Officieele post van Nitron Racing

Alle overige technische zaken.
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Officieele post van Nitron Racing

Bericht door YvoTuk »

Onderstaande post is door Guy Evans -de eigenaar van Nitron Racing- op Seloc gedaan en geeft antwoord op een aantal interessante vragen. Ook worden hiermee een aantal hypes de nek om gedraaid... lees en leer:

We sell a range of dampers which is meant to satisfy all-comers, a very difficult task and similar to Lotus' own task when equipping the standard cars. The more focussed you become on one element of performance (be it track or road compliance), the easier the solution becomes. With no information customers will receive the 'standard' set-up, with a quick discussion we can tailor the shocks to your needs, which includes different damping and spring rates. We have been fitting helpers on dampers for nearly a decade now and any damping characteristics in any spec of Nitron dampers originated with us in the first place.

There is a misguided view that one set of dampers can be awesome on the track, and fantastic on the road, even if it requires a few clicks of an adjuster, and this is simply untrue, no matter what anyone might tell you. And I have seen it quoted on many posts. We have huge experience in this (it's all we do actually), in a great many cars beyond Lotus, from heavy GT cars like Astons and Ferraris to lightweight specials like the Caparo. All have their own set of issues to answer and there is never a perfect all-in -one solution.

Please remember that we are actually the only ones who know what goes on in all the different spec dampers, be it Randy ones, Walshy ones, standard ones, ones for the US, for Japan or wherever, and they are all slightly different. Over the last few months we have been working hard at coming up with an update for the entire range of Lotus product, making it simpler for people to choose a damper / spring set-up for their needs, and also providing a more consistent set of lengths so there are no droop issues on any of the models. Like all industries we learn more every year, and so the time is right for a product refresh. We will launch these officially at Autosport but there are a few customers coming in for updates to their existing dampers.

I would welcome the chance to talk this through with you or anyone in fact, as our customers are important, regardless where they actually land up getting their damper from. And one final note, what suits one person will not suit another, especially with suspension, so it is very important to understand a driver's requirements before launching in with 'these are the spring rates you need' etc.

We will be giving a huge amount of information with the new release of dampers on our website, so please look out for it or contact us at Nitron for advance information.

Bovenstaande informatie is naar aanleiding van een vraag van een Elise rijder "wat nu te doen.. Nitrons, Randy Nitrons, Walshy Nitrons, Steviee Nitrons?"

De belangrijkste primaire boodschap is dat we met Nitron in staat zijn om dempers -tot op zekere hoogte- naar smaak en gebruik aan te passen, maar dat de 'ideale demper' die zich op elke ondergrond fantastisch gedraagt simpelweg niet bestaat. Als je je richt op een ideale demper voor het circuit zal deze op de openbare weg minder goed presteren. Andersom hetzelfde..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Dat wisten we eigenlijk allemaal al, maar ja we zijn klanten en we willen graag het onmogelijke. Omdat we nu eenmaal op een klinker weg aan het rijden zijn op weg naar een track day.

Maar wel mooi dat ik ze kan vertellen wat voor rijder ik ben en dat zij daarop een advies kunnen geven.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Mooi toch dat hij dit even verteld. Oneindige discussies en ik weet dat sommige garages echt hoorndol worden van de vele forumdiscussies over hoe kut een onderstel wel niet is. Gewoon teveel mensen die een 'waanzinnig' onderstel kopen en vervolgens in de Eifel voorbij gereden worden door een huisvrouw in een Golf GTI met een baby in de isofix, terwijl ze ondertussen met haar vriend belt over de handsfree. :lol:

Wat het contact opnemen betreft met Guy Evans heb ik 3 veren voor hem. Heerlijk bedrijf om mee te communiceren. De Caterham zal er volgend seizoen ook weer aan moeten geloven. :thumbup:
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
Ruben
Actief lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 aug 2009 5:51

Bericht door Ruben »

Geen nieuws over de street series? :cry:
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

wel nieuws over de street series :)

