft geen vermogensverlies, maar helaas ook geen vermogenswinstPipo schreef:Ik had bij mijn atmo het standaard inductiesysteem vervangen door een rechte 76mm alu-buis met een open konische sportfilter. Behalve veel lawaai en een duidelijk groter koppelverlies in de lagere toeren, bracht het niet veel bij. Dus heb ik het ding er na een maand terug afgegooid.

Mark heeft er metingen aan gedaan.
Het is wel een boute stelling dat het standaard inlaatsysteem goed zou zijn tot 200pk. Bij steeds meer debiet (volumestroom) lucht zal de weerstand gewoon oplopen. Ik weet niet in hoeverre dit bij 200pk vermogen dan echt zal zijn voor het standaardsysteem, en ik heb er nog nooit goede metingen van gezien.

- Maik
Jij doelt op dit stukje neem ik aan:piet schreef:Ik zal je geheugen ff opfrissen Maik.
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 53&start=0
Dat heeft in principe niets met open lucht filter of airbox te maken, het filter is gewoon slecht als het teveel vuil doorlaat of het is te nat (in olie gedrenkt) en de oliedruppeltjes vervuilen de MAF.Er is een verschil tussen een NA en een Turbo. Als bij een Turbo de maf sensor vervuild raakt dan heb je kans dat je motor opblaast. Daarom moet je oppassen met een filter bij Turbo motoren. Bij Na speelt dat niet, of het verder nog consequenties heeft voor een NA weet ik niet.
Je zou dat ook kunnen hebben bij montage van een airbox. Gewoon het goede filter kiezen dus, OF je turbo zover opvoeren dat hij geen MAF meer heeft

- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
Re: filter
Er rijdt een Duitser rond met een getunede turbo 2,2 (oorspronkelijk een atmo), en die heeft er nog altijd zijn standaard luchtfilter in zitten. Maar ook wel met een andere buis tussen filter en gasklap.Maik schreef: Het is wel een boute stelling dat het standaard inlaatsysteem goed zou zijn tot 200pk. Bij steeds meer debiet (volumestroom) lucht zal de weerstand gewoon oplopen. Ik weet niet in hoeverre dit bij 200pk vermogen dan echt zal zijn voor het standaardsysteem, en ik heb er nog nooit goede metingen van gezien.
Voor zover ik weet is de oppervlakte van de vlakke turbo-filter trouwens niet zoveel groter dan die van de atmo. En dat voor 50pk extra. En volgens tuners is die turbo-filter ruim voldoende tot 260 PK.
A thing of beauty is a joy forever!
dank voor de vele reacties, maar ik zie nog steeds niet een ' bestel hier' link
Ik heb trouwens (inderdaad) een 2.2 NA. En zoals ik zei gaat het me niet om vermogenswinst (ik weet dat die er niet zal zijn) maar vooral om de beleving door een ander geluid. Ik wil dus iets veranderen.
Als er geen duidelijke redenen zijn om voor een airbox te gaan, kan ik beter geld besparen en voor een open luchtfilter kiezen. Toch?

Ik heb trouwens (inderdaad) een 2.2 NA. En zoals ik zei gaat het me niet om vermogenswinst (ik weet dat die er niet zal zijn) maar vooral om de beleving door een ander geluid. Ik wil dus iets veranderen.
Als er geen duidelijke redenen zijn om voor een airbox te gaan, kan ik beter geld besparen en voor een open luchtfilter kiezen. Toch?
- Maik
Ikzelf zou altijd voor een airbox gaan, beter beschermd tegen vuil en je kan de inlaat precies op die plek monteren waar jij dat wil (aanzuigbuis die je dan redelijk dicht achter je zijroosters kan plaatsen.
Of het je die paar tientjes waard zijn kan ik niet beoordelen
Trouwens, een airbox kan je ook een heftiger geluid geven, de box werkt als een soort klankkast...
Of het je die paar tientjes waard zijn kan ik niet beoordelen

Trouwens, een airbox kan je ook een heftiger geluid geven, de box werkt als een soort klankkast...

Ik ken helaas niet zoveel plug&play systemen. Ik heb een tijdje getwijfeld over die van moto-concept:
http://www.moto-concept.de/de/autos/ope ... m_id=15452
Naast de hoge prijs vind ik ook het filter wel een beetje aan de kleine kant. Filter kun je trouwens ook gewoon los kopen bij Sandtler dan zie je dat het ook niet echt een duur filter is:
http://www.high-performance-air-filter. ... index.html
In de UK lijkt de ITG setup nog wel gebruikt te worden. Voor zover ik weet is dat ook een complete kit:
http://www.itgairfilters.com/maxogensys ... ogen&ID=22
Mijn ervaring/metingen geven overigens wel aan dat het wijzigen van het filter i.c.m. een aanzuigbuis geen verschil geeft in vermogen koppel. Ik heb letterlijk 0 verschil kunnen meten met mijn BMC filter. Wellicht dat met andere filters wel een verschil is te merken als de stroming minder is.
Voor de rest ben ik zelf nog steeds erg bij met mijn BMC. Of het nou het beste filter is weet ik niet, maar hij heeft iig een groot oppervlak (groter dan het standaard filter) en is goed schoon te maken. Aanzuigbuis zelf maken met wat samco slang is ernstig simpel, dus wat dat betreft absoluut geen rocket science.
Mark
Mark
http://www.moto-concept.de/de/autos/ope ... m_id=15452
Naast de hoge prijs vind ik ook het filter wel een beetje aan de kleine kant. Filter kun je trouwens ook gewoon los kopen bij Sandtler dan zie je dat het ook niet echt een duur filter is:
http://www.high-performance-air-filter. ... index.html
In de UK lijkt de ITG setup nog wel gebruikt te worden. Voor zover ik weet is dat ook een complete kit:
http://www.itgairfilters.com/maxogensys ... ogen&ID=22
Mijn ervaring/metingen geven overigens wel aan dat het wijzigen van het filter i.c.m. een aanzuigbuis geen verschil geeft in vermogen koppel. Ik heb letterlijk 0 verschil kunnen meten met mijn BMC filter. Wellicht dat met andere filters wel een verschil is te merken als de stroming minder is.
Voor de rest ben ik zelf nog steeds erg bij met mijn BMC. Of het nou het beste filter is weet ik niet, maar hij heeft iig een groot oppervlak (groter dan het standaard filter) en is goed schoon te maken. Aanzuigbuis zelf maken met wat samco slang is ernstig simpel, dus wat dat betreft absoluut geen rocket science.
Mark
Mark
C30-94@0.55bar