Watertemperatuur, wat is goed?

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
vlieger
Actief lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:18
Locatie: Noord-Brabant

Watertemperatuur, wat is goed?

Bericht door vlieger »

Ik rijd niet zo vaak op de snelweg maar nu het zo koud is valt mij het volgende op: als ik 100 rijdt dan geeft het display een watertemperatuur van 84 graden aan, ongeveer 3 graden minder dan "vroeger" toen ik nog geen kompressor en extradikke radaiteur had (zoals in de turbo).
Maar als ik 120 rijd (of sneller natuurlijk) dan zakt de temperatuur langzaam af tot onder de 72 graden en geeft het display dus helemaal niks meer aan!

Is dit eigenlijk wel gezond voor de motor, koel is goed maar misschien wordt het op een gegeven moment wel te koel? En nu is het nog een paar graden boven nul. Stel dat het buiten 10 graden vriest. Dan wordt mijn motor misschien helmaal niet meer warm. :?

Pascal, jij rijdt ook met kompressor en zo'n dikke radiateur rond. Is het bij jou net zo?
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Daar had/heeft? Pascal ook "last" van. Ik dacht dat hij een andere termostaat er in heeft gedaan omdat hij zomers daar al last van had. Niet zo extreem als jij beschrijft natuurlijk. Zover ik weet rijdt Pascal niet of nauwlijks in de Winter.

Misschien moet je voor Speedy een jasje laten maken. Dat zag je vroeger ook wel bij sommige auto's dat ze iets voor de radiator deden.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Die van mij is geheel standaard, maar ik merk wel dat mijn temperatuur erg schommelt.

In de stad rijdend gaat de temp naar de 90 graden. Op de snelweg zit die van mij ook in de 70. Temperatuur blijft wel zichtbaar zover ik mij herinner (dus boven de 73 graden)

Zo heel schokkend is dit toch niet?

Op de motor heb ik hier ook (veel) last mee, daar let ik alleen op de olie-temperatuur. Koelvloeistof loopt dan vaak ook terug naar 69 op de snelweg en de olie richting de 70 graden.

Wat ze in de racerij doen (vaak geen regelaar) of bij de motoren met dus een slechte temperatuurregelaar is 1/4 van de radiateur bedekken met karton of duketape.

Nadeel is als je in de stad rijdt knalt je temp omhoog....

Als het erg koud is (en de eerste 10/20 km) rijd ik met de motor toch niet meer dan 4000 toeren @80 km/h en met de auto 3000 toeren.
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Voor een standaard speedster is het niet normaal dat de temperatuur onder de 85graden zakt, ook niet in de winter.
Bij vlieger is dat nog te verklaren door de dikkere radiator misschien, maar bij Deniz is het wat vreemder. Kan zijn dat je termostaat niet helemaal 100% meer is.
Helemaal goed is het inderdaad ook niet voor je blok als hij te koud blijft, maar wat is TE koud? Ik weet het niet... In ieder geval zal ik beide willen adviseren om hun termostaat na te laten kijken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

Hier hetzelfde verhaal. Als ik zo'n beetje 110 blijf tuffen blijft de temp zo rond 80 hangen, wordt de snelheid hoger zakt de temp verder weg.
Heeft alleen nog pet met nr:0672
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Heb de temperatuur nooit onder de 80 zien zakken hier. En in de file haal ik zelfs iets over de 100. :shock:
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Nu even wachten op iemand die een olie temperatuur meter heeft en welke waarde die aan geeft in de "zomer" en in de winter op de snelweg

Met m`n motor scheelt het ca. 10 graden in bedrijfstemperatuur en een baard in opwarmingstijd.

Wat is eigenlijk de (standaard) olie temperatuur van een Speedy?
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

allen schreef:Heb de temperatuur nooit onder de 80 zien zakken hier. En in de file haal ik zelfs iets over de 100. :shock:
das logische in de file over de 100 de ven begint pas te werken bij 106 graden

maar ik denk als de koeling terug zakt onder de 80 dat er iets niet helemaal goed gaat
lijkt er een beetje op dat je thermostaat dan open blijft staan en hij continue blijft koelen
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Ok, thnx. Overigens heeft Opel nog een thermostaat welke eerder open gaat. Wellicht dat zij die hebben? Kun je bijv. vinden op de website van Courtenay.
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1368
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

allen schreef:Ok, thnx. Overigens heeft Opel nog een thermostaat welke eerder open gaat. Wellicht dat zij die hebben? Kun je bijv. vinden op de website van Courtenay.
Je moet in de winter een thermostaat hebben die later open gaat. Koelvloeistof heb een lange weg te gaan in de Speedster van achter naar voren en weer terug en zal daarom harder afkoelen dan zomers.
Gebruikersavatar
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1520
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:30

Bericht door Gerard »

Volgens mij is dit typisch iets van de SC orgels. Heb er op het Engelse forum ook wel eens iets van gelezen.
Bij mij is het al zo sinds hij bij Hitec vandaan kwam, voor die tijd lagen de temperaturen ook hoger.
Heeft alleen nog pet met nr:0672
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Zomer of winter is mijn koelvloeistof gewoon 92 graden volgens de display. In de file loopt het natuurlijjk wel op, maar snelweg of binnendoor, geen verschil. Ook niet met 230 op de autobahn of op het circuit.

