Compressor voor 2.2 bestelt!

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Ralph
Actief lid

Compressor voor 2.2 bestelt!

Bericht door Ralph »

Wil dit heugelijke feit niet aan jullie voorbij laten gaan: gister is dus eindelijk de compressor (zonder chargecooler) bestelt!

Ik weet nog goed dat ik de speedster pas had en heb gezegd dat hij nagenoeg standaard zou blijven... 8) Inmiddels zit er een Komotec sportcat onder, pre cat weg en JanSpeed einddemper.

Omdat snelheid went (en omdat ik een hekel heb aan irritante koppelsterke diesels die op de snelweg niet snel genoeg klein worden in mijn binnenspiegel) :wink: moest en zou er een compressor komen...

Verwacht eindresultaat (incl. remap) moet komen op >200PK en 260Nm
Dus in feite dezelfde waardes van een standaard Turbo, echter met een gewicht van een 2.2 (scheelt 80Kg?) en zonder turbogat.... :wink:
Vermogens winst over het gehele toerenbereik

Alleen die levertijd: 8-10 weken :shock:

Van der Kooi gaat het hele zaakje inbouwen dus zodra er vorderingen zijn laat ik weer van me horen evt. met wat foto´s.
grt,

ralph
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Exmantaa »

Waarom niet gelijk de grote kit met chargekoeling? Scheelde dat zoveel qua materiaalkosten?

(Ik heb net zelf de grote PA pre-radiator er ingezet met alle benodigde slangen etc. Zo hoef ik straks alleen nog maar aan de achterkant te werken, maar eerst tussendoor nog even te APK-en... :wink: )
Ralph
Actief lid

Bericht door Ralph »

exacte materiaalkosten weet ik niet, wat ik wel weet is (omdat Van der Kooi hem ook gaat inbouwen, ben zelf namelijk niet handig :? ) dat met charge cooler het nog eens bijna € 2000,- duurder zou worden. Dit komt vooral uit arbeidsloon omdat de slangen van voor naar achter door de dorpels heen weggewerkt moeten worden.

Het is en blijft voor mij een 2e auto dus de kosten moeten niet exorbitant worden en laten we eerlijk wezen 200PK/260Nm bij 840kg is niet echt behelpen, toch :?: :wink:

Maar wie weet verander ik ooit van gedachte en wordt er alsnog een charge cooler geplaatst...
metallic
Actief lid

Bericht door metallic »

hoi ralph

heb gisteren nog even in een speedy met compressor gereden kon nu het verschil eens goed merken.bij alle toeren veel meer trekkracht. dit is een eaton (kleine )compressor deze zit o.a ook op een slk enz. hij zit uit het zicht onder het inlaatspruitstuk weggewerkt. eigenlijk mis je deze power net met een standaart 2,2 zo'n 200 pk zou voor mij ook genoeg zijn.
blijft het heel en geen koeler nodig. het geluid van de compressor vind ik wel een nadeel.

gr nico
Herman

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Compressor en het alu spruitstuk wegen een stuk meer dan het standaard plastic gevalletje van de 2,2. Tel daar nog eens een knappe chargecooler installatie bij op en je kruipt denk ik al gauw richting de 900kg.

Wat slangwerk, Bosch pompje en een redelijke pre-radiator voorin hoeven niet veel te kosten, maar voor de installatie zal dus wel de voorclam er even af moeten. Maar je hebt zo nog iets voor de toekomst. :D

Waterinjectie vindt ik meer iets om een standaard intercooler installatie nog wat extra te helpen in moeilijke gevallen. (met wat methanol dan graag erbij. 8) ) , maar jouw turboblok loopt toch zeker niet zonder enige andere vorm van intercooling Herman? :wink:
Herman

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Ralph
Actief lid

Bericht door Ralph »

nou ja, 840kg of 900kg... hij zal een stuk sneller en soepeler rijden dan de standaard 2.2 :!:

