Roest doormiddel van pekel
Roest doormiddel van pekel
Beste mensen, Ik ben in de toekomst van plan om een Speedster te gaan kopen, alleen lees ik op veel plekken dat de auto in de winter aardig aangetast kan worden aan de onderkant door o.a. pekel. Daarbij lees ik ook veel verhalen dat er niets aan de hand is zolang je de auto maar goed van onder schoon houd al is het maar met water. Op andere sites lees ik weer dat je dit het beste kunt doen met bepaalde middelen die geschikt zijn voor het allu en vezel materiaal. Alleen zijn die middelen zeer duur en zijn deze ook echt een must ?
Kan iemand mij meer info hierover geven ?
Bedankt ! !
Kan iemand mij meer info hierover geven ?
Bedankt ! !
Hoi,
ik heb hem dit jaar voor het eerst (en het laatst) de hele winter doorgereden, nadat mij was gezegd dat dat makkelijk moest kunnen.
Het was missschien ook wel een slecht voorbeeldjaar daarvoor met ruim 50x strooien in ons gebied, maar hij heeft flink geleden. Zowel de bodemplaat als de draagarmen en alle mogelijke ijzeren beugeltjes die daaraan vast zitten zien er niet meer uit.
Ik heb hem iedere week gewassen, met FLON4000 schampoo, ook de wielkasten helemaal uitgespoten en voor de winter zag de auto er ook vanonder top uit. Ik heb geen verdere speciale aluminium beschermingsmaterialen gebruikt.
Van de polyester carosserie kan ik niks zeggen. Is nog niks van pekelschade te zien. Alleen de grille heeft wel geleden en zal ik daarom deze zomer opnieuw moeten spuiten (was ook perfect).
Als ik jou was zou ik er niet lang over twijfelen. Gewoon een gebakje kopen van paar 100 euro en daarmee rijden als er pekel op de weg is. Dat ga ik doen in ieder geval, om verdere achteruitgang te voorkomen.
gr,
The Duke
_________________
ik heb hem dit jaar voor het eerst (en het laatst) de hele winter doorgereden, nadat mij was gezegd dat dat makkelijk moest kunnen.
Het was missschien ook wel een slecht voorbeeldjaar daarvoor met ruim 50x strooien in ons gebied, maar hij heeft flink geleden. Zowel de bodemplaat als de draagarmen en alle mogelijke ijzeren beugeltjes die daaraan vast zitten zien er niet meer uit.
Ik heb hem iedere week gewassen, met FLON4000 schampoo, ook de wielkasten helemaal uitgespoten en voor de winter zag de auto er ook vanonder top uit. Ik heb geen verdere speciale aluminium beschermingsmaterialen gebruikt.
Van de polyester carosserie kan ik niks zeggen. Is nog niks van pekelschade te zien. Alleen de grille heeft wel geleden en zal ik daarom deze zomer opnieuw moeten spuiten (was ook perfect).
Als ik jou was zou ik er niet lang over twijfelen. Gewoon een gebakje kopen van paar 100 euro en daarmee rijden als er pekel op de weg is. Dat ga ik doen in ieder geval, om verdere achteruitgang te voorkomen.
gr,
The Duke
_________________
The bullshit stops when the light drops
Ahh wel irritant opzich
, maarja de gewichtsbesparing moet toch ergens vandaan komen he. Misschien is dat ook wel een optie om dan in de winter met een klein autotje uit het jaar 0 te rijden. Ik denk toch wel dat ik voor de wintermaanden een autotje deels kan regelen zonder dat t me 12 maanden verz. en bel. gaat kosten. Merk je eigenlijk tijdens t rijden veel van de oorzaak ? Of viel t je pas op toen je er naar keek ?

Speedzster zei:
Wat zwarte spikkels op de aluminium bodemplaat, draagarmen beetje "pokkig" zwart (niet grijs of gelig meer) en wat verroestte beugeltjes. Ik geloof niet dat het praktisch gezien echt wat uitmaakt, want die delen zullen niet 1,2,3 doorroesten o.i.d.. Het zal functioneel lang duren voordat het een probleem is vermoed ik, maar ik vind het gewoon zonde.
Wat steeds door de pekel rijden op echt lange termijn doet weet niemand.. Zolang bestaan de Speedsters nog niet. Ik heb ook wel andere auto's gehad die 16 jaar geen probleem hadden ondanks de jaarlijkse portie pekel, maar dan toch ineens op de gevoelige plekken begonnen te roesten tot een probleem.. Ik ben er heilig van overtuigd dat pekel dit proces zeer sterk verergert. Vraag maar eens aan iemand die met bv een vrachtauto vele km's door de pekel rijdt.. Die zal je vast kunnen vertellen hoe veel sneller deze achteruit gaat tijdens de pekelperiode, vergeleken met normaal.
gr,
The Duke
Nee, merk je niks van, is nog hoofdzakelijk optisch..Merk je eigenlijk tijdens t rijden veel van de oorzaak ? Of viel t je pas op toen je er naar keek ?
Wat zwarte spikkels op de aluminium bodemplaat, draagarmen beetje "pokkig" zwart (niet grijs of gelig meer) en wat verroestte beugeltjes. Ik geloof niet dat het praktisch gezien echt wat uitmaakt, want die delen zullen niet 1,2,3 doorroesten o.i.d.. Het zal functioneel lang duren voordat het een probleem is vermoed ik, maar ik vind het gewoon zonde.
Wat steeds door de pekel rijden op echt lange termijn doet weet niemand.. Zolang bestaan de Speedsters nog niet. Ik heb ook wel andere auto's gehad die 16 jaar geen probleem hadden ondanks de jaarlijkse portie pekel, maar dan toch ineens op de gevoelige plekken begonnen te roesten tot een probleem.. Ik ben er heilig van overtuigd dat pekel dit proces zeer sterk verergert. Vraag maar eens aan iemand die met bv een vrachtauto vele km's door de pekel rijdt.. Die zal je vast kunnen vertellen hoe veel sneller deze achteruit gaat tijdens de pekelperiode, vergeleken met normaal.
gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
Precies, ik gebruik de Speedster juist in de winter als pekel voertuigallen schreef:Tenzij je nog 60 jaar wilt rijden met de Speedster zou ik me daar niet al teveel zorgen om maken.


De Speedster is niet in showroom staat. Alles wat plastic is heeft er echt geen last van. Staal gaat roesten maar zoveel is dat niet. Aluminium wordt licht aangetast maar meer ook niet. Hij valt echt niet uit elkaar

De Speedy is een auto, geen museumstuk

Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Daarom zijn oude Volvo's uit Zweden in relatief goede staat (terwijl Nederlandse exmplaren roesten). In Zweden is het 's winters te koud voor pekel, dus rijden ze er met spikes of wordt er zand gestrooid. Stukken beter voor de auto's!the-duke schreef: Wat steeds door de pekel rijden op echt lange termijn doet weet niemand.. Zolang bestaan de Speedsters nog niet. Ik heb ook wel andere auto's gehad die 16 jaar geen probleem hadden ondanks de jaarlijkse portie pekel, maar dan toch ineens op de gevoelige plekken begonnen te roesten tot een probleem.. Ik ben er heilig van overtuigd dat pekel dit proces zeer sterk verergert. Vraag maar eens aan iemand die met bv een vrachtauto vele km's door de pekel rijdt.. Die zal je vast kunnen vertellen hoe veel sneller deze achteruit gaat tijdens de pekelperiode, vergeleken met normaal.
gr,
The Duke
Jägertee