hi
heb je nog maar even op de foto gezet .
krijg je nog meer bekendheid

jans
Hi StephanSteV6 schreef:Waar dan Jans?
Kan je even een linkje plaatsen? Dan kunnen we het terugvinden.
En heb je nog een paar foto's van zondag voor hier op het forum? Misschien kunnen we de volgende keer dan met (nog) meer Hollanders daar op bezoek.
SteV6
ddpiet schreef:Vertel eens, zijn jullie wat wijzer geworden op het gebied van tunen.
Dat goed en verantwoord tunen duur ispiet schreef:Vertel eens, zijn jullie wat wijzer geworden op het gebied van tunen.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Sommige onderdelen zijn vergeleken met de kostprijs ontzettend duur, terwijl dat nergens voor nodig is. Vind dat vooral met luchtfilters en met ECU remaps heel bizar. Vooral de laatste. Daar heb ik al meer gezien dat een remap van een astra 2.2 goedkoper is dan van een speedster 2.2. Zelfde motor? Onzin..SteV6 schreef:Dat goed en verantwoord tunen duur ispiet schreef:Vertel eens, zijn jullie wat wijzer geworden op het gebied van tunen.![]()
Mijn probleem is altijd, wat is goed. De conclusie die ik tot nu toe heb getrokken is dat je door tunen altijd wat betrouwbaarheid inleverd en daarvoor prestaties terug krijgt. Maar wat ik ondertussen ook heb begrepen dat dit geen stijgende lijn is , hoe meer pk's hoe meer risco's je motor loopt, maar dat het in de oplossing zit. Dat maakt het voor mij als leek nog moeilijker.Dat goed en verantwoord tunen duur is
Belangrijkste is dat je eerst goed uitzoekt wat waar te koop is, en wat de ervaringen van gebruikers zijn, voordat je er zelf aan begint.
EN bepaal VOORDAT je begint met modificeren wat je einddoel is, zeker als je moet faseren. Dan beperk je de kans dat je met eerdere stappen de verkeerde dingen aanschaft en dus geld over de balk gooit.
piet schreef:Mijn probleem is altijd, wat is goed. De conclusie die ik tot nu toe heb getrokken is dat je door tunen altijd wat betrouwbaarheid inleverd en daarvoor prestaties terug krijgt. Maar wat ik ondertussen ook heb begrepen dat dit geen stijgende lijn is , hoe meer pk's hoe meer risco's je motor loopt, maar dat het in de oplossing zit. Dat maakt het voor mij als leek nog moeilijker.Dat goed en verantwoord tunen duur is
Belangrijkste is dat je eerst goed uitzoekt wat waar te koop is, en wat de ervaringen van gebruikers zijn, voordat je er zelf aan begint.
EN bepaal VOORDAT je begint met modificeren wat je einddoel is, zeker als je moet faseren. Dan beperk je de kans dat je met eerdere stappen de verkeerde dingen aanschaft en dus geld over de balk gooit.
Verder doe ik het liever in 1 keer goed, indien haalbaar.
Yup. Zelfde ECU, zelfde motor. Alleen zal die in de astra wel meer software modules geactiveerd hebben.Maarten schreef: Zit er precies dezelfde motor SW in de astra 2.2 als in de speedster 2.2 ?
Oh, de mappings zullen ongetwijfeld anders zijn! Maar dat heeft natuurlijk verder weinig met de software te maken.Waarschijnlijk niet, omdat de Astra een veel zwaardere auto is, waarschijnlijk standaard AC, stuurbekrachtiging en een andere uitlaat heeft.
misschien zijn ook het gaspedaal en de diagnose SW anders.
Nou, het enige wat ze doen met een remap van de ECU is de mappings veranderen. Er gebeurd verder helemaal NIETS met de software.De verschillen in de SW aanpassing kunnen ze natuurlijk alleen op de speedsters verrekenen. Vandaar dat ik me wel voor kan stellen dat een aanpassing op de speedster duurder is als op de astra met dezelfde motor, maar waarvan er meer rond rijden
Het maken van een map door die tuners is redelijk simpel. Bij veel tuning toko's gaat het meestal zo:Maik schreef:Mark,
Als de mappings anders zijn dan wordt de remap toch ook anders voor de speedster? Dan wordt het een verhaal van terugverdienen van de ontwikkelingskosten. De markt voor een Astra 2.2 zal wel een stuk groter zijn dan die van de speedster. Als de tuner dan verwacht dat ze die kosten op (veel) minder auto's moet terugverdienen zal de prijs van een remap dus hoger worden.
Eentje die ik nog in m'n bookmarks had staan is http://www.obdtuning.de. Die rekenen 649 euro voor de speedster en 379 voor de astra.Hoeveel verschillen de remap prijzen die jij gevonden hebt eigenlijk? Het kan natuurlijk echt onredelijk zijn...
Welkom terug Maik, het was wel een beetje stil zonder joumarkv schreef:Hi Maikel,
Het maken van een map door die tuners is redelijk simpel. Bij veel tuning toko's gaat het meestal zo:Maik schreef:Mark,
Als de mappings anders zijn dan wordt de remap toch ook anders voor de speedster? Dan wordt het een verhaal van terugverdienen van de ontwikkelingskosten. De markt voor een Astra 2.2 zal wel een stuk groter zijn dan die van de speedster. Als de tuner dan verwacht dat ze die kosten op (veel) minder auto's moet terugverdienen zal de prijs van een remap dus hoger worden.
- Lees mappings uit jouw motormanagement
- Stuur deze op (meestal via internet) naar de tuningstoko die het werkt doet voor hun
- Wacht een uurtje
- Krijg nieuwe maps terug
- Flash maps in de ECU, klaar
Daarom zie je ook vaak staan dat de tuning "speciaal" is afgestemt op jouw eigen auto.
Waar de kosten (naar mijn mening) in gaan zitten is het ontwikkelen van de hardware en software om het motormanagement uit te lezen.
Eentje die ik nog in m'n bookmarks had staan is http://www.obdtuning.de. Die rekenen 649 euro voor de speedster en 379 voor de astra.Hoeveel verschillen de remap prijzen die jij gevonden hebt eigenlijk? Het kan natuurlijk echt onredelijk zijn...
Mark[/url]
Hebben ze de chip uit het motormanagement gehaalt om hem dan zo te flashen? Dat kan namelijk ook nodig zijn bij bepaalde auto's. Bij de 2.2 is dat niet nodig, daar is het een kwestie van de laptop aan de diagnose poort hangen en flashen. Maar dat is bij de turbo blijkbaar anders?jans schreef: Klopt heb ik ook laten doen,en ze waren hier ongeveer 3.5 uur mee bezig
Konden niet zoals bij een turbo de zaak uitlezen ,en een nieuw programma er over heen schrijven, en er moest hier en daar ook nog gesoldeerd worden. ong 12- 15 pk vermogens winst, maar amper merkbaar.