Zo'n ding heet "inertia switch" en die zit daar inderdaad niet geheel voor niets
Het is een schakelaar met een stukje zwaar metaal onderin. Op het moment dat het stukje metaal te veel naar boven opveert zal de schakelaar zichzelf uitschakelen en zal de brandstofpomp uitgeschakeld worden.
Het is dus een beveiliging die ervoor moet zorgen dat de brandstof pomp niet door blijft harken op het moment dat je betrokken raakt in een ongeval.
Als dat gebeurt is een simpele druk op de knop voldoende om het ding weer aan de praat te krijgen.
Deze krengen slijten overigens wel... tenminste.. de veer wordt slapper. Ik heb dat ervaren tijdens de MaartenMemorial waar mijn auto spontaan de geest gaf. Na wat spitten bleek dus de inertia schakelaar zichzelf uit te schakelen. Niet echt handig.
Ik heb een nieuwe gemonteerd en in de oude een harde bypass gemaakt. Die oude ligt nu permanent in de achterbak, dus als het ooit nog eens gebeurt kan ik de schakelaar wisselen en zonder rommelen verder gaan.
Mijn auto is van 1998.. om een beetje indruk te geven van de levensduur.