Hardere veren voor Sachs Single Adjustable

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Porker
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 aug 2009 11:48

Hardere veren voor Sachs Single Adjustable

Bericht door Porker »

Ik heb de vraag op VX220.org ook al gesteld, maar aangezien ik op zoveel tegenstrijdige meningen bots probeer ik 't hier ook nog eens.

Ik vind m'n Sachs Single Adjustable dempers iets te zacht, de reden daartoe is dat ze uitgerust zijn met progressieve veren, kwestie van 't draaglijk te maken op de openbare weg. Dat maakt echter dat er een kleine vertraging op de reacties zitten, en die wil ik eruit door lineaire veren te steken.

De hardheid zo iets van 'n 450v 550a moeten zijn. Is het zo dat door enkel zo'n veren te gaan steken zonder upgrade van de arb de wagen "overopgehangen" gaat zijn, en springerig kan worden?

Welke veren kan ik bestellen die op mijn dempers passen en hoe ga ik te werk om de rijhoogte niet te verhogen, ik zou met "helpers" moeten werken, maar ik ben daar helaas niet in thuis...

Thx.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Dit is wel een specifieke vraag :) Je hebt natuurlijk al geprobeerd om de dempers harder te zetten of is daar geen optie voor mogelijk?

Ik vroeg me eigenlijk al af waarom die progressieve veren maar nooit voorbij zie komen hier op het forum. Op 2 wielers is het echt een uitkomst...
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Porker
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 aug 2009 11:48

Bericht door Porker »

Dennizz schreef:Dit is wel een specifieke vraag :) Je hebt natuurlijk al geprobeerd om de dempers harder te zetten of is daar geen optie voor mogelijk?

Ik vroeg me eigenlijk al af waarom die progressieve veren maar nooit voorbij zie komen hier op het forum. Op 2 wielers is het echt een uitkomst...
M'n dempers staan zelfs op straat op de hardste stand, het mag echt hard voor mij ;)
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Hardere veren voor Sachs Single Adjustable

Bericht door Arno »

Porker schreef: Welke veren kan ik bestellen die op mijn dempers passen en hoe ga ik te werk om de rijhoogte niet te verhogen, ik zou met "helpers" moeten werken, maar ik ben daar helaas niet in thuis...
Eerst zal je moeten weten:

- de diameter van je huidge veren (kan in inches of metrisch zijn)
- de huidige lengte in volledig 'extended' toestand

Als je dat weet kan je bij veer-fabrikanten als Eibach, H&R, etc. op zoek naar een setje passende veren in de juiste maat (diameter in ieder geval gelijk voor de juiste passing, lengte mag korter) en sterkte die je wilt.

Kan zijn dat je metrische veren moet hebben. Die zijn dan in mm diameter en N/mm sterkte ipv. inches en lb/in sterkte.

Of je helpers nodig gaat hebben hengt er helemaal vanaf hoe laag je
'm dan gaat rijden.

Als hij erg laag staat, dan zal bij opkrikken van de auto de (stuggere) veer niet zoveer meer uitveren als wellicht nodig is omdat deze een stuk minder zal inveren aangezien de kracht per mm noodzakelijk hoger zal zijn. Dan zal je een setje hulpjes erbij moeten kopen, anders gaan de veren los om de dempers rammelen.

Als je (zoals op demeeste Speedster en Elise dempers) naar een lineaire setup wilt, dan moet je de helpertjes heel erg zwak kiezen. Ze zullen dan normaal gesproken als de auto op z'n pootjes staat helemaal 'plat gedrukt' worden en doen dus niet mee met het proces van de vering zelf tijdens het rijden.

Dan zijn ze alleen om de veer op z'n plek te houden als hij uitveert (noodzakelijk voor de APK).

Als je nog steeds progressief wilt blijven werken, dan kan het wel, maar is lastiger, want dan moet je dus met 2 veren gaan werken die dicht(er) in de buurt van elkaar komen qua sterkte waarbij de 'zwakke' de kleine oneffenheden oppikt en als deze volledig inveert de sterkere de zaak overneemt. Kan ook prima, maar heb je wat meer test werk voor nodig.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Porker
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 aug 2009 11:48

Bericht door Porker »

Thanks arno, da's zeer nuttig!

Ik heb de maten van de veren ergens doorgekregen, zal ze hier 'ns plaatsen als ik ze terugvind!
Porker
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 aