Pagina 1 van 4

Pre Heater

Geplaatst: 06 jan 2009 8:17
door Treertje
Aangezien ik een vreselijke kou kleun ben en het schrappen van de speedy zowal binnen als buiten spuug zat was besloten om een Eberspacher stand en bijverwarming te monteren.
Tevens is de voorverwarming geschikt om de motor op te warmen zodat er meteen gas gegeven kan worden.

Klinkt eenvoudig, maar wat een klus................
Werkzaamheden :

Verwijderen:
Stoelen, achterscherm,achterclam, gordels, speakers, bodemplaat, tank, tankvlotter, schakel kabels, handremkabel.

Monteren kachel, water toevoer onderbreken, extra brandstof pomp monteren, bekabeling van achter naar voor brengen, tijdschakelaar aanbrengen.

Achterclam ging makkelijk los, maar bij demontage van de tank braken de tankvlotter nippels af. Van dat harde klote plastic.
Het probleem is dat je via het kijk luikje de slangen niet kan losmaken.
dus door de tank een beetje te laten zakken kan je er met een krom handje net bij.
Iets te ver zakken en krak, en ja hoor dat gebeurde dus.
Dat wordt weer modificeren van de tankvlotter.

Links voor het schakelmechanisme is er genoeg ruimte voor de kachel, en zo blijven de waterslangen lekker kort, want die liggen er vlak bij.

Het set is heel compleet met allerlij beugels en klemmen.
Beugel gemonteerd op 4 trilling dempers.
Woensdag weer verder.

Geplaatst: 06 jan 2009 10:07
door Maik
Dit riekt toch wel naar mietjesgedrag hoor Gerard... moet niet gekker worden, 2 zure kilogrammen erbij voor wat warmte. Vind je het gek dat je die kar naar 300pk moet tunen, om straks nog een beetje vooruit te komen :idea: :wink:

Ben benieuwd of het straks echt allemaal goed gaat passen...

Geplaatst: 06 jan 2009 10:15
door Treertje
tja wat kan ik zeggen, sorry.................

Gelukkig ben ik zelf 2 kilo afgevallen ter compensatie.
Maar volgens uitvoerige calculatie moet er slechts 0,75 pk bij om deze warmte te verantwoorden.

dus gaan we toch gewoon voor de 301 pk

Spijt me zeer dat ik de kilo puristen zo ernstig teleur moet stellen, en dat al in het begin van het jaar.
:cry: :cry:

Geplaatst: 06 jan 2009 11:00
door SteV6
Gerard,

Ik wist niet dat die standkachels zo klein waren! Mag ik de onbeleefde vraag stellen wat zo'n kachel kost?

Vergeet straks niet dat alleen de koelvloeistof voorverwarmd is en dat de olie aanmerkelijk kouder is ... Tenzij je ook nog een extra oliepomp installeert zodat je de olie mee kan verwarmen via de water-oliekoeler (die zit toch standaard op de 2.2?).

Gr. Stephan

Geplaatst: 06 jan 2009 11:54
door Treertje
De standaard heater voor een 2.2 kost 747 euro ex BTW, de tijdschakelaar 88 euro ex btw.
zie www.eberca.nl voor de prijslijst ook voor inbouw maat en gewicht enzo.

De olie zal ook een iets hogere temp. aannemen. Kan het blok voorverwarmen tot 90 gr de olie zal dan een temp hebben van +/- 30 gr.

Geplaatst: 06 jan 2009 12:25
door Maik
Met een warm blok zal ook die olie van 30graden in zeer korte opwarmen tot boven de 80 graden.
Maar toch niets voor mijn speedstertje :wink:

Geplaatst: 06 jan 2009 12:27
door Maik
Hier staat trouwens een filmpje over hoe zo'n kachel precies werkt (ik wist het zelf ook niet meer precies....).

http://www.parkingheater.com/startseite-nl.html

Geplaatst: 06 jan 2009 18:32
door Herman
Deleted

Geplaatst: 06 jan 2009 18:49
door allen
Na m'n laatste rit door de eifel kreeg ik het uiteindelijk toch koud met een skijas, fleece en skibroek. Bij Bever een goede donsjas gehaald en wat denk je?! Vandaag gewoon goed te doen!!! Open rijden roeleert (omdat de kachel toch al butt is) en scheelt gewicht.

Geplaatst: 06 jan 2009 21:22
door M-speed
allen schreef: (omdat de kachel toch al butt is)
je kan de kachel heel goed maken

je interieur filter eruit halen en er gewoon een stukje horgaas in zetten
scheelt ook weer gewicht

in het filter en je kleding :wink:

Geplaatst: 07 jan 2009 7:33
door Maik
Standaard heeft een speedster geen filter, dat is juist het mooie :)
De kachel is helemaal standaard bij mij (dus ook geen filter) en ik kan beamen dat hij inderdaad butt is.... :?

Geplaatst: 07 jan 2009 8:17
door Elise
allen schreef:Na m'n laatste rit door de eifel kreeg ik het uiteindelijk toch koud met een skijas, fleece en skibroek. Bij Bever een goede donsjas gehaald en wat denk je?! Vandaag gewoon goed te doen!!! Open rijden roeleert (omdat de kachel toch al butt is) en scheelt gewicht.
Het gewicht van die extra kleren die Allen aan heeft wegen meer als zo'n standkachel :roll:
In plaats van rond te rijden als een michelin-mannetje rijdt Gerard zometeen confortabel rond in een T-shirtje .....en dat met een lager gewicht :twisted:

Geplaatst: 07 jan 2009 8:28
door allen
LOL, ik wilde al net zeggen...

Dacht even dat Mr. M-Speed het over een bmw had. Interieurfilter... :roll:



En ja Bert, je ziet het natuurlijk al voor je. Al die ganzen waggelen natuurlijk naar warmere oorden. Omdat ze zwaar zijn. FAIL!








:twisted:

Geplaatst: 07 jan 2009 17:10
door M-speed
nou heren

dan heb ik denk ik een luxe versie speedster
want bij mij zat er dit filter in of het is een niet standaard filter
hierdoor deed mijn kachel het namelijk heel k*t

Afbeelding

deze zat hier in het plastic gedeelte van de auto zeg maar

Afbeelding

Geplaatst: 07 jan 2009 17:29
door allen
Die heb ik gekocht bij Moto Concept en als je wilt mag je hem voor 10 euri en wat verzendkosten hebben. Vrees wel dat je dood gaat in de zomer, want de flow is nul komma nul met dat ding erin. Dan zie ik er liever uit als zwarte piet.

Het is ook geen luxe speedster maar een mislukte oplossing van wat aftermarket loodgieters denk ik.