Bandenspanning winterbanden

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Plaats reactie
André R
Mega lid

Bandenspanning winterbanden

Bericht door André R »

Ik heb een set velgen met winterbanden gekocht :D :

Voor: 5,5Jx15 ET21 met daarop Bridgestone Blizzak LM-18 185x65xR15 91T
Achter: 6Jx15 ET26 met daarop Bridgestone Blizzak LM-18 205x60xR15 91T
Ze hebben HT-codering. Ze staan ook in de onderdelencatalogus in de bibliotheek.

Ik wil ze van het weekend monteren, maar heb geen idee van de bandenspanning. Iemand een idee? In de bibliotheek staat 1.8/2.0. Maar ik weet niet ook voor de winterbanden geld. En tot welke temperatuur mag/kun je ze blijven rijden?

En die krikpunten …. Ik heb nu alle topics erover gelezen, maar zie nog steeds dat beeld voor me van die speedster die door die krik is gezakt….. Kan ik echt de 4 punten gebruiken zoals ze op de tekening zijn aangegeven? Hoef ik niet eerst de achterste bodemplaat te verwijderen of zoiets? Ik kan het slecht zien. Met die Nitrons is ie zo laag dat er haast geen ruimte meer is om mijn bolle kop onder die auto te duwen om te kijken.

Bijlagen
winterbanden.jpg
winterbanden.jpg (57.71 KiB) 1446 keer bekeken
Opel Speedster 2.2 zwart
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door SteV6 »

Andé,

Als je goed onder de dorpel kijkt zie je nog een sticker zitten, net achter het gespoten deel, op het aluminium. Dat is ongeveer 30 cm voor het achterwiel. Als je daar een garagekrik onder het aluminium zet, dan kan je met een gerust hart je Speedster opkrikken. Voordeel is dat dan meteen het voor- en achterwiel van de grond komen.

En qua bandenspanning denk ik dat je even zal moeten experimenteren. Of wachten tot MarkV zich meldt.

SteV6
S4 Avant
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Re: Bandenspanning winterbanden

Bericht door Arno »

André R schreef: Ik wil ze van het weekend monteren, maar heb geen idee van de bandenspanning. Iemand een idee? In de bibliotheek staat 1.8/2.0. Maar ik weet niet ook voor de winterbanden geld. En tot welke temperatuur mag/kun je ze blijven rijden?
Bandenspanning is beetje persoonlijk, maar ik zou ze op 1.7/1.8 houden. Da's een prettige druk vind ik zelf.

Winterbanden kan je zonder problemen blijven rijden tot de temperatuur structureel weer boven de 10 graden komt of zo. Tegenwoordig kan je er zelfs het hele jaar wel mee rijden.

De samenstelling van het rubber is wel zachter, dus ze slijten harder in de zomer, maar lang niet meer zo erg als 'vroeger'.

Omdat ze smaller zijn heb je wel in absolute getallen minder grip tov. de zomerbanden. Hou daar even rekening mee.. Maar de afbouw van de grip is wel veel progressiever en 'gemoedelijker'.

Als er natuurlijk modder, sneeuw of hagel op de weg ligt, ja dan heb je wel meer grip t.o.v. de zomerband en blijft alles gewoon bestuurbaar en de remmen blijven werken :)
En die krikpunten …. Ik heb nu alle topics erover gelezen, maar zie nog steeds dat beeld voor me van die speedster die door die krik is gezakt…..
Om wielen te vervangen gewoon met een normale krik bij de sticker op de chassisbalk opkrikken (ter hoogte van de sluit-lijn van de deur). Dan komt 1 kant gewoon 'los' van de grond en kan je daar de wielen wisselen. Dan de andere kant doen.

Daar zijn die punten voor bedoeld..

Pas als je 'm op een brug oid. wilt zetten dan krijg je te maken met de punten onder de motorplaat en zo, maar da's niet nodig om wielen te wisselen.

Gewoon met een krik doen en niet met een brug.. Zorg alleen dat er wat rubber oid. tussen de krik-kop en de chassisbalk wordt gedaan, anders krast/deukt de chassisbalk.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik rij met de Starlet altijd op winterbanden, het hele jaar door. Laatste setje is ongeveer 50.000 km meegegaan, dus dat is niet echt een probleem.

Grip is in de zomer zeker minder, maargoed, meeste mensen houden het autootje dan nog steeds niet bij :roll:

Voor de Speedster zeker geen optie om te rijden met winterbanden in de zomer. Het is vooral goed opletten hoe de temperatuur verloopt, dat is ongeveer nog het belangrijkste met winterbanden..

Mark
C30-94@0.55bar
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Bedankt voor de input. Ze zitten eronder. Was idd zo gebeurd.

De grip is behoorlijk veel beter op nat en koud wegdek. En wat ook behoorlijk opvalt is dat het lichter stuurt. Het remmen is wat gemakkelijker te doseren en het lijkt ook alsof de ABS wat later ingrijpt.
Opel Speedster 2.2 zwart
Plaats reactie