hoeveel olie
- Pascal
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
hoeveel olie
wie weet exact hoeveel liter olie er in de 2.2 gaat ik dacht 5,5 liter maar ik begin te twijfelen . dit blijft steeds een vaag verhaal.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
Het is om en nabij de 5.5 liter inderdaad. Maar het blijft zaak om goed te peilen tijdens het vullen!
Bij mijn beurt begin deze maand is er ook weer ongeveer 5.5 liter in gegaan, maar het kon weleens ietsje minder zijn geweest (zeg 5.4 liter). Dus wees voorzichtig!
Hoezo wil je het zo precies weten? Altijd minimaal 6 liter bestellen, dan hou je nog wat over om tussentijds wat bij te vullen...
Bij mijn beurt begin deze maand is er ook weer ongeveer 5.5 liter in gegaan, maar het kon weleens ietsje minder zijn geweest (zeg 5.4 liter). Dus wees voorzichtig!
Hoezo wil je het zo precies weten? Altijd minimaal 6 liter bestellen, dan hou je nog wat over om tussentijds wat bij te vullen...

- Pascal
Ik was aan het verversen, en wou het even zeker weten anders zit er misschien weer te veel in. ik zit nu op 5 liter en kom net onder het eerste streepje van de pijlstok.Maik schreef:Het is om en nabij de 5.5 liter inderdaad. Maar het blijft zaak om goed te peilen tijdens het vullen!
Dus zal er nog ongeveer een halve liter bij moeten.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
Als je met koude motor je olie peilt, dan mag je olie wel ietsje hoger staan je max streepje.
Officieel moet je je olie peilen tussen de 5 en 20 minuten NA het uitzetten van je motor (die warm is). Als je na die 20 minuten peilt, dan zal je zien dat het peil nog iets verder stijgt omdat er nog wat restjes uit allerlei kieren en spelonken van je motor sijpelt
Ikzelf heb het oliepeil het liefste altijd precies op max staan met warme motor, omdat ik veel circuit rij.
Officieel moet je je olie peilen tussen de 5 en 20 minuten NA het uitzetten van je motor (die warm is). Als je na die 20 minuten peilt, dan zal je zien dat het peil nog iets verder stijgt omdat er nog wat restjes uit allerlei kieren en spelonken van je motor sijpelt

Ikzelf heb het oliepeil het liefste altijd precies op max staan met warme motor, omdat ik veel circuit rij.

- Pascal
Langs onder zal niet lukken volgens mij, de olie komt er pas uit als de dop er volledig uit is. misschien kunne ze je in de garage helpen door er langs je vul dop olie uit te zuigen.M-speed schreef:dan moet ik zeker een nieuwe pakking halen voor de bout onderin de carter of kan ik hem gewoon iets losdraaien er wat uit laten lopen en weer dicht zetten
gr michael
Bel even met de garage dan weet je of ze het kunnen, bij mij hebben ze het ooit gedaan nadat ze er te veel in hadden gegooid.
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
700ml teveel zal wel geen problemen veroorzaken. Toch niet eens de olie in de motor is rondgepompt. Maar als je krukas in het oliebad zou gaan draaien, creëer je veel luchtbelletjes in de olie, die op hun beurt de smering in het gedrang kunnen brengen.M-speed schreef:ik had na het spruitstuk plaatsen het idee dat er olie verbruikt was
dus ik heb er geleidelijk olie bij gedaan om hem bij te vullen
nu zit er ineens te veel in hoogstwaarschijnlijk iets van 700ml
wat ik heb bij gevuld
kan dit problemen veroorzaken
groeten michael
A thing of beauty is a joy forever!
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
Mijn broer heeft zo'n handpompsysteem. Werkt prima, maar is voor olieverversing niet goed omdat je nooit het vuile residu op de bodem van de carterpan er uit krijgt. Voor een teveel aan olie te verwijderen is het ideaal.Maik schreef:Je hebt speciale handpompjes om olie via je peilstokkanaal eruit te halen dacht ik... In ieder geval heb ik het op die manier gedaan maar dan met een zelf gemaakt systeempje met 2 slangen en een stevige pet-fles...
Je moet dan alleen wel hard zuigen!!![]()
Als de olie warm is, kan je ze er vrij gemakkelijk met een darmpje van ca 2mt via de peilstokopening uithevelen. Als je het niet ziet zitten om met de mond te zuigen, kan je altijd een oude fietspomp ombouwen. Door de zuiger om te keren, kun je er prima met zuigen ipv blazen

A thing of beauty is a joy forever!