olie verbruik

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

olie verbruik

Bericht door M-speed »

ik let zelf altijd erg goed op mijn olie (na het rijden precies 10 min wachten en dan checke)

het is eigenlijk begonnen na het monteren van de 2.4 inlaat
en het uitlaat spruitstuk dat hij meer is gaan verbruiken.

hij verbruikt naar mijn gevoel en ook met meten elke keer dat ik gereden heb olie ik moet dus telkens bijvullen en dat is niet echt goed lijkt mij.

de motor is helemaal droog daar lekt dus niks dus hij verbruikt het echt

maar olie verbruik is volgens mij meestal een slecht teken?


wat zou dit kunnen wezen wie kan mij helpen.


gr michael
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Hoeveel olie moet je er nu bij doen per 1000km of zo?

Als ik dit zo hoor dan zou hij flink blauw moeten roken als hij het inderdaad verbrandt, of in ieder geval zou je het moeten ruiken.

Als hij blauw rookt bij afremmen op de motor, dan lekt er olie naar binnen onder vacuum in de inlaat. Kunnen klepsteel-afdichtingen zijn of klepgeleiders die speling hebben. Ook mogelijk is de carter-onluchting waardoor hij olie naar binnen zuigt.

Blauwe rook onder belasting (gasgeven) duidt juist op olie-schraapveren die niet meer goed werken. Kan aan de schraapveren liggen of verglazing van de cylinder boringen zelf.

Als hij altijd wat rookt, dan kan het nog de uitlaat klepgeleiders zijn..

2.4 inlaat-spruitstuk montage op de 2.2 kan invloed hebben, maar een indirect effect.

De carter-ontluchting zit bij de 2.2 in het spruitstuk. De aansluiting is dat kleine poortje tussen de inlaat kanalen van cylinder 2 en 3.

In het 2.2/2.4 spruitstuk zit daar ook dat metalen plaatje met gaatje er in en pakking er omheen. Deze is de aanlsuiting naar een kanaal in het spruitstuk zelf waardoor de carter-dampen worden afgezogen.

Als daar iets niet goed is gegaan (metalen plaatje er niet in?) dan kan hij wellicht nu te hard zuigen aan het carter en af en toe een klots olie naar binnen zuigen.

Hoe zit je kleppendeksel aanzuiging op dit moment aangesloten? Gewoon zoals origineel op de inlaat-pijp of naar een catchtank of zo? Kan die nog wel vrij 'ademen'? Via deze opening zuigt de motor namelijk lucht naar binnen als de carter-ventilatie via het inlaat spruitstuk vacuum werkt.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

arno

bedankt voor de goede uitleg

blauwe rook is er totaal niet.
ik denk zelf zo jouw uitleg te lezen dat het dat klep ding is tussen kanaal 2 en 3
deze heb ik met vloeibare pakking erin geplakt en daar zit denk ik nu iets niet goed

Afbeelding
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

M-speed zei: ik let zelf altijd erg goed op mijn olie (na het rijden precies 10 min wachten en dan checke)
Ik heb laatst geleerd :oops: dat dat niet correct is, maar dat na 2 minuten gecheckt moet worden.
(zie http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 9&start=15)

Daarnaast vind ik het gek dat de carterontluchting aangesloten zit op je inlaatspruitstuk, na de gasklep. Er moet daar een enorme onderdruk zijn die aan je carter loopt te zuigen lijkt me (vooral bij hoogtoerig afremmen op de motor met gas los), of dat klepje dat erin gelijmd is, moet iets speciaals doen, waardoor dit niet te hard kan zuigen.. Mijn Speedster heeft daarbij tot 1 bar onderdruk op het inlaatspruitstuk, heb ik gemeten.
Als dit niet het geval is, kan ik me voorstellen dat je op deze manier olie verliest.

gr,
The-Duke
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

the-duke schreef:
M-speed zei: ik let zelf altijd erg goed op mijn olie (na het rijden precies 10 min wachten en dan checke)
Ik heb laatst geleerd :oops: dat dat niet correct is, maar dat na 2 minuten gecheckt moet worden.
(zie http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 9&start=15)

in het boekje staat minimaal 2 minuten wachten
dus 10 minuten mag ook nog wel maar je moet ook weer niet te lang wachten natuurlijk

maar als ik van de week tijd heb ga ik maar het spruitstuk en de hele zooi los halen en kijken wat er loos is. :(

gr michael
Gebruikersavatar
Racerke
Actief lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 23 sep 2007 11:52
Locatie: Merksem, België
Contacteer:

Bericht door Racerke »

Voor moest je Speedy nog in garantie zijn bij een garage, let er dan op telkens als je olie bijvult je bij een erkende opelgarage moet laten nazien of je garantie telt niet meer!

Doordat ik dat bij mij nooit heb gedaan heeft me dat nadien 2000€ gekost!

