Vandaag staat er in de krant een stukje over een uitspraak van de Hoge Raad betreffende het zelf importeren van tweedehands auto's.
Nederlanders die in het buitenland een gebruikte auto kopen en zelf invoeren, zijn voortaan voordeliger uit.
De fiscus moet namelijk een andere methode hanteren voor de berekening van de BPM. Hierbij moet niet langer de verkoopprijs of de koerslijst centraal staan, maar de inkoopprijs zoals die geldt in de handel. Dit heeft de Hoge Raad gisteren bepaald.
Volgens deskundigen is de uitspraak duidelijk in het voordeel van de consument, handelaar of importeur die een tweedehandsauto in bijvoorbeeld Duitsland koopt en daarna hier registreert. Dat kan soms vele honderden euro's schelen.
Bron De Telegraaf
Dit betekent dat het importeren van Speedsters uit het buitenland weer iets goedkoper en dus aantrekkelijker zou worden.
Goed nieuws natuurlijk, maar ik wacht eigenlijk op de dag dat het hele BPM-verhaal verdwijnt en de autoprijzen gelijkwaardig worden met de rest van Europa.
Maar ja... De staat heeft het geld natuurlijk hard nodig en dat is het makkelijkst uit de zakken van de automobilisten te schudden.
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti
Rallye schreef:Maar ja... De staat heeft het geld natuurlijk hard nodig en dat is het makkelijkst uit de zakken van de automobilisten te schudden.
Maak je maar geen zorgen...
Vertrouw de overheid nou maar...
Daar komt wel een eco/kilometer/co2/gele/rode/zwarte/zilveren auto heffing voor in de plaats.. Met 'toevallig' nog wat extra (provinciale) heffinkjes erbij..
Allemaal voor 'het mileu'/'de opwarming van de aarde'/'de filedruk'/'een extra melkkoe'/'meer geld graaien'/'inkomsten genereren' (kies welke gewenst)
Oh.. En heeeeel toevallig gaat het ieeeetsiepietsie (echt heeeel klein beetje maar hoor!) meer kosten als de oude situatie...