Het is mij opgevallen dat dit een behoorlijk actief forum is voor zo’n kleine niche groep. Geattendeerd in het verleden door Allen op deze site en in mijn zoektocht naar een lightweight hier ook uitgekomen. Eind juli heb ik mijn bmw 130i verkocht, fijne auto, maar legde te veel gewicht in de schaal en dit kwam vooral naar voren met het circuit rijden. Destijds heb ik de licentiecursus bij RSZ gedaan vanwege het vermogen van deze auto en dat was een prima schot in de roos. In 2008 veel circuits bezocht en dan kom je veel in contact met andere liefhebbers en die brengen je graag op verschillende gedachtes op auto gebied.
Na een aantal proefritten in Elises werd ik pas bij de Elise MK2 met sportonderstel echt overtuigd van de kwaliteiten van een Lotus. Zodoende vóór de verkoop van de bmw, maar vooral daarna op zoek gegaan op internet naar een Lotus, vooral ook in Engeland. Prijzen vond ik iets te hoog in Nederland (al valt dat relatief gezien mee als je bekijkt wat ik voor mijn auto heb betaald en wat je nog aan ombouwkosten zou betalen, als je het stuur links wilt hebben) en vooral de keuze ook erg beperkt.
Contact gehad met verschillende verkopers, zowel particulier als handelaar. Maar in Engeland wordt je niet echt vrolijk als je kijkt naar vraagprijzen en wat je er af krijgt en voor terug krijgt. Voorbeeld? Een mooie S2 190 sport, te koop voor 19.950 pond met garantie bij Lotus dealer. Na aangegeven te hebben dat ik de auto mee naar Nederland neem zonder garantie kan er 500 pond vanaf en dan moet je blij zijn en niet teveel vragen stellen...
Goed, dat spelletje heeft een paar weken geduurd, totdat de moed in mijn schoenen zakte. Mooie auto gezien bij particulier, al wat contact over en weer gehad, uiteindelijk bod gedaan, maar je hoort niks meer. Uiteindelijk vier dagen later toch reactie, met voor Engelse begrippen een aardige korting en toen ging de bal snel rollen. Besloten tot aankoopkeuring en nog wat uitzoekwerk voor Nederland, twee weken later de auto in Nederland.
Auto samen met vriend opgehaald uit Bristol. Vrijdag 11 september (wat een dag!) ’s ochtends naar Engeland gevlogen en uiteindelijk via de Eurotunnel 24.00 uur thuisgekomen. Reis is prima verlopen, geen enkele controle onderweg en in Frankrijk nog een stukje langs de Noordkust gereden en een hapje gegeten. Eén tip, kaartje voor Eurotunnel bestellen voor reis, want ter plekke betaal je dubbele, en dan is 163 pond voor een enkeltje en een reis van 35 minuten niet leuk meer.

Auto is afgelopen maandag gekeurd, ook dat ging goed. Samen met Autotelex uitdraai 6200 euro bpm mogen aftikken... Werken doen ze niet voor dat geld, wat ik wacht nog steeds op mijn kenteken papieren terwijl dat in 3 dagen moet kunnen.

Hieronder foto’s van de trip en een paar van afgelopen zondag bij Van der Kooi. Het watermerk in de foto’s is de site van de vriend van me, het zijn de enige foto’s die ik heb. Mocht het een probleem zijn laat het dan ff weten, haal ik ze weg en zal ik later andere foto’s plaatsen.
Overigens ben ik de volgende keer graag bij de standaard laatste zaterdag (?) van de maand meeting die toch vanuit dit forum wordt georganiseerd? Locatie erg fijn voor mij, ik woon namelijk vlak in de buurt.

Groet Ruben.
Ps, de auto: mei 2006 111R Sports Racer edition. 199 van gemaakt, waarvan 99 voor Europa en alleen in het rood of in het blauw, met strepen. Aftermarket Lotus Supercharger door Lotus dealer geinstalleerd inclusief SC uitlaat (niet standaard in pakket). Traction control, abs, verbeterde sportstoelen tov de oudere (2004/2005) 111R, betere pedalen, elektronisch motormanagement enzovoort.