geluid van spanrol (2.2 Compressor)

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Ralph
Actief lid

geluid van spanrol (2.2 Compressor)

Bericht door Ralph »

heren, de laatste dagen komt er een geluid van 1 van de spanrollen van mijn compressor ombouw. het geluid (moeilijk te omschrijven in woorden) is het beste te omschrijven ouderwetse geluid van een stoomtrein. is dus een constant geluid en bij koude start gaat dit gepaard met een hele zachte piep (heel ver weg).

Vandaag bij v/d Kooi geweest , kan geen kwaad volgens hem, het geluid opzich is alleen niet mooi. Overigens als de motor warm is is het nagenoeg weg. V/d kooi heeft voorgesteld bij volgende beurt (eind feb.) een strakkere riem te proberen.

Tot die tijd zit ik met dat geluid, iemand hier bekend mee die ook een compressor heeft en misschien ook nog een mogelijke oplossing voor heeft?
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Ja, maar niet bij mij. Gelukkig.
De uitlijning was het probleem. Dat komt heel precies.

Ik weet niet welke oplossing jij op je auto hebt. HItec heeft tegenwoordig daarvoor iets heel nieuws bedacht.

Op de oude setup zoals ik die heb moet het echt kloppen. Is heel lastig om te zien.

Ik zou als ik jou was de riem goed in de gaten houden. Zo gauw daar namelijk een raffetje opkomt dan is het met de riem zo gedaan. Je moet dan dat raffeltje gelijk weghalen door dat stukje uit de riem te knippen. Je schijnt dat ook de kunnen horen.
Als die breekt heb je grote kans dat die een aantal andere leidingen kapot maakt. Als je erg veel pech hebt zelfs de benzine leiding. Word je niet vrolijk van.
Als die breekt en je zou nog kunnen rijden dan is dat niet zo ver want je genereert dan geen stroom.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Exmantaa »

Weet je toevallig welk fabrikaat riem je hebt en welke maat?
Riemen van Gates etc. willen nog wel eens piepen (of erger). De Contitech (Continental) is iets duurder maar die blijft tenminste heel en schijnt ook niet te piepen.

Verder misschien kwestie van uitlijning? De SC poelie moet nl. 1,5mm worden opgeschoven voor een juiste uitlijning, dus vraag eens na of ze dat ook gedaan hebben. :wink:
Ralph
Actief lid

Bericht door Ralph »

Even klein updatetje, de riem goed bekeken en ziet er nog perfect uit.

Het geluid van de spanrol is er ook nog steeds (en wordt zeker niet minder). Een spanrol is `gesmeerd` voor het leven, wellicht dat dit niet geheel goed is gegaan bij die van mij.

Voor volgende week woensdag een afspraak met Van de Kooi om auto bij hem neer te zetten en het probleem te verhelpen.

Exmantaa, de SC poulie zit `vast` op de compressor (is een Courtenay kit ter info) en als ik het goed begrepen heb is uitlijnen dus niet mogelijk.

Aangezien ik verder geen studie automonteur heb gevolgd vertrouw ik erop dat Van der Kooi dit euvel zal verhelpen. Tot die tijd rustig aan....
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Exmantaa »

De standaard SC poelie is een 6-rib poelie die op de as geperst zit. Maar voor gebruik met 5-rib riemen voor onze 2,2 moet deze zo'n 1,5 mm opgeschoven worden om een juiste uitlijning te krijgen. Maar jij hebt een versie zonder chargekoeler en dus een grotere, niet standaard poelie. Mag dus aannemen dat deze dan op de juiste afstand gemonteerd zit.

Blijft nog over de extra omloop poelie bij je dynamo, want door de lange bouten en bev. gaten kan hier ook iets niet helemaal lekker zitten

Op Engelse forums lees je meer dat goedkopere riemen piepen (en zie je verder niets aan) maar de Contitech riem dus niet....
Plaats reactie