Pagina 1 van 2

eindoverbrenging

Geplaatst: 16 okt 2008 15:28
door allen
Iemand op dit forum die ervaringen heeft met 4.17?

Re: eindoverbrenging

Geplaatst: 16 okt 2008 22:10
door SteV6
allen schreef:Iemand op dit forum die ervaringen heeft met 4.17?
We rijden hier Opel Allen, geen BMW's zoals op DF :mrgreen:

SteV6

Geplaatst: 17 okt 2008 7:13
door allen
Op een Opelforum had ik natuurlijk beter kunnen vragen wie er een vossenstaart aan de binnenspiegel heeft hangen... :lol:

Afbeelding
Jullie stellen me teleur! Ik had :beta:mannetjes nodig met ervaring. Zou bijna geneigd zijn wat geelhoerderige informatie te verstrekken met betrekking tot dit spul... :mrgreen:

Geplaatst: 17 okt 2008 7:16
door Piet
Ik dacht dat het over munitie ging. :oops:

Geplaatst: 17 okt 2008 7:28
door the-duke
Ik ben toevallig bezig een programmaatje te maken om verschillende versnellingsbakken en eindoverbrengingen met elkaar te vergelijken.

Je kan dan zien in een grafiek, per snelheid, waar een andere overbrenging voordeel heeft en waar hij nadeel heeft qua accelleratie, op basis van de vermogensgrafiek die jouw auto heeft.

Het is nog wel een Work In Progress en natuurlijk de theoretische benadering, maar je mag alvast wel de huidige versie hebben, mits je dit interessant vindt. (moet wel een klein beetje een computerman zijn hiervoor)

gr,
The-Duke

Geplaatst: 17 okt 2008 7:36
door allen
Heel graag zelfs!

@piet: zo hard wordt je niet afgeschoten, maar op m'n andere wagen ben ik van 4.45 naar 4.73 gegaan en dat was goed merkbaar. Moet wel zeggen dat die badkuipjes schijnvoordelig blijken te zijn. Iedere aanpassing kost hier bakken met geld helaas...

Geplaatst: 17 okt 2008 8:29
door Exmantaa

Geplaatst: 17 okt 2008 9:40
door the-duke
Beste Allen,

dit is hem dan..
Ik denk dat het allemaal klopt, maar ik moet het concept nog eens helemaal doorgraven om te kijken of ik geen denkfouten heb gemaakt. :?

Richtlijnen:
1) vul de vermogensgrafiek in de eerste 3 kolommen (alleen koppel is belangrijk in dit geval)
2) vul je versnellingsbak en banden data + max rpm en ook de andere bak of overbrenging waar je mee wilt vergelijken
3) vul de 2 kolommen in, zodat dit programmaatje weet bij welke snelheid je in welke versnelling wenst te rijden.
4) kijk in de grafieken naar het effect van de verschillende bakken of eindoverbrengingen.

Ja, ja.. Ik heb zo mijn creatieve momenten..

gr,
The-Duke

Geplaatst: 17 okt 2008 11:46
door Maarten
Hier nog een bestandje dat ik ooit ergens heb gedownload......


Heb er nog niet echt naar gekeken :?

Geplaatst: 17 okt 2008 11:58
door Elise
Als we toch bestandjes aan het uploaden zijn, hier nog eentje :wink:

Geplaatst: 17 okt 2008 15:05
door allen
Ha, zie je nu wel dat m'n vraag helemaal niet zo gek was achteraf?! :lol:

Thnx heren! Nu de deur uit maar ga ze vanavond eens downloaden en bekijken. :P

Geplaatst: 17 okt 2008 18:20
door Maik
Ik heb nog een spreadsheetje die ook dat soort dingen allemaal berekend!
Zal hem morgen wel even toevoegen :wink:
Je kan in dat sheetje zowat ALLES van de auto invoeren: gewicht, Cw waarde, frontaal oppervlak, vermogenskromme, versnellingsbakverhoudingen, eindoverbrenging, massatraagheid van de motor, rolweerstand, en nog een paar dingetjes. Hij rekent dan de versnelling uit (opbouw van snelheid in de tijd). Je kan dan ook met bakverhoudingen spelen natuurlijk.
Je kan het spreadsheetje laten rekenen met voorgeschreven schakelmomenten, of het spreadsheet uit laten reken wat de beste schakelmomenten zijn.
Misschien leuk voor de andere hobbyisten...

Geplaatst: 17 okt 2008 21:11
door allen
Maik schreef:Misschien leuk voor de andere hobbyisten...
Ja maar, ja maar... ik spaar ook spreadsheetjes... :oops:

Geplaatst: 20 okt 2008 9:18
door the-duke
Hoi Maik,

ik ben nog steeds erg benieuwd naar je spreadsheet waar je over sprak:
Ik heb nog een spreadsheetje die ook dat soort dingen allemaal berekend!
Zal hem morgen wel even toevoegen
Je kan in dat sheetje zowat ALLES van de auto invoeren: gewicht, Cw waarde, frontaal oppervlak, vermogenskromme, versnellingsbakverhoudingen, eindoverbrenging, massatraagheid van de motor, rolweerstand, en nog een paar dingetjes. Hij rekent dan de versnelling uit (opbouw van snelheid in de tijd). Je kan dan ook met bakverhoudingen spelen natuurlijk.
Je kan het spreadsheetje laten rekenen met voorgeschreven schakelmomenten, of het spreadsheet uit laten reken wat de beste schakelmomenten zijn.
Misschien leuk voor de andere hobbyisten...
Kan je die nog een keertje delen met ons :D

gr,
The-Duke

Geplaatst: 20 okt 2008 10:18
door Maik
U vraagt, wij draaien.

http://home.planet.nl/~hille501/Speedst ... rMarkv.xls

Input tabs zijn Car1 en Car2 (in dit geval is de speedster van Mark na zijn laatste remap Car2 en Car1 is een standaard speedster).
Bakverhoudingen en eindeoverbrenging heb ik niet uit een boekje ofzo, maar die heb ik zo gekozen dat ze redelijk kloppen met een 2.2. Ik heb dus gekeken dat de snelheden bij bepaalde toerentallen per versnelling redelijk kloppen.

Ik heb hem zelf niet gemaakt trouwens, dat zou weer teveel eer zijn :wink: