Ik ben net even met wat kleine voorbereidingen bezig geweest voor inbouw van de 2.4 manifold en een nieuw open luchtfilter (Apexi). Ik wilde alvast het alu plaatje weghalen dat voorkomt dat de stekkers van de boordcomputer worden losgehaald. Tot mijn verbazing kwam ik erachter dat de linkerschroef een gewone kruiskop had en er waren sporen zichtbaar waaruit bleek dat de bevestiging die normaal moet worden losgeboord al eerder was losgeboord en vervangen door deze bout.
Dat betekent dat de vorige eigenaar de computer ooit los heeft gehaald. Enige reden die ik kan bedenken is voor chiptuning.
- Is er een manier om te ontdekken of er iets aan mijn chip is gewijzigd?
- Of kan er een andere reden zijn om de stekkers van de computer los te willen halen (behalve montage van 2.4 manifold, dat is nog niet gebeurd in ieder geval).
Toen ik de auto kocht stond er nog maar 2.500 km op de teller. Ik zal eens proberen te achterhalen via welke garage hij geleverd is, die weten misschien meer.
computer, chiptuned?
Hmm, dus er zaten gewoon twee bouten in, ipv 1?
Het is niet gebruikelijk de ECU te verwijderen voor het wijzigen van de maps. De enige reden die ik kan bedenken is wanneer je de ECU opstuurt omdat je niet met de gehele auto naar de tuner wil of kan gaan.
Voor zover ik weet is er niemand die deze ECU's tuned door ze open te halen en de flashrom eruit te solderen.
En controleren gaat idd alleen zoals Maik al schrijft, je moet het geheugen van de ECU uitlezen en vergelijken met een originele. Maar dat is iets wat de dealer tools niet kunnen.
Mark
Het is niet gebruikelijk de ECU te verwijderen voor het wijzigen van de maps. De enige reden die ik kan bedenken is wanneer je de ECU opstuurt omdat je niet met de gehele auto naar de tuner wil of kan gaan.
Voor zover ik weet is er niemand die deze ECU's tuned door ze open te halen en de flashrom eruit te solderen.
En controleren gaat idd alleen zoals Maik al schrijft, je moet het geheugen van de ECU uitlezen en vergelijken met een originele. Maar dat is iets wat de dealer tools niet kunnen.
Mark
C30-94@0.55bar
inderdaad, twee bouten. Was in dit geval wel handig omdat daardoor de stekkers eenvoudig los te halen waren en ik toch de alu plaat na montage van de manifold weer terug kan zetten.
Aangezien de auto nor maar heel weinig km's had gereden en nog maar een half jaar op kenteken stond, lijkt me dat de leverende dealer dit wellicht heeft gedaan. Ik weet helaas niet via welke dealer de auto is geleverd.
Aangezien de auto nor maar heel weinig km's had gereden en nog maar een half jaar op kenteken stond, lijkt me dat de leverende dealer dit wellicht heeft gedaan. Ik weet helaas niet via welke dealer de auto is geleverd.