Pagina 1 van 15

Verslag van 147 naar 300+

Geplaatst: 04 jul 2008 8:46
door Treertje
Hallo,


Hiermee wil ik jullie graag op de hoogte houden van mijn motor tuning.
Sta natuurlijk open voor alle commentaar, ideeen of opmerkingen.
De bedoeling is om van standaard naar streef vermogen 300 PK te gaan, hiervoor de volgende onderdelen aangeschaft bij HiTec:

Nokken as : 330 euro
Gesmede drijfstangen : 430 euro
Drijfstang lagers : 70 euro
Krukas pouli met BDP houder : 115 euro
OPC injectoren : 160 euro
68 mm trottle klep : 95 euro
KMS motormanagement ECU MA25 : 942 euro
Compressor kit incl cooler : 4400 euro
Motor blok compleet : 1200 euro
Verkoop Bobine : -60 euro
Krukas lagers : 133 euro
Zuigers : 749 euro
Boren cylindervoeringen : 195 euro
Krukas balanceren en polijsten : 156 euro
Krukas keering : 25 euro
oliepomp pakking : 13 euro
vl pakking : 11 euro
Rekbouten 20xM10x1,5x147mm : 32 euro
Kop revisie, kleppen, hoedjes flowen : 450 euro
Cylinderkop bouten 10 stuks : 35 euro
Oliefilter : 8.20 euro
Keering oliepomp : 12.20 euro
Seal ring : 4.00 euro
Nokkenaslagerkap bout : 0.51 euro
Klepdeksel seal : 39.35 euro
Dynamo 120A + slipkoppeling : 258 euro

Totaal tot nu toe 9803.26 euro
Prijzen Ex BTW !!!


Nou nog wat tijd maken voor de inbouw
Wordt vervolgd
*********************************************************

Oke feest kan beginnen.
Gezien de zeer trage reactie tijd van de firma Hitec heb ik besloten het ff iets anders aan te pakken om te voorkomen dat ik dadelijk 2 maanden zonder speedster moet doen.Vanaf het eerste e-mail contact heeft het 3 volle weken geduurd voordat er een prijs en levertijd werd afgegeven, nog een week later pas faktuur.

Gezien de grote plannen en aanpassingen besloten om een tweede motor te kopen en deze te modificeren.
Zodat ik uiteindelijk plug en play deze er in kan hangen. Motor gister opgehaald, ziet er prima uit, heeft ook nog maar 15000 km gelopen.
Eerst moet er een standaard gemaakt worden om normaal overal bij te kunnen, daarna zal de motor volledig gedemonteerd worden.

Geplaatst: 04 jul 2008 9:26
door Piet
Ik begrijp alleen niet hoe je denkt aan 300 pk te komen.

Geplaatst: 04 jul 2008 9:39
door Treertje
Hoi Piet,

Ik heb in overleg met dhr Hartmut van HiTec mijn wensen besproken.
Hij is tot deze samenstelling gekomen en kan 290 PK garanderen.
De firma van Kronenburg autosport in Geldrop zorgt voor een vrij programmeerbare ECU welke samenwerkt met de standaard. En flowen de kop.
Deze heeren persen er dan nog eens 10 tot 20 pk uit.
Ik ben zelf ook benieuwd. Moet het ook allemaal maar geloven, maar we gaan ervoor.
gr.

Geplaatst: 04 jul 2008 9:55
door Piet
Ik ben benieuwd.
Ik meen gehoord te hebben dat ze het niet voor elkaar kregen. Maar dat kan natuurlijk nu weer anders zijn.

Geplaatst: 04 jul 2008 12:21
door Exmantaa
Een grote bottlenek van de 2.0 LSJ SC motor, en dus ook van een omgebouwde 2,2, is oa. het inlaatspruitstuk! Ik zou dit zeker ook mee laten flowen, omdat de luchtkanalen langs de laminova koelers erg smal zijn. (Kan je wel wat linkjes geven hoe en wat je kan doen.)

De sc zal wel een andere poelie krijgen, maar je kan hierin ook niet te ver gaan anders produceert ie alleen maar warme lucht.. Daarom is een zgn. "dual pass" van de waterkoeling set-up aan te raden.
Weet je misschien met wat voor compressie dit straks moet gaan lopen?

Om aan zo'n 300 pk te komen denk ik dat je ook wat meer toeren wilt gaan draaien. Sterkere klepveren zijn dan noodzakelijk bij een ecotec!

(Een compressor kit voor 4400,- klinkt aantrekkelijk. Zeker aangezien ik hier alle SC delen al zo'n beetje heb liggen, incl. 68mm gasklep... :) )

Succes en hou ons op de hoogte

Geplaatst: 05 jul 2008 11:12
door markv
Volgens mij mis ik 1 mega belangrijk onderdeel in het lijstje, een uitlaat systeem van minimal 2.5 maar liever 3", straight through met het liefst een goed spruitstuk. Volgens mij ga je dat echt nodig hebben om die 300 pk te halen.

