stoel moertjes
stoel moertjes
Aangezien ik toch de auto binnen heb staan op t moment heb ik de stoelen er maar eens uit gehaald.
Nu komen daar imbus boutjes uit, maar die zijn best wel lelijk en gecorrodeerd.
Heb even zitten snuffelen in de exige parts manual (pagina 79) en kom daar 3 verschillende boutjes tegen:
2* A111W7130F Screw, M8 x 20, cap hd., runner rear fix.
2* A111W7115F Screw, M8 x 25, cap hd., runner front fix
4* A111W7125F Screw, M8 x 16, cap hd., mounting frame fix.
Welke moet ik nou bestellen? ze zijn niet duur, maar om nou de verkeerde te bestellen is ook zonde.
Ik denk dat ze 16mm lang zijn, maar aangezien ik geen exige heb kan ik niet controleren of de exige niet gewoon hele andere boutjes gebruikt (mn vx heeft iig voor de passagiersstoel allemaal de zelfde boutjes)
Nu komen daar imbus boutjes uit, maar die zijn best wel lelijk en gecorrodeerd.
Heb even zitten snuffelen in de exige parts manual (pagina 79) en kom daar 3 verschillende boutjes tegen:
2* A111W7130F Screw, M8 x 20, cap hd., runner rear fix.
2* A111W7115F Screw, M8 x 25, cap hd., runner front fix
4* A111W7125F Screw, M8 x 16, cap hd., mounting frame fix.
Welke moet ik nou bestellen? ze zijn niet duur, maar om nou de verkeerde te bestellen is ook zonde.
Ik denk dat ze 16mm lang zijn, maar aangezien ik geen exige heb kan ik niet controleren of de exige niet gewoon hele andere boutjes gebruikt (mn vx heeft iig voor de passagiersstoel allemaal de zelfde boutjes)
Re: stoel moertjes
2* A111W7130F Screw, M8 x 20, cap hd., runner rear fix. = bestuurdersstoel achterkant
2* A111W7115F Screw, M8 x 25, cap hd., runner front fix = bestuurdersstoel voorkant
4* A111W7125F Screw, M8 x 16, cap hd., mounting frame fix. = bijrijdersstoel
Welke moet ik nou bestellen? = allemaal dus
2* A111W7115F Screw, M8 x 25, cap hd., runner front fix = bestuurdersstoel voorkant
4* A111W7125F Screw, M8 x 16, cap hd., mounting frame fix. = bijrijdersstoel
Welke moet ik nou bestellen? = allemaal dus

Jägertee
Re: stoel moertjes
Ben ondertussen de bestelling aan t samenstellenjaydee schreef:2* A111W7130F Screw, M8 x 20, cap hd., runner rear fix. = bestuurdersstoel achterkant
2* A111W7115F Screw, M8 x 25, cap hd., runner front fix = bestuurdersstoel voorkant
4* A111W7125F Screw, M8 x 16, cap hd., mounting frame fix. = bijrijdersstoel
Welke moet ik nou bestellen? = allemaal dus

- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
Zeg, vind je je nou niet een beetje slim overkomenMaik schreef:Aangezien een stoel met 4 boutjes vast zit, zou je kunnen concluderen dat je 8 bouten nodig hebt. En laat in jouw lijstje het totaal aantal bouten nou ook net 8 zijn...![]()
Je hebt dus allemaal verschillende maten nodig.

Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Ik zou het toch even checken en dezelfde nemen, het ligt helemaal aan het ontwerp van de verbinding of een kwaliteit hoger overkill is of niet, ook al lijkt het andere materiaal/constructie zwak voor de leek.Elise schreef:Zit gewoon in een alu profieltje, dus standaard 8.8 boutjes zijn ruimschoots voldoende.
Maar als het via een badkuipspecialist gaat dan moet het wel goedgekomen zijn...

- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Er zitten in stalen plaatjes in/onder de profielen gelijmd aan de achterkant en inserts aan de voorkant waarin deze worden geschroefd en het zijn 12.9 boutjes!Elise schreef:Zit gewoon in een alu profieltje, dus standaard 8.8 boutjes zijn ruimschoots voldoende.
Deze 4 stomme M8 boutjes houden de stoel *en* jezelf in de auto bij een crash, want de gordels zitten nu eenmaal aan de stoel vast.
Ga hier GEEN 8.8 boutjes gebruiken en zorg dat de bouten goed op moment staan voor de juiste klem-kracht op de verbinding.
Als ooit schroefdraad is beschadigd in deze gaten, dan kan ik eigenlijk alleen adviseren om de gaten geheel uit te boren en dan de stoelen met bouten en moeren met spreid-platen onder de auto te monteren voor de veiligheid.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Manta79
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
- Locatie: Zuid Holland
Re: stoel moertjes
volgens mij is dit per stoel ? 4 in de glijers, 4 in chassisjaydee schreef:2* A111W7130F Screw, M8 x 20, cap hd., runner rear fix. = bestuurdersstoel achterkant
2* A111W7115F Screw, M8 x 25, cap hd., runner front fix = bestuurdersstoel voorkant
4* A111W7125F Screw, M8 x 16, cap hd., mounting frame fix. = bijrijdersstoel
Welke moet ik nou bestellen? = allemaal dus
"A je to !" #0047
Nou net even voor de volle 100% zekerheid in de auto (S1 Elise) gekeken en er zitten normale 8.8 boutjes in hoor.
Ook de bevestiging van de gordels zit bij mij vast met normale 8.8 boutjes.
Artikelnummers voor de S1 Elise zijn
2* A111V7130F
2* A111W7115F
4* A111W7125F
Inserts en een paar stalen plaatjes is natuurlijk de makkelijkste manier om daar een gat te maken waar je een boutje in kunt schroeven, daar is weinig bijzonders aan.
Dit zijn de boutjes

Ook de bevestiging van de gordels zit bij mij vast met normale 8.8 boutjes.
Artikelnummers voor de S1 Elise zijn
2* A111V7130F
2* A111W7115F
4* A111W7125F
Inserts en een paar stalen plaatjes is natuurlijk de makkelijkste manier om daar een gat te maken waar je een boutje in kunt schroeven, daar is weinig bijzonders aan.
Dit zijn de boutjes

- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Zijn idd 12.9 boutjes bij mijn Speedster.
Voor wat betreft corrosie en het voorkomen in de toekomst hiervan wordt het naast tectiel ofzo wel een lastig verhaal. Als je ze invet zou je theoretisch hogere torquewaarden moeten gebruiken.
Doe geen moeite deze bouten verzinkt aan te schaffen, als je ze al vindt moet je ze laten liggen: het verzinkproces maakt dit type staal bros. Iets wat je niet wilt op je stoelbevestiging lijkt mij.
Voor wat betreft corrosie en het voorkomen in de toekomst hiervan wordt het naast tectiel ofzo wel een lastig verhaal. Als je ze invet zou je theoretisch hogere torquewaarden moeten gebruiken.
Doe geen moeite deze bouten verzinkt aan te schaffen, als je ze al vindt moet je ze laten liggen: het verzinkproces maakt dit type staal bros. Iets wat je niet wilt op je stoelbevestiging lijkt mij.

