Roest doormiddel van pekel

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Plaats reactie
Speedzter
Nieuw lid

Roest doormiddel van pekel

Bericht door Speedzter »

Beste mensen, Ik ben in de toekomst van plan om een Speedster te gaan kopen, alleen lees ik op veel plekken dat de auto in de winter aardig aangetast kan worden aan de onderkant door o.a. pekel. Daarbij lees ik ook veel verhalen dat er niets aan de hand is zolang je de auto maar goed van onder schoon houd al is het maar met water. Op andere sites lees ik weer dat je dit het beste kunt doen met bepaalde middelen die geschikt zijn voor het allu en vezel materiaal. Alleen zijn die middelen zeer duur en zijn deze ook echt een must ?
Kan iemand mij meer info hierover geven ?
Bedankt ! !
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Hoi,

ik heb hem dit jaar voor het eerst (en het laatst) de hele winter doorgereden, nadat mij was gezegd dat dat makkelijk moest kunnen.
Het was missschien ook wel een slecht voorbeeldjaar daarvoor met ruim 50x strooien in ons gebied, maar hij heeft flink geleden. Zowel de bodemplaat als de draagarmen en alle mogelijke ijzeren beugeltjes die daaraan vast zitten zien er niet meer uit.
Ik heb hem iedere week gewassen, met FLON4000 schampoo, ook de wielkasten helemaal uitgespoten en voor de winter zag de auto er ook vanonder top uit. Ik heb geen verdere speciale aluminium beschermingsmaterialen gebruikt.

Van de polyester carosserie kan ik niks zeggen. Is nog niks van pekelschade te zien. Alleen de grille heeft wel geleden en zal ik daarom deze zomer opnieuw moeten spuiten (was ook perfect).

Als ik jou was zou ik er niet lang over twijfelen. Gewoon een gebakje kopen van paar 100 euro en daarmee rijden als er pekel op de weg is. Dat ga ik doen in ieder geval, om verdere achteruitgang te voorkomen.

gr,
The Duke

Bericht door Speedzter »

Ahh wel irritant opzich :? , maarja de gewichtsbesparing moet toch ergens vandaan komen he. Misschien is dat ook wel een optie om dan in de winter met een klein autotje uit het jaar 0 te rijden. Ik denk toch wel dat ik voor de wintermaanden een autotje deels kan regelen zonder dat t me 12 maanden verz. en bel. gaat kosten. Merk je eigenlijk tijdens t rijden veel van de oorzaak ? Of viel t je pas op toen je er naar keek ?
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Speedzster zei:
Merk je eigenlijk tijdens t rijden veel van de oorzaak ? Of viel t je pas op toen je er naar keek ?
Nee, merk je niks van, is nog hoofdzakelijk optisch..
Wat zwarte spikkels op de aluminium bodemplaat, draagarmen beetje "pokkig" zwart (niet grijs of gelig meer) en wat verroestte beugeltjes. Ik geloof niet dat het praktisch gezien echt wat uitmaakt, want die delen zullen niet 1,2,3 doorroesten o.i.d.. Het zal functioneel lang duren voordat het een probleem is vermoed ik, maar ik vind het gewoon zonde.

Wat steeds door de pekel rijden op echt lange termijn doet weet niemand.. Zolang bestaan de Speedsters nog niet. Ik heb ook wel andere auto's gehad die 16 jaar geen probleem hadden ondanks de jaarlijkse portie pekel, maar dan toch ineens op de gevoelige plekken begonnen te roesten tot een probleem.. Ik ben er heilig van overtuigd dat pekel dit proces zeer sterk verergert. Vraag maar eens aan iemand die met bv een vrachtauto vele km's door de pekel rijdt.. Die zal je vast kunnen vertellen hoe veel sneller deze achteruit gaat tijdens de pekelperiode, vergeleken met normaal.

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Speedzter
Nieuw lid

Bericht door Speedzter »

Ok thanks, ik ken wel wat chauffeurs dus zal t nog wel eens een keer navragen. Ik wil m toch proberen zo sterk en solide mogelijk te houden net zo als mijn vorige auto' s. Dus vervangen is opzich toch wel een optie om de tijd.
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door allen »

Tenzij je nog 60 jaar wilt rijden met de Speedster zou ik me daar niet al teveel zorgen om maken. :wink:
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dennizz »

allen schreef:Tenzij je nog 60 jaar wilt rijden met de Speedster zou ik me daar niet al teveel zorgen om maken. :wink:
Precies, ik gebruik de Speedster juist in de winter als pekel voertuig :oops: Mensen niet boos worden op mij :lol:

De Speedster is niet in showroom staat. Alles wat plastic is heeft er echt geen last van. Staal gaat roesten maar zoveel is dat niet. Aluminium wordt licht aangetast maar meer ook niet. Hij valt echt niet uit elkaar :wink:

De Speedy is een auto, geen museumstuk :!:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
jaydee
Mega lid

Bericht door jaydee »

the-duke schreef: Wat steeds door de pekel rijden op echt lange termijn doet weet niemand.. Zolang bestaan de Speedsters nog niet. Ik heb ook wel andere auto's gehad die 16 jaar geen probleem hadden ondanks de jaarlijkse portie pekel, maar dan toch ineens op de gevoelige plekken begonnen te roesten tot een probleem.. Ik ben er heilig van overtuigd dat pekel dit proces zeer sterk verergert. Vraag maar eens aan iemand die met bv een vrachtauto vele km's door de pekel rijdt.. Die zal je vast kunnen vertellen hoe veel sneller deze achteruit gaat tijdens de pekelperiode, vergeleken met normaal.

gr,
The Duke
Daarom zijn oude Volvo's uit Zweden in relatief goede staat (terwijl Nederlandse exmplaren roesten). In Zweden is het 's winters te koud voor pekel, dus rijden ze er met spikes of wordt er zand gestrooid. Stukken beter voor de auto's!
Jägertee
Speedzter
Nieuw lid

Bericht door Speedzter »

Komt vooral omdat in Zweden de wegen relatief langer zijn en grote delen landschap onbewoont, maarja ik denk dat het ook wel een beetje zo is, welke auto lijd er niet van ? Zolang de basis maar sterk blijft is het ok. Alhoewel ik m toch wel probeer zo roestvrij mogelijk te houden.
Plaats reactie