Mark

Geplaatst: 05 jul 2008 12:26
door Exmantaa
Yup,
Een knappe 2,5" heb je zeker nodig, met sportkat. En voor die 300pk is inderdaad ook een ander uitlaatspruitstuk gewenst...

Tubular maakt erg mooi en goed spul, alleen die levertijden... :cry:

Geplaatst: 05 jul 2008 13:32
door markv
Ik denk dat wanneer je een goed spruitstuk met een 3" uitlaat op een normale 245pk setup zet en gaat tunen je grote toename gaat zien in het koppel. Dan is het nog maar een kwestie misschien de toerenbegrenzer iets verhogen en je zit op de 300pk. Enige wat je natuulrijk hoeft te doen is koppel langer vasthouden in de toeren.

Mark

Geplaatst: 05 jul 2008 17:38
door Exmantaa
Zie de grafiekjes van het vx forum:

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... 6516&st=20

Dit is de Courtenay/Hitec stage 2 "nieuwe stijl", dus standaard 2,2 compressie en Ecu remap. Sportuitlaat "verplicht"!

(Deze grafiek is overigens met een 2,5" Larini en je ziet dat ie recht de toerenbegrenzer inloopt. :wink: )

Geplaatst: 05 jul 2008 17:55
door Piet
Sportuitlaat was altijd al "Verplicht".

En inderdaad kan de motor nog meer vermogen leveren door meer toeren.
Daarmee kom je uit op +/- 265pk, met het standaard spruitstuk en de volledige Milltec uitlaat. Dus met sportcat.

Maar ik denk dat Mark gelijk heeft dat er wel een en ander te halen is door een anders spruitstuk en 3" uitlaat. Jammer dat het zo'n dure grap is anders had ik dat allang gedaan.

Geplaatst: 05 jul 2008 18:28
door Maik
Exmantaa schreef:Zie de grafiekjes van het vx forum:

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... 6516&st=20

Dit is de Courtenay/Hitec stage 2 "nieuwe stijl", dus standaard 2,2 compressie en Ecu remap. Sportuitlaat "verplicht"!

(Deze grafiek is overigens met een 2,5" Larini en je ziet dat ie recht de toerenbegrenzer inloopt. :wink: )
Potverdikke, wat een curve zeg :shock:
Zelden zoiets gezien...
En heeft Larini nu ook een 2,5" systeem voor de 2.2? Dat wist ik niet :)

Geplaatst: 18 jul 2008 11:39
door Treertje
Motor op steun gehangen en gestart met demonteren
draadboom, inlaat spruitstuk en injectoren.
Gebruikt gereedschap :
lange dop 10
dop 13
ringsleutel 10
6kant dop 1

demontagetijd : 30 min

Als iemand onderdelen nodig heeft hoor ik het wel.

Geplaatst: 18 jul 2008 12:28
door Exmantaa
Ha kijk, vorderingen... :)
(Apart motorsteuntje heb je daar... Ach, als het maar werkt)

Zat net nog even je mod lijstje door te lezen, maar zag daar nergens andere zuigers staan. Ik begrijp hieruit dat het heel moet kunnen blijven met de standaard 2,2 zuigers (en compressie)??

Ga je de balans-assen er nog uit halen? Nuttig als je meer toeren wilt gaan draaien en scheelt ook weer wat roterende massa. (en ~10pk volgens GM) Op Engelse Z22SE.co.uk forum staan diverse topics over hoe je dit zelf kunt (laten) doen.

Oh ja, hoe oud is dat blok precies? De oudere Z22SE's hebben namelijk wat kinderziektes met de nokkenas ketting. (oliesproeier verstopt, spanner defect...) Deze dus zeker vervangen!

Geplaatst: 19 jul 2008 12:35
door rayz25
Ik zal hier echt niet aan beginnen koop gewoon een standaard turbo blok
die draaien zonder aanpassingen al 300 pk draaien zonder dat het kapot gaat.

Ik heb nog een c20let blok liggen met 300 pk 2500 Euro ben je gelijk klaar.. op een paar dingetjes na laat zeggen als je 5000 euro hieraan uitgeef totaal moet je klaar zijn met 300 pk..

Hierbij de foto`s van dit turbo blok in mijn corsa 329 pk met
6 versnellingsbak en sper

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hier nog een filmpje in 1 dag geschoten 4 ferrari`s tegengekomen op de snelweg

Afbeelding

Geplaatst: 19 jul 2008 13:42
door Maik
Hey, een corsa die sneller is dan 4 toerende ferrari's :)

Mooi projekt die corsa, wat topt dat nou?