Pagina 1 van 4
Upgrade velgen
Geplaatst: 18 jan 2009 16:48
door Co'tje
Laatst bijna een hernia opgelopen toen ik mijn standaard wielen van de speedster afhaalde..... Dat moet kilo's lichter kunnen!
Ben benieuwd welke velgen jullie hebben gekozen en waarom.
P.s. Trouwens een leuke site met verschillende opties
http://www.lotuscars.se/type116/rbf/wheels.php
Re: Upgrade velgen
Geplaatst: 18 jan 2009 17:02
door Herman
Deleted
Re: Upgrade velgen
Geplaatst: 18 jan 2009 18:51
door Dominique
Herman schreef:Volgende week: Lotus Sport centre-lock magnesium, licht en sneller te wisselen.
Dat heeft wel zin als je zoals jij meerdere sets mee kan nemen naar een trackday. Maar voor de wie met zijn Speedster naar het circuit gaat?
Wat betreft gewichten denk ik dat
DEZE LINKje een eind zal helpen voor wat gewichten betreft.
Helaas kun je een groot deel fabrikanten wegstrepen, doordat zij de 5x110 steek niet leveren.
Re: Upgrade velgen
Geplaatst: 18 jan 2009 19:41
door Herman
Deleted
Geplaatst: 14 feb 2009 9:12
door Herman
Deleted
Geplaatst: 14 feb 2009 14:54
door Maik
Even wat extra info over het gewicht van de ATS-DTC: de genoemde gewichten zijn voor de "street" versie, veel hier hebben de "race" versie, die weer een ongeveer 1kg lichter zijn

Geplaatst: 14 feb 2009 14:56
door Maik
Ohja, toch nog een echt D-tje qua voordeel vwb de voorwielen: minder gyroscopisch effect, dus op wat hogere snelheid lichter en met meer gevoel insturen

Geplaatst: 14 feb 2009 15:01
door Piet
Die ATS velgen zijn zo wie zo te breed, daar kan je niet mee racen dus maakt het gewicht ook niet uit.

Geplaatst: 14 feb 2009 17:39
door Maik
Geplaatst: 14 feb 2009 17:52
door Piet
waar had ik die kraaienpoten gelaten
Geplaatst: 14 feb 2009 18:06
door Co'tje
Herman schreef:Dit lijstje staat op UK forum:
Standard Turbo (i think) Fronts - 9.8kg
Rears - 11.6kg
Team Dynamics Front - 7.3kg
Rears - 8.0kg
Speedlines Fronts - 11.0kg
Rears - 12.0kg
Speedlinealikes Front - 8.1kg
Rears - 10.0kg
Speedline Magnesiums Fronts - 6.70kg
Rear - 8.1kg
Compomotive MOs Front - 8.3kg
Rear - 10.1kg
Oz Superturismos Fronts - 7.1kg
Rears - 7.2kg
Speedline Turini Fronts - 8.4kg
Rears - 8.7kg
ATS DTC 17*7,5 J Fronts - 8,1-8,4 kg
17*9J Rears - 9,1-9,3 kg
Oz Superleggera Fronts - 6.9 kg
Rears - 8.3 kg
Gewicht van de banden wordt niet vermeld, ook daar zitten forse verschillen!
Vergeet niet het driedubbele effect van lichtere wielen/banden:
A. Minder totaalmassa voertuig
B. Minder onafgeveerd gewicht (wegligging)
C. Minder rotatiemassa bij versnellen/afremmen
(D. Minder rugklachten

)
Een verschil van 3kg per wiel merk je ook bij 'normaal gebruik' direkt.
Met titanium wielbouten zijn er nog een paar ons te besparen.
Met lichtere remklauwen (maar 2 van de 3 effecten) kun je ook nog wat doen.
Speedlines worden niet meer gemaakt.
Mooi lijstje!
Ik heb de team dynamics van Thorney besteld. Die hebben voor ook nog eens 20mm extra spoorbreedte.
En uit het lijstje blijkt ook dat ze flink licht zijn.
Geplaatst: 14 feb 2009 21:11
door Dominique
piet schreef:Die ATS velgen zijn zo wie zo te breed, daar kan je niet mee racen dus maakt het gewicht ook niet uit.

9 van de 10 Duitse Speedsters rijden op TE breede ATS velgen, waar je niet mee kan racen..... misschien bedoel je dan competitie racen? Want volgens mij kunnen ze zich redelijk uit de voeten maken bij slalom wedstrijden etc.

Geplaatst: 15 feb 2009 8:36
door Piet
Inderdaad, normaal zul je daar niet zo'n last van hebben.
Bij Andrew moesten mensen met ATS velgen hun dempers harder zetten omdat hun banden de wiel kasten raakten.
Geplaatst: 15 feb 2009 10:27
door speedster
Ik raak ook licht mijn wielkast met mijn ATSjes.
Geplaatst: 15 feb 2009 12:24
door Maik
piet schreef:Inderdaad, normaal zul je daar niet zo'n last van hebben.
Bij Andrew moesten mensen met ATS velgen hun dempers harder zetten omdat hun banden de wiel kasten raakten.
Die mensen moeten sowieso hun Nitrons van het standje "sissy" afhalen...
Met mijn set-up van ATS en Nitrons had ik geen centje pijn bij Andrew
Ik heb nu net mijn front clam eraf liggen om mijn nieuwe radiator te monteren, en op 2 plekjes raken mijn velgen de body, 0.5mm'tjes eraf geschuurd, no big deal dus
