Pagina 1 van 2
stuiterende voorkant bij 100
Geplaatst: 11 okt 2009 17:47
door Smiley
Net effe de hardtop uitgetest, en op een asfaltweg waar ik hem constant 100 liet (in zijn 5) begon hij vreselijk te stuiteren van voren.
Onder de 100, of erboven totaal geen last van.
Hebben de nitrons wat verkeerde klikjes gehad tijdens het herstel ofzo?
(banden en velgen zijn er wel allemaal afgeweest vanwege het poedercoaten)
Tips zijn welkom

Geplaatst: 11 okt 2009 18:27
door Dennizz
klinkt als iets:
-bij een bepaald toerental gaat er iets niet goed.
Bij vering kan het haast niet zo specifiek zijn om precies en enkel bij 100 km/h. Bij ongebalanceerde wielen is het effect ook breeder.
Kan het niet toevallig aan het asfalt hebben gelegen. Op de A4 vanaf Amsterdam naar het ringvaart aquaduct (Roelofarendsveen) heb je ook een stukje asfalt en dan lijkt het ook alsof je over het spoor rijdt...
Wielen zitten wel vast

?
Geplaatst: 11 okt 2009 18:28
door SteV6
Ja, dat zou ik 100% in de Nitrons zoeken.
Stuiteren is volgens mij het gevolg van te veel (!) kliks vanaf hard op de vooras. Dus te zachte dempers. Dus draai al je dempers helemaal naar hard en dan opnieuw klikken naar jouw gewenste instelling.
Ik rijd nu voor op 10 van hard en achter op 12 van hard ... maar dat zijn mijn voorkeuren
SteV6
Geplaatst: 11 okt 2009 18:31
door Dennizz
SteV6 schreef:Ja, dat zou ik 100% in de Nitrons zoeken.
Stuiteren is volgens mij het gevolg van te veel (!) kliks vanaf hard op de vooras. Dus te zachte dempers. Dus draai al je dempers helemaal naar hard en dan opnieuw klikken naar jouw gewenste instelling.
Ik rijd nu voor op 10 van hard en achter op 12 van hard ... maar dat zijn mijn voorkeuren.
SteV6
Dat dacht ik ook maar dat zou je dan toch bij meerdere snelheden moeten ervaren? Ik vind die precies en alleen bij 100 km/h zo "vreemd"... ?
Af en toe zie je ook wel eens wielen van auto`s stuiteren terwijl de weg vlak is, dan zijn de schokbrekers ook stuk ja

Geplaatst: 11 okt 2009 18:46
door SteV6
Ik niet, want het komt vaker voor dat een veer-dempercombinatie bij een bepaalde snelheid opeens in hun eigenfrequentie kunnen gaan resoneren. Zet je de demper (bij Nitrons het makkelijkst aan te passen

) wat harder of zachter, dan ben je er meteen vanaf.
En uit ervaring (mezelf en bijvoorbeeld de Speedy van Piet) weet ik dat Speedsters gaan "stuiteren" als je de dempers te zacht hebt staan
SteV6
Geplaatst: 11 okt 2009 19:48
door Smiley
SteV6 schreef:Ja, dat zou ik 100% in de Nitrons zoeken.
Stuiteren is volgens mij het gevolg van te veel (!) kliks vanaf hard op de vooras. Dus te zachte dempers. Dus draai al je dempers helemaal naar hard en dan opnieuw klikken naar jouw gewenste instelling.
Ik rijd nu voor op 10 van hard en achter op 12 van hard ... maar dat zijn mijn voorkeuren
SteV6
Ik ben er niet aan geweest. Altijd gestaan zoals vd kooi ze voor allen had afgesteld voor het circuit.
En het voelde inderdaad aan, alsof ze in hun resonantie hingen, en daardoor erger werden.
En nu....

Welke kant op is "helemaal hard"? (a la klok mee en tegen enzo)
Geplaatst: 11 okt 2009 20:38
door SteV6
Richting het plusje draaien is harder
Dus eerst die kant opdraaien totdat je niet verder kan en dan rustig klikje voor klikje (ik tel hardop zodat ik me niet vergis

) naar de stand klikken die je hebben wil.
SteV6
Geplaatst: 11 okt 2009 20:47
door allen
Ik heb ze zelf afgesteld.
Stonden op 10 voor en 12 achter.
Geplaatst: 11 okt 2009 21:11
door Smiley
Top, ik ga morgen effe draaien, en dan neem ik die weg nog een keer.
Ah, handleiding gevonden, altijd handig.
http://www.nitron.co.uk/files/downloads ... NTR_i2.pdf
Geplaatst: 12 okt 2009 6:34
door Dennizz
allen schreef:Ik heb ze zelf afgesteld.
Stonden op 10 voor en 12 achter.
Het is jouw auto niet meer dus je hebt maar wat gedraaid

Geplaatst: 13 okt 2009 7:13
door Dennizz
Probleem opgelost

overige
Geplaatst: 14 okt 2009 18:23
door S. Gonzales
Smiley, ik zou iig voor de zekerheid de wielbouten even natrekken (met een momentsleutel). Dat is niet zo'n gekke opmerking van Denniz omdat je aangeeft dat je velgen opnieuw gepoedercoat zijn. Even checken bij de conus van zowel bout als -gat of de poedercoating daar soms loslaat.
Voel je, wat jij stuiteren noemt, in de auto of in het stuur? Of allebei?
Wanneer er sprake is van onbalans komt dat naar voren wanneer het wiel een bepaald (kritisch)toerental (lees snelheid) maakt. Daar boven of -onder kan het probleem minder waarneembaar zijn.
Hoop dat je hier wat aan hebt maar check iig wel je wielbouten.
Succes!
Geplaatst: 16 okt 2009 23:03
door Smiley
Wielen eraf om de nitrons correct te krijgen. Staan nu weer op 10 voor, en de wielen met 90nm teruggezet.
Dat weggetje geeft echter hetzelfde resultaat. Andere wegen doen normaal met 100, dus misschien is het gewoon dat asfalt.
Ga morgen toch ook eens naar de bandenspanning kijken, want het blijft raar.
Geplaatst: 17 okt 2009 6:50
door Piet
Het is op een bepaalde plek! Dan zal het de Nitrons zijn. Ik ken in Duitsland ook een stuk snelweg waar de auto begint te stuiteren.
Geplaatst: 17 okt 2009 8:46
door Maik
Iemand ooit weleens op de linkerbaan van de A12 gereden van Utrecht naar Gouda? Daar heb je ook zo'n hobbelweg (rijbaan). Heeft niets met het onderstel te maken, maar met het wegdek, want alle auto's hebben er daar last van. Van lupo, golf, speedster tot Q7.
Als het voor de rest nooit voorkomt zou ik het erbij laten. De demping kan je beter voor andere condities afstellen...