AP remklauwen achter plaatsen
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
AP remklauwen achter plaatsen
Ik vindt de brembo's achter wat ieltjes overkomen. (puur visueel)
Als ik een setje AP remklauwen van de voorkant ook achter plaats, breng ik dan de rembalans in gevaar, of kan ik dit gewoon (laten) doen?
Als ik een setje AP remklauwen van de voorkant ook achter plaats, breng ik dan de rembalans in gevaar, of kan ik dit gewoon (laten) doen?
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: AP remklauwen achter plaatsen
Dat kan niet zomaar..Smiley schreef:Ik vindt de brembo's achter wat ieltjes overkomen. (puur visueel)
Als ik een setje AP remklauwen van de voorkant ook achter plaats, breng ik dan de rembalans in gevaar, of kan ik dit gewoon (laten) doen?
Problemen:
- Rembalans (zoals je al aagnaf)
- Geen handrem meer (APK probleem)
- Montage van voor-klauw is anders als achter-klauw en past niet op de fusee
- Hoofdrem-cylinder te klein wegens vergroting remklau volume, pedaal-slag wordt erg lang
Wil je dit doen, dan zal je nieuwe fusee's/uprights moeten kopen van bijvoorbeeld Eliseparts (GT hubs), of wellicht heeft Yvo ook zoiets op de plank, om deze klauwen sowieso te kunnen monteren.
Dan moet je nog iets zien te regelen om weer een handrem te hebben. Dat kan door in het hydraulische circuit een handrem hevel te monteren zoas rally-auto's gebruiken.
Dit is officieel niet voldoende voor de APK (moet een apart circuit zijn, mechanisch of electrisch), maar de keurmeester kan het missen..
Of je moet dus losse speciale handrem-klauwtjes erbij monteren (ook hier weer: moet op de upright passen), om de mechanische handrem te behouden.
Als laatste zal je de hoofdremcylinder moeten vergroten om weer een normale pedaal-slag te krijgen.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Ik kreeg met deze hobbybob het gevoel dat het een appeltje eitje is, maar zo werkt dat dus niet

bron: http://www.corsa-c.co.uk/forum/showthre ... 783&page=2
Zijn die brembo's nu alleen voor de handrem, of rem je er ook normaal mee?

bron: http://www.corsa-c.co.uk/forum/showthre ... 783&page=2
Zijn die brembo's nu alleen voor de handrem, of rem je er ook normaal mee?
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Ik weet dat de blokken goed zijn, het gaat mij om die platgeslagen gebaksvorkjes die de blokken achter vasthouden.
Om nou hierop terug te vallen gaat me weer te ver:
http://cgi.ebay.co.uk/VAUXHALL-TIGRA-VE ... 286.c0.m14
Magoe, ik laat het wel varen......
Om nou hierop terug te vallen gaat me weer te ver:
http://cgi.ebay.co.uk/VAUXHALL-TIGRA-VE ... 286.c0.m14
Magoe, ik laat het wel varen......

- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Op zich kan dit wel.. Zit meestal dan een adapter achter op de fusee geschroefd waar de voor-klauw op past.Smiley schreef:Ik kreeg met deze hobbybob het gevoel dat het een appeltje eitje is, maar zo werkt dat dus niet![]()
Is op zich een geheel 'road legal' constructie: mechanisch werkende handrem is intact. Alleen hou je hierbij die gietijzeren originele remklauw er ook nog op, dus maak je alles alleen maar zwaarder.
Er bestaan ook speciale alu handrem-klauwtjes, die zou dan op de plaats van de originele achter-klauw kunnen. Vaak alleen wat lastig aan te komen en van een aantal vraag ik me af of ze de APK normen qua remkracht halen.
Zelf zou ik ook wel de voor-klauwen achter willen zetten, maar dan meer om de gewicht-besparing tov. de gietijzeren brembo's, en om eenvoudiger keuze uit remblokken te hebben. De achter-blokken zijn in veel compounds/typen niet te krijgen of veel duurder als de voorste. Met 4 'voorste' klauwen heb je nog maar 1 type blokjes nodig.
En zoals Herman ook al aangaf slijten de achter-blokjes altijd ietwat schuin af door de enkelzijdige klauw met schuif-pennen als constructie.
Ook komt een deel van de 'sponzigheid' in het pedaal uit de flex in de achter klauwen. Trap maar eens op de rem, trek de handrem tegelijk flink aan en probeer dan nog eens het rempedaal een aantal keer in te trappen. Veel harder/steviger rempedaal gevoel.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..