Ik leg net de telefoon neer, ze gaan er definitief komen. We weten nog niet precies wanneer, maar ze gaan er komen :thumbup:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ik denk dat die mij ook beter zullen bevallen.
Gebruikersavatar
gewse
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 jun 2008 16:29
Locatie: 078
Contacteer:

Bericht door gewse »

allen schreef:Gewoon teveel mensen die een 'waanzinnig' onderstel kopen en vervolgens in de Eifel voorbij gereden worden door een huisvrouw in een Golf GTI met een baby in de isofix, terwijl ze ondertussen met haar vriend belt over de handsfree. :lol:
Dit zal ook aan de kennis van de weg/omgeving liggen. En een Golf GTI ga je ook niet zomaar bijhouden met een auto met minder vermogen. :roll:
170bhp doesn't come from burning fresh air alone.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

a. ze had me niet ingehaald maar zat op m'n bumper,
b. dat was nog niet eens een gti,
c. ik schaam me nog immer...
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

YvoTuk schreef:wel nieuws over de street series :)

Ik leg net de telefoon neer, ze gaan er definitief komen. We weten nog niet precies wanneer, maar ze gaan er komen :thumbup:
Ik dacht dat dat al bekend was? Hoe lang gaat het nog duren weken/maanden/kwartalen?

Anders maar extra zingen voor de schoorsteen :lol:
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

piet schreef:Ik denk dat die mij ook beter zullen bevallen.
En waarom niet alleen je veren laten vervangen door de "standaard" Nitronsterktes Piet? Ben je goedkoper uit dan een hele nieuwe set uit de street series.


SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Omdat ik niet overtuigd ben dat die de oplossing zijn. Ik denk namelijk dat ik ook een ander demper karakteristiek moet hebben.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Piet, nog zo'n opmerking en ik stap in de auto om je wat klappen uit te delen met je kapitalistische gedrag!

Je zegt hetzelfde als dat je niet van Douwe Egberts houdt en daarom een ander koffiezetapparaat gaat kopen. :mrgreen:
Ga die knakker bellen en leg je problemen uit. Stuur daarna in overleg je dempers op en laat ze servicen en aanpassen. :idea:
Caterham => Britse degelijkheid...
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

piet schreef:Omdat ik niet overtuigd ben dat die de oplossing zijn. Ik denk namelijk dat ik ook een ander demper karakteristiek moet hebben.
Piet, heb jij je nitrons wel eens op de "standaard" rijhoogte (125/135) gehad of rij je sinds je ze hebt al op101/103?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Elise schreef: Piet, heb jij je nitrons wel eens op de "standaard" rijhoogte (125/135) gehad of rij je sinds je ze hebt al op101/103?
125 voor ga je never-nooit halen met de standaard Nitrons op een Speedster en helemaal niet mer 16" wielen.

135 achter is ook lastig ,maar wellicht nog net-aan haalbaar.

Voor deze hoogte staan de dempers in rust-stand al volledig 'uitgeveerd' en komen je wielen bij iedere kuil in de weg los omdat de wielen niet verder omlaag kunnen..

Als je dat wilt bereiken, dan moet je of:

- andere montage brackets gebruiken aan de chassis-kant van de auto die de bovenste montagepunt omlaag brengen
- Bij Nitron zelf specificeren dat je dempers wilt met een langere body en zuigerstangen

(dat laatste kunnen ze evt. trouwens ook voor bestaande dempers bij een rebuild)

Dan kan je de auto hoger zetten en hou je voldoende in- en uitveer weg over in de ophanging. Vooral bij de tweede oplossing zal dat het geval zijn.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik heb de auto ook een hele tijd vrij laag gereden, maar bij te laag werkt het gewoon niet meer. Ik heb hem nu op de instellingen van Peter (Speerke) staan, en dat gaat wel goed. Enige waar ik nog over zit te twijfelen is om een keer over te stappen van nitron naar eibach veren, schijnt toch nog wel een redelijk verschil te zijn.

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie