André R schreef:
Ik wil ze van het weekend monteren, maar heb geen idee van de bandenspanning. Iemand een idee? In de bibliotheek staat 1.8/2.0. Maar ik weet niet ook voor de winterbanden geld. En tot welke temperatuur mag/kun je ze blijven rijden?
Bandenspanning is beetje persoonlijk, maar ik zou ze op 1.7/1.8 houden. Da's een prettige druk vind ik zelf.
Winterbanden kan je zonder problemen blijven rijden tot de temperatuur structureel weer boven de 10 graden komt of zo. Tegenwoordig kan je er zelfs het hele jaar wel mee rijden.
De samenstelling van het rubber is wel zachter, dus ze slijten harder in de zomer, maar lang niet meer zo erg als 'vroeger'.
Omdat ze smaller zijn heb je wel in absolute getallen minder grip tov. de zomerbanden. Hou daar even rekening mee.. Maar de afbouw van de grip is wel veel progressiever en 'gemoedelijker'.
Als er natuurlijk modder, sneeuw of hagel op de weg ligt, ja dan heb je wel meer grip t.o.v. de zomerband en blijft alles gewoon bestuurbaar en de remmen blijven werken
En die krikpunten …. Ik heb nu alle topics erover gelezen, maar zie nog steeds dat beeld voor me van die speedster die door die krik is gezakt…..
Om wielen te vervangen gewoon met een normale krik bij de sticker op de chassisbalk opkrikken (ter hoogte van de sluit-lijn van de deur). Dan komt 1 kant gewoon 'los' van de grond en kan je daar de wielen wisselen. Dan de andere kant doen.
Daar zijn die punten voor bedoeld..
Pas als je 'm op een brug oid. wilt zetten dan krijg je te maken met de punten onder de motorplaat en zo, maar da's niet nodig om wielen te wisselen.
Gewoon met een krik doen en niet met een brug.. Zorg alleen dat er wat rubber oid. tussen de krik-kop en de chassisbalk wordt gedaan, anders krast/deukt de chassisbalk.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..