Olietemperatuur maakt wel veel verschil, die heb ik regelmatig over de 120 gezien op het circuit/autobahn (vergelijkbare belasting). Normaal zo richting de 90 graden, in zomer 100.

mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Klopt Gerard, bij HITec monteren ze ook een andere thermostaat. Overigens wordt mijn auto slechts 1 of 2 graden (gemiddeld) koeler dan voor de SC. De auto van Maarten waar ook alleen de thermostaat is veranderd is ook nog iets koeler dan die van mij en ik bedoel niet 8)

Maar tegenwoordig wordt, zoals Vlieger al zei, de Turbo cooler gemonteerd en zie groter is niet altijd beter :lol:
Ik weet vrij zeker dat Pascal er een andere Thermostaat er in heeft zitten voor het zelfde probleem als Vlieger.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

het lijkt mij ook dat een thermostaat gewoon de temperatuur moet regelen, op niet meer en niet minder dan hij voor ontworpen is. (bv 92 of 87 zijn waardes die je vaak ziet)
Is hij dicht, komt het water helemaal niet door de radiateur, dus hoe groot de radiateur ook is, dat heeft dan nooit een invloed als een te lage temperatuur (mits de thermostaat in orde is).

Een auto die te koud blijft lijkt me een slechte zaak en zaken als koppakingen die eraan gaan of gescheurde koppen heb ik daardoor wel vaker zien gebeuren.

Misschien, ik weet het niet, hebben ze bij de ombouw naar SC wel een omleiding in het koelvloeistof-systeem gemaakt, waardoor er altijd water langs de thermostaat om kan circuleren ?! Het lijkt me niet logisch, maar zou misschien een verklaring kunnen zijn.
Ik heb ook wel eens een auto gezien waarbij door een ander inlaatspruitstuk, de standaard-waterstroom door de motor werd veranderd (bijv. spruitstukverwarming afgesloten), waardoor hij raar temperatuurgedrag ging vertonen (pieken en dalen), waardoor er weer een gaatje in de thermostaat gemaakt moest worden om luchtbellen weg te laten en ietsje verdeling van de warmte te krijgen, waardoor de auto bij zeer lage belasting steeds kouder werd tot bijv. wel 67 graden.. (want koelde dan genoeg op dat kleine by-pass gaatje)

Ik zou het eens navragen bij de ombouwer. Hebben ze niks geks gedaan en is dit probleem onbekend, is het misschien zo simpel als een versleten thermostaat.. (kan je makkelijk bij, om te vervangen)

gr,
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Schommelende temperatuur hoort niet ook al heb je een joekel van een radiator. De thermostaat regelt de temperatuur en zal net zover openen of sluiten om een mooi 'mixje' van warme en koude vloeistof te maken zodat de motor onder vrijwel alle omstandigheden op 1 temperatuuir loopt.

Varatie van een paar graden +/-3 moet je niet al teveel over struikelen. Bij een 'gewone' auto is de temperatuur-meter flink gedempt en het midden-deel is heel breed, dus daar zal je het naaldje van de meter nauwelijks iets zien doen tenzij je echt heel koud (<70) of heel heet (>115) qua koelvloeistof gaat.

Ja, als je langzaam rijdt of stilstaat, dan stijgt de temperatuur totdat de ventilator aan slaat. (bij de atmosferische ergens 104-106, de turbo dacht ik lager 96-97?) Dat is normaal..

Echter, als je geleidelijk harder gaat rijden (bijv. op de snelweg in z'n 5) en de temperatuur zakt steeds verder af, dan is de kans groot dat het element van je thermostaat niet goed meer beweegt, of dat de O-ring er omheen lek is en dus teveel vloeistof door de (ijskoude) radiator wordt geleid.

Een luchtbel in of rond het thermostaathuis kan ook problemen geven omdat dit de warmte overdracht beperkt.

Over het algemeen gaan thermostaten kapot op een manier dat ze 'open' blijven staan en dus teveel de motor laten afkoelen. Gelukkig blijven se niet vaak 'dicht' zitten waardoor de motor zou oververhitten (120+ graden koelvloeistof..)

De enige uitzondering op dit verhaal is als je rustig rijdt totdat de temperatuur een tijdje gestabiliseerd is (bijv 80 km/h) en 'm dan in z'n 3 plotseling vol door-trekt tot in de begrenzer. Dan zal je de temperatuur een aantal graden (kan een 5 a 10 zijn) omlaag zien vallen omdat de snelle toeren verhoging een flinke slok koelvloeistof via de radiator stuwt door de druk-verhoging.

Het warmte gevoelige element in de thermostaat heeft even de tijd nodig om verder dicht of open te gaan (het is een was-element.. niet electronisch gestuurd oid.)

Na korte tijd zal je de temperatuur dan weer omhoog zien gaan.

Een 'koudere' thermostaat is maar beperkt nuttig. Bij turbo's of hoogtoerige blokjes is een lagere koelvloeistof temperatuur gebruikelijk, omdat die bij piek-belasting meer warmte in het water dumpen en zo hebben ze wat meer marge tot oververhitten.

Voor een nuttig gebruik wil je bij een koelere thermostaat namelijk eigenlijk ook de ventilator regeling (door de ECU gedaan) bij-stellen op een lagere start temperatuur, zodat die ook lager ingrijpt. Anders krijg je namelijk wel evt. een heel groot verschil in temperatuur wat het blok cyclisch doorloopt bij lage snelheid.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Plaats reactie