Net effe de hardtop uitgetest, en op een asfaltweg waar ik hem constant 100 liet (in zijn 5) begon hij vreselijk te stuiteren van voren.
Onder de 100, of erboven totaal geen last van.
Hebben de nitrons wat verkeerde klikjes gehad tijdens het herstel ofzo?
(banden en velgen zijn er wel allemaal afgeweest vanwege het poedercoaten)
Tips zijn welkom
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
-bij een bepaald toerental gaat er iets niet goed.
Bij vering kan het haast niet zo specifiek zijn om precies en enkel bij 100 km/h. Bij ongebalanceerde wielen is het effect ook breeder.
Kan het niet toevallig aan het asfalt hebben gelegen. Op de A4 vanaf Amsterdam naar het ringvaart aquaduct (Roelofarendsveen) heb je ook een stukje asfalt en dan lijkt het ook alsof je over het spoor rijdt...
Stuiteren is volgens mij het gevolg van te veel (!) kliks vanaf hard op de vooras. Dus te zachte dempers. Dus draai al je dempers helemaal naar hard en dan opnieuw klikken naar jouw gewenste instelling.
Ik rijd nu voor op 10 van hard en achter op 12 van hard ... maar dat zijn mijn voorkeuren
SteV6 schreef:Ja, dat zou ik 100% in de Nitrons zoeken.
Stuiteren is volgens mij het gevolg van te veel (!) kliks vanaf hard op de vooras. Dus te zachte dempers. Dus draai al je dempers helemaal naar hard en dan opnieuw klikken naar jouw gewenste instelling.
Ik rijd nu voor op 10 van hard en achter op 12 van hard ... maar dat zijn mijn voorkeuren.
SteV6
Dat dacht ik ook maar dat zou je dan toch bij meerdere snelheden moeten ervaren? Ik vind die precies en alleen bij 100 km/h zo "vreemd"... ?
Af en toe zie je ook wel eens wielen van auto`s stuiteren terwijl de weg vlak is, dan zijn de schokbrekers ook stuk ja
Ik niet, want het komt vaker voor dat een veer-dempercombinatie bij een bepaalde snelheid opeens in hun eigenfrequentie kunnen gaan resoneren. Zet je de demper (bij Nitrons het makkelijkst aan te passen ) wat harder of zachter, dan ben je er meteen vanaf.
En uit ervaring (mezelf en bijvoorbeeld de Speedy van Piet) weet ik dat Speedsters gaan "stuiteren" als je de dempers te zacht hebt staan
SteV6 schreef:Ja, dat zou ik 100% in de Nitrons zoeken.
Ik rijd nu voor op 10 van hard en achter op 12 van hard ... maar dat zijn mijn voorkeuren
SteV6
Ik ben er niet aan geweest. Altijd gestaan zoals vd kooi ze voor allen had afgesteld voor het circuit.
En het voelde inderdaad aan, alsof ze in hun resonantie hingen, en daardoor erger werden.
En nu.... Welke kant op is "helemaal hard"? (a la klok mee en tegen enzo)
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Dus eerst die kant opdraaien totdat je niet verder kan en dan rustig klikje voor klikje (ik tel hardop zodat ik me niet vergis ) naar de stand klikken die je hebben wil.
Smiley, ik zou iig voor de zekerheid de wielbouten even natrekken (met een momentsleutel). Dat is niet zo'n gekke opmerking van Denniz omdat je aangeeft dat je velgen opnieuw gepoedercoat zijn. Even checken bij de conus van zowel bout als -gat of de poedercoating daar soms loslaat.
Voel je, wat jij stuiteren noemt, in de auto of in het stuur? Of allebei?
Wanneer er sprake is van onbalans komt dat naar voren wanneer het wiel een bepaald (kritisch)toerental (lees snelheid) maakt. Daar boven of -onder kan het probleem minder waarneembaar zijn.
Hoop dat je hier wat aan hebt maar check iig wel je wielbouten.
Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Wielen eraf om de nitrons correct te krijgen. Staan nu weer op 10 voor, en de wielen met 90nm teruggezet.
Dat weggetje geeft echter hetzelfde resultaat. Andere wegen doen normaal met 100, dus misschien is het gewoon dat asfalt.
Ga morgen toch ook eens naar de bandenspanning kijken, want het blijft raar.
Iemand ooit weleens op de linkerbaan van de A12 gereden van Utrecht naar Gouda? Daar heb je ook zo'n hobbelweg (rijbaan). Heeft niets met het onderstel te maken, maar met het wegdek, want alle auto's hebben er daar last van. Van lupo, golf, speedster tot Q7.
Als het voor de rest nooit voorkomt zou ik het erbij laten. De demping kan je beter voor andere condities afstellen...