eindoverbrenging
- allen
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2801
- Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
- Locatie: dordrecht
- Contacteer:
eindoverbrenging
Iemand op dit forum die ervaringen heeft met 4.17?
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Re: eindoverbrenging
We rijden hier Opel Allen, geen BMW's zoals op DFallen schreef:Iemand op dit forum die ervaringen heeft met 4.17?
SteV6
S4 Avant
Ik ben toevallig bezig een programmaatje te maken om verschillende versnellingsbakken en eindoverbrengingen met elkaar te vergelijken.
Je kan dan zien in een grafiek, per snelheid, waar een andere overbrenging voordeel heeft en waar hij nadeel heeft qua accelleratie, op basis van de vermogensgrafiek die jouw auto heeft.
Het is nog wel een Work In Progress en natuurlijk de theoretische benadering, maar je mag alvast wel de huidige versie hebben, mits je dit interessant vindt. (moet wel een klein beetje een computerman zijn hiervoor)
gr,
The-Duke
Je kan dan zien in een grafiek, per snelheid, waar een andere overbrenging voordeel heeft en waar hij nadeel heeft qua accelleratie, op basis van de vermogensgrafiek die jouw auto heeft.
Het is nog wel een Work In Progress en natuurlijk de theoretische benadering, maar je mag alvast wel de huidige versie hebben, mits je dit interessant vindt. (moet wel een klein beetje een computerman zijn hiervoor)
gr,
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
Beste Allen,
dit is hem dan..
Ik denk dat het allemaal klopt, maar ik moet het concept nog eens helemaal doorgraven om te kijken of ik geen denkfouten heb gemaakt.
Richtlijnen:
1) vul de vermogensgrafiek in de eerste 3 kolommen (alleen koppel is belangrijk in dit geval)
2) vul je versnellingsbak en banden data + max rpm en ook de andere bak of overbrenging waar je mee wilt vergelijken
3) vul de 2 kolommen in, zodat dit programmaatje weet bij welke snelheid je in welke versnelling wenst te rijden.
4) kijk in de grafieken naar het effect van de verschillende bakken of eindoverbrengingen.
Ja, ja.. Ik heb zo mijn creatieve momenten..
gr,
The-Duke
dit is hem dan..
Ik denk dat het allemaal klopt, maar ik moet het concept nog eens helemaal doorgraven om te kijken of ik geen denkfouten heb gemaakt.
Richtlijnen:
1) vul de vermogensgrafiek in de eerste 3 kolommen (alleen koppel is belangrijk in dit geval)
2) vul je versnellingsbak en banden data + max rpm en ook de andere bak of overbrenging waar je mee wilt vergelijken
3) vul de 2 kolommen in, zodat dit programmaatje weet bij welke snelheid je in welke versnelling wenst te rijden.
4) kijk in de grafieken naar het effect van de verschillende bakken of eindoverbrengingen.
Ja, ja.. Ik heb zo mijn creatieve momenten..
gr,
The-Duke
- Bijlagen
-
- final2 Rekenen met effect andere eindoverbrenging 10-10-2008.xls
- (346 KiB) 162 keer gedownload
The bullshit stops when the light drops
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
Hier nog een bestandje dat ik ooit ergens heb gedownload......
Heb er nog niet echt naar gekeken
Heb er nog niet echt naar gekeken
- Bijlagen
-
- Gearing_O_Speedster_turbo.xls
- (49 KiB) 177 keer gedownload
Als we toch bestandjes aan het uploaden zijn, hier nog eentje
- Bijlagen
-
- gearspeeds.v2.xls
- (35.5 KiB) 130 keer gedownload
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Ik heb nog een spreadsheetje die ook dat soort dingen allemaal berekend!
Zal hem morgen wel even toevoegen
Je kan in dat sheetje zowat ALLES van de auto invoeren: gewicht, Cw waarde, frontaal oppervlak, vermogenskromme, versnellingsbakverhoudingen, eindoverbrenging, massatraagheid van de motor, rolweerstand, en nog een paar dingetjes. Hij rekent dan de versnelling uit (opbouw van snelheid in de tijd). Je kan dan ook met bakverhoudingen spelen natuurlijk.
Je kan het spreadsheetje laten rekenen met voorgeschreven schakelmomenten, of het spreadsheet uit laten reken wat de beste schakelmomenten zijn.
Misschien leuk voor de andere hobbyisten...
Zal hem morgen wel even toevoegen
Je kan in dat sheetje zowat ALLES van de auto invoeren: gewicht, Cw waarde, frontaal oppervlak, vermogenskromme, versnellingsbakverhoudingen, eindoverbrenging, massatraagheid van de motor, rolweerstand, en nog een paar dingetjes. Hij rekent dan de versnelling uit (opbouw van snelheid in de tijd). Je kan dan ook met bakverhoudingen spelen natuurlijk.
Je kan het spreadsheetje laten rekenen met voorgeschreven schakelmomenten, of het spreadsheet uit laten reken wat de beste schakelmomenten zijn.
Misschien leuk voor de andere hobbyisten...
Hoi Maik,
ik ben nog steeds erg benieuwd naar je spreadsheet waar je over sprak:
gr,
The-Duke
ik ben nog steeds erg benieuwd naar je spreadsheet waar je over sprak:
Kan je die nog een keertje delen met onsIk heb nog een spreadsheetje die ook dat soort dingen allemaal berekend!
Zal hem morgen wel even toevoegen
Je kan in dat sheetje zowat ALLES van de auto invoeren: gewicht, Cw waarde, frontaal oppervlak, vermogenskromme, versnellingsbakverhoudingen, eindoverbrenging, massatraagheid van de motor, rolweerstand, en nog een paar dingetjes. Hij rekent dan de versnelling uit (opbouw van snelheid in de tijd). Je kan dan ook met bakverhoudingen spelen natuurlijk.
Je kan het spreadsheetje laten rekenen met voorgeschreven schakelmomenten, of het spreadsheet uit laten reken wat de beste schakelmomenten zijn.
Misschien leuk voor de andere hobbyisten...
gr,
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
U vraagt, wij draaien.
http://home.planet.nl/~hille501/Speedst ... rMarkv.xls
Input tabs zijn Car1 en Car2 (in dit geval is de speedster van Mark na zijn laatste remap Car2 en Car1 is een standaard speedster).
Bakverhoudingen en eindeoverbrenging heb ik niet uit een boekje ofzo, maar die heb ik zo gekozen dat ze redelijk kloppen met een 2.2. Ik heb dus gekeken dat de snelheden bij bepaalde toerentallen per versnelling redelijk kloppen.
Ik heb hem zelf niet gemaakt trouwens, dat zou weer teveel eer zijn
http://home.planet.nl/~hille501/Speedst ... rMarkv.xls
Input tabs zijn Car1 en Car2 (in dit geval is de speedster van Mark na zijn laatste remap Car2 en Car1 is een standaard speedster).
Bakverhoudingen en eindeoverbrenging heb ik niet uit een boekje ofzo, maar die heb ik zo gekozen dat ze redelijk kloppen met een 2.2. Ik heb dus gekeken dat de snelheden bij bepaalde toerentallen per versnelling redelijk kloppen.
Ik heb hem zelf niet gemaakt trouwens, dat zou weer teveel eer zijn
Laatst gewijzigd door Maik op 20 okt 2008 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.