:lol: Ik heb nog 10 weken om zelf wat af te vallen.... :lol:
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Ik had begrepen van iemand dat standaard die, met de manier van meten, ook geen 840kg weegt.
metallic
Actief lid

Bericht door metallic »

het gewicht v.d rijdende speedster is elke dag anders
of je moet iedere dag het zelfde eten/drinken. :lol:

gr nico
martinb
Mega lid

Bericht door martinb »

Hallo Ralph,
klinkt goed, maar waar ik heel benieuwd naar ben, wat gaat zoiets kosten? materiaal en manuren om dit te monteren?
Misschien is het iets voor volgend jaar, of schrik ik dusdanig dat ik blij ben met wat ik al heb ;-)

In ieder geval succes met de ombouw.
gr, martin
Speedzter
Nieuw lid

Bericht door Speedzter »

Hoi Ralph, zou je de kosten hier neer kunnen zetten als het werk gedaan is ? Daarbij, is het niet verstandig om toch wat extra koeling bij je motor toe te voegen of maakte dat volgens degeene die het imbouwde weinig uit ? Neem aan dat het slijtagegehalte hoger zou worden naarmate er meer druk word uitgeoefend. :!:
Ralph
Actief lid

Bericht door Ralph »

Hi Speedzster, gaat hier dus om de versie zonder charge cooler. Advies ingewonnen bij Lotus van der Kooi in Amsterdam en daar ook gekocht. Hij gaat hem tevens inbouwen.
Deze versie behoeft geen extra koeling.

Afhankelijk van de dynamo die in je Speedster zit kost het rond de € 4000. Met charge cooler € 6000.-.

Grote verschil is natuurlijk het uiteindelijke vermogen/koppel. Zonder charge cooler kom je op >200PK / 260Nm en met charge cooler +/- 240pk/290Nm (beide aan de krukas). Naar mijn weten moet je bij de versie met charge cooler ook onderdelen van je motor aanpassen maar dat weet ik niet zeker...

Wat betreft slijtage moet een compressor zonder problemen 50.000km meegaan, de rest van de auto zal, afhankelijk van je rijstijl, slijtage vertonen, maar das bij iedere auto :lol: . Altijd goed warmrijden en tijdig onderhoud zijn sleutelwoorden....
grt

ralph

Ben de weken aan aftellen, hoop snel een telefoontje te krijgen dat de boel binnen is :o
Speedzter
Nieuw lid

Bericht door Speedzter »

Netjes, bedankt voor de info. Ik heb meer informatie waargenomen over de z22se motoren (normale speedster) van opel, valt me opzich niet tegen zowaar 2.2 liter en de solideheid. Ik ben redelijk bekend met de OPC motoren waaronder de oude Z20LET (zelfde versie als in de speedster turbo) Maar wat ze voor zo n speedster versie vragen vind ik absurd, zo n turbo motor heb je vandaag de dag voor 4000 of nog wel minder compleet (misschien wel met opc kapje erop maar dat maakt mij niets uit). Dit komt o.a. door de uitbrengst van de OPC 3 motoren Z20leh (begint bij 240pk) Voor die plastic spullen eromheen hoef je het ook niet te doen. om er 10.000 bovenop te betalen. Daarbij zou ik ook geen racemonster voor een circuit te hoeven maar ook geen auto die als een slak rijdt, 200 pk voor zo' n licht voertuig is meer dan genoeg voor een beetje snelle wagen op de weg. Misschien zijn het die 147 pk ook al wel ;). Moet nog een testrit maken.
Succes met wachten overigens en laat maar wat van je horen hoe het bevalt als je het hebt !
Speedzter
Nieuw lid

Bericht door Speedzter »

Nog even een snelle vraag achteraf: Wat kost het overigens om de compressor te vervangen van de 2.2 als die versleten is ? Gemiddeld bekeken gaat hij ongeveer net zo lang mee als een turbo. :!:
Plaats reactie