Pagina 1 van 2

Oil catch tank (voor een 2.2 turbo)

Geplaatst: 02 feb 2009 17:22
door the-duke
Hallo,

ineens viel het mij op dat de carterontluchting, ook nog in mijn geval, aangesloten zit op de inlaat, net na mijn luchtfilter dus voor de turbo aan de aanzuigzijde.

Ik had daar nooit naar gekeken bij deze auto, maar het kan nooit goed zijn alle condens en oliedamp (en dus de smurrie die de combinatie geeft of de koolstofafzettingen die dit geeft) door de turbo, intercooler en inlaatspruitstuk te jagen.
Ik heb contact gehad met DBilas om dit te vragen en zij bevestigden dat dit beter zou zijn wanneer ik dit veranderde. (ik wil natuurlijk niet in garantieproblemen komen..)

Nu vraag ik me een paar dingen af:
1) Zit er nu echt veel verschil in catchtanks ?
Ik zie er toevallig eentje bij mij in de buurt te koop staan : http://www.jps-tuningshop.com/categorie.asp?id=219, maar kan het zijn dat de ene veel beter filtert dan de andere ?

2) Hoe de meningen verdeeld zijn over het aansluiten ?
Zouden jullie de caterventilatie op de catchtank aansluiten en deze vervolgens weer op de inlaat (dus a.h.w ertussen zetten) of zouden jullie hem alleen via een filtertje in freeair uit laten komen en de aansluiting op de inlaat afdoppen ? (want bij optie 2 krijgt de motor zeker geen oliedamp binnen)


gr,
The-Duke

Geplaatst: 02 feb 2009 17:53
door Rikster
Heb de aansluiting op de inlaat afgedicht om zeker te zijn dat er niks meer binnen komt. Zou het tankje er ook niet tussen willen monteren mocht het tankje eens te vol raken :!: Heb op de uitgang van het tankje ook gewoon een slang gemonteerd die onder in de motorruimte uitkomt en dus een open verbinding met de buitenlucht vormt... misschien niet de meest milieubewuste oplossing :oops:, maar aan de andere kant was mijn viergassentest afgelopen APK beter dan origineel :wink:

Geplaatst: 02 feb 2009 18:40
door Herman
Deleted

Geplaatst: 02 feb 2009 19:17
door Maik
Hier nog een ander type:

http://www.viperperformance.co.uk/produ ... 69&mat=118

Gewoon met een apart filtertje de buitenlucht van een lekkere lucht voorzien, zoals door de anderen ook aangeraden...

Geplaatst: 02 feb 2009 21:35
door André R
Ik vond deze wel aardig vanwege het filterje:
Afbeelding
http://cgi.ebay.de/Oil-Catch-Tank-Renau ... 240%3A1318

Nog goeikoper:
http://cgi.ebay.de/Top-Olsammelbehaelte ... otohosting

Misschien niet heel erg knappies, maar afdoende.
Persoonlijk zou ik er ook niet voor kiezen om de gefilterde lucht terug te voeren de motor in. Gewoon afdoppen.

Geplaatst: 02 feb 2009 22:24
door Dominique
Maik schreef:Hier nog een ander type:

http://www.viperperformance.co.uk/produ ... 69&mat=118

Gewoon met een apart filtertje de buitenlucht van een lekkere lucht voorzien, zoals door de anderen ook aangeraden...
Deze heb ik inmiddels liggen, en is binnenkort bij mij gemonteerd te zien. Een van de aansluitingen is omhoog gezet en voorzien van filtertje... :wink:
De andere zal dwars weglopen naar de aansluiting op het kleppendeksel.
Best handig trouwens draaibare aansluitingen, en zo'n aftapplug. 8)

Geplaatst: 03 feb 2009 8:03
door Maik
Dominique schreef: ........
Best handig trouwens draaibare aansluitingen, en zo'n aftapplug. 8)
Als je zo'n olieboot hebt wel ja 8)

Geplaatst: 03 feb 2009 18:36
door the-duke
hmm, het lijkt erop dat de meeste stemmen opgaan voor niet ertussen zetten, maar gewoon naar de buitenlucht laten ventileren..

Nu heb ik me ook wel eens laten vertellen dat je hierdoor weer sneller lekkende keringen en pakkingen kan krijgen, zeker wanneer de catchtank wat weerstand heeft.. Dan komt er wat overdruk op alle cartergassen in plaats van dat er licht aan gezogen wordt..

Waar ik nog niemand over heb gehoord, is of er nu echt veel verschil in catchtanks zit ?
Ik kan me zomaar voorstellen dat er "lege doosjes" zijn, misschien ook wel soorten met een soort RVS pannenspons erin en tenslotte misschien wel types die via een soort centrifugaalwerking de olie van de lucht scheiden.. Dus met verschil bedoelde ik dus eigenlijk qua werking en wat er beter of slechter werkt..
Is er toevallig nog iemand die daar iets over weet of een mening over heeft ?

Gr,
The-Duke

Geplaatst: 03 feb 2009 20:55
door Dominique
De meeste die je tegenkomt zijn gewoon leeg.

Schotjes zou je nodig hebben wanneer de lucht olie spetters meeneemt de tank in, om het filter in de luwte te houden. Maar ik denk dat je dan eerder een ander probleem hebt met de motor. :lol:

Wanneer je de tank zou vullen met heel grof staalwol, zou de olie damp er waarschijnlijk makkelijk op neer slaan. Het leeg krijgen van de tank zou iets lastiger kunnen zijn.

Geplaatst: 04 feb 2009 5:30
door Herman
Deleted

Geplaatst: 04 feb 2009 7:52
door Maik
Niet als je auto 75% van de tijd bij Plans staat nee :roll: :lol:
Wanneer is de overtocht nou?

Geplaatst: 04 feb 2009 16:46
door Herman
Deleted

Geplaatst: 04 feb 2009 17:08
door allen
Hey Herman, mijn wagen staat ook weer bij de bouwer. Komt alleen nooit meer terug met een beetje geluk. Misschien breng ik je hiermee op een goed idee. Ik weet nog wel wat Exiges te koop... :jump:




Nou, hopen op het beste maar weer. Die paar daagjes zullen er wel bij kunnen. Tot nog toe heb je geen circuitdagen hoeven afzeggen dacht ik.

Geplaatst: 04 feb 2009 19:55
door Herman
Deleted

Geplaatst: 04 feb 2009 21:42
door 12Esc
allen schreef:Hey Herman, mijn wagen staat ook weer bij de bouwer. Komt alleen nooit meer terug met een beetje geluk. Misschien breng ik je hiermee op een goed idee. Ik weet nog wel wat Exiges te koop... :jump:
Ga je de speedster verkopen?