Grtz
SPEEDSTER TE KOOP --> Check Out My Site: http://www.opelspeedster.be
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

the-duke schreef: Daarnaast vind ik het gek dat de carterontluchting aangesloten zit op je inlaatspruitstuk, na de gasklep. Er moet daar een enorme onderdruk zijn die aan je carter loopt te zuigen lijkt me (vooral bij hoogtoerig afremmen op de motor met gas los), of dat klepje dat erin gelijmd is, moet iets speciaals doen, waardoor dit niet te hard kan zuigen..
Dit is een heel normaal systeem van carter-ontluchting, alleen is de uitvoering op de Z22SE wat anders gedaan als op andere motoren.

Naast deze vacuum aansluiting zit er op het kleppendeksel ook de lucht-slang naar de inlaat-pijp. De motor zuigt dmv. het vacuum in het spruitstuk de lucht en dampen uit het carter. Om tegen te gaan dat je het blok vacuum trekt (vinden de keringen niet zo lekker) laat de poort op het kleppendeksel lucht naar BINNEN in de motor (daarom zit deze origineel ook op de pijp achter het filter aangesloten).

Bij hoge toeren en wat blow-by kan evt. overdruk in carter/blok ook via deze aansluiting ontsnappen. De kleppendeksel-aansluiting is in de originele setup dus alleen een druk-regulatie en niet zozeer een carter-ventilatie.

(als het goed is sluiten de supercharger conversies de originele carterventilatie af, of leiden deze naar buiten.. daar werkt het dus wat anders.. Moet ook wel, want deze kunnen positieve druk in spruitstuk geven wat in carter gepompt zou worden..)

Het metaalplaatje bij de carter ventilatie opening in het spruitstuk kan een membraam hebben maar dat weet ik niet zeker.

Bij andere auto's is dit nog wel eens een losse klep/ventiel in een slang of in blok geschroefd. Dit zorgt ervoor dat bij een te groot of snel druk-verschil (zoals bij hoog vacuum) de opening dicht slaat.

De carterventilatie werkt normaal gesproken vooral bij deel-last gebruik van de motor.

Bij stationair is het vacuum te groot en bij hoge belastig is er weinig tot geen vacuum in spruitstuk meer om de dampen actief af te zuigen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

nou vandaag de speedy uit elkaar gehaald

niet echt iets kunnen vinden hele blok was gelukkiig kurk droog
heb als enige ontdekt dat er toch wel wat olie in de inlaat lag.
dus neem aan dat het de c/case vent pas seal is.


ga van de week maar gelijk een juist sealtje bestellen die er op hoort
en ook gelijk nieuwe olie (5w40 fyll syn castrol) zodat ik zeker weet dat er 5.5 ltr in zit.
en 4 nieuwe bougietjes weet iemand wat goede zijn voor de speedy??

gr michael
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

Begrijp ik het goed dat je bij het 2.4 spruitstuk het middelste gat op de foto moet afsluiten??

Dan kan dit ook mijn problemen verklaren.. ik heb dat niet afgesloten..
Bijlagen
IMGP9053.JPG
IMGP9053.JPG (221.79 KiB) 5021 keer bekeken
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

niet afsluiten maar dat klepje wat je ziet op de foto boven

moet daar in komen
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

vandaag met nefkens gebeld of hun een standaard klepje hadden die erin hoort
maar deze is er dus niet dus zal toch het opel klepje erin moeten fixen dat deze goed gaat zitten.

iemand nog suggesties hoe heeft de rest dit gedaan


gr michael
Gebruikersavatar
Super7
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1119
Lid geworden op: 08 jan 2006 20:08

Bericht door Super7 »

Ik heb 'm er met vloeibare pakking in gezet.
tot nu toe werkt dat perfect.

Daarvoor was ik 'm totaal vergeten en verbruikte hij inderdaad erg veel olie..
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1368
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Ik heb hem ook met vloeibare pakking erin gemaakt. Eerst vloeibare pakking dik insmeren in het gat en daarna het klepje erin plaatsen. Als de pakking hard is weer insmeren met vloeibare pakking en dat moet je een mm erboven eruit laten steken. Nu moet het goed gaan. :wink:
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

na lang zoeken waarom hij het bij mij niet goed deed ben ik er denk ik wel achter

te zuinig met de vloeibare pakking en hem te diep in het gat geduwd
zodat het klepje niet tegen het blok aan kwam

heb even gekeken hoe het zit bij het oude spruitstuk
hier zit namelijk maar een heel klein gaatje achter het klepje

ik heb nu een stukje alluminium gemaakt wat in het grote gat past en daar een iets groter gaatje dan wat standaard is geboord zodat het een beetje lijkt hoe het standaard is

zal dalijk als ik thuis ben wel een foto plaatsen.

ik denk zelf (en hoop het vooral) als ik dit in de vloeibare pakking stop met een beetje meer geduld dan dat ik normaal heb zodat het kan drogen het echt perfect zit.
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

hierbij dan de foto's

origineel spruitstuk
Afbeelding

2.4 spruitstuk
Afbeelding

mijn invinding
Afbeelding

in het spruitstuk
Afbeelding
Plaats reactie