Pagina 1 van 2
Tikken of speling op de wielen?
Geplaatst: 15 mar 2009 19:12
door Piet
Als de wielen rechtstaan en ik beweeg met de hand het wiel heen en weer (Net als je dat doet als je controleert op kapote wiellagers) dan hoor ik aan de deur kant een beetje getik. Dat is aan beide kanten zo. Is dat normaal?
Geplaatst: 15 mar 2009 20:06
door Maik
Zelfs als de wielen gewoon op de grond staan Piet?
In principe is het niet normaal. Heeeeeel ietsjes mag er wel in zitten, maar zoals jij het beschrijft lijkt het overmatig...
Waar het precies inzit weet ik niet, laat Oosterhout er even naar kijken. Maar als het ook te horen is als de wielen gewoon op de grond staan dan denk ik aan het stuurhuis, want die staat dan het minste onder spanning. Misschien een track rod end (kogelgewricht) dan als je mazzel hebt, die kosten niet veel, afgezien van een nieuwe uitlijning van de vooras die dan nodig is.
Geplaatst: 15 mar 2009 20:20
door Piet
Ja Maik, ik bedoel met de wielen aan de grond.
Dat kan ik net gebruiken net zo voor Frankrijk. Ik zal morgen Oosterhout eens bellen voor een afspraak.
Geplaatst: 15 mar 2009 20:31
door Piet
Misschien ter overvloede. Ik beweeg niet het stuurwiel maar het wiel zelf.
Geplaatst: 15 mar 2009 20:36
door Arno
piet schreef:Dat kan ik net gebruiken net zo voor Frankrijk. Ik zal morgen Oosterhout eens bellen voor een afspraak.
Beetje speling op stuurhuis of stuurkogels is niet echt een acuut probleem.
Gaat hooguit wat vervelender rijden (kan wat 'zoekerig' worden) en daarom wil je het vaak gefixed hebben (ook APK puntje), maar het kan technisch verder weinig kwaad op de korte termijn.
Bye, Arno.
Geplaatst: 15 mar 2009 20:42
door Piet
Bedankt Arno. Dat is weer een pak van mijn hart. Gekke is dat ik de auto zo prettig vind sturen. Maar dat zal wel met mijn rij kunsten (not) te maken hebben.

Geplaatst: 15 mar 2009 20:59
door Maik
Heeft Jan je wielbouten wel goed aangedraait?

(Laat het hem maar niet lezen, dan zwaait er wat voor mij....).
Geplaatst: 15 mar 2009 21:06
door Piet
Goed van vertrouwen als ik ben hebben we die nog nagetrokken.
Maar eerlijk gezegd komt het mij ook zo over. Dus zal het wel niet kloppen.
Ik had instructies van Jan mee gekregen dat ik dat na 300km ff moest doen aangezien de velgen (te) rijkelijk van een verf laag zijn voorzien.
Geplaatst: 15 mar 2009 21:18
door allen
Jan trekt de bouten zelfs aan met 110!!!!
Deed zelf altijd maar 90.

Geplaatst: 15 mar 2009 21:34
door Piet
Zal wel voor een Lotus van toepassing zijn met 4 bouten ipv 5.
Geplaatst: 15 mar 2009 23:18
door Spider
En andersom
wielen op de grond en dan draaien aan het stuur, geen speling of het tikken?
(Bij mij zat er speling op het stuur klonk ook raar en bleken toen de 2 bouten( die M13 s) onder dashboard op de 'stuuras'? te zijn, die aandraaien en het probleem was opgelost.)
Geplaatst: 16 mar 2009 8:16
door Maik
Dat zou ook nog kunnen ja, de bouten van de kruiskoppelingen. Ik heb dat ook gehad, maar dat voel je juist heel erg goed in je stuur, en dan was Piet er op die manier wel achter gekomen denk ik? Maargoed, wel even checken voordat je verder gaat zoeken dus

Geplaatst: 16 mar 2009 10:01
door Piet
Ik zal het eens proberen. Je zou zeggen dat je dat zou merken.
Geplaatst: 12 mei 2009 16:03
door Piet
Bij Opel geweest voor mijn uitlaat (Was dus voor niks) en gelijk na de speling op voorwielen laten kijken.
Helaas is het inderdaad het stuurhuis. Maik mag niet meer raden
Vrees dat dit een dure grap gaat worden. Opel levert alleen het hele stuurhuis, Lotus wellicht alleen het onderdeel wat werkelijk kapot is. Ik denk dat ik maar eens Lotus Amsterdam ga bellen.
Geplaatst: 12 mei 2009 16:05
door Piet
Oh, vergeet nog te vertellen dat bij extreme stuur uitslag ik iets wel degelijk voel in mijn stuur. Net als of die ergens overheen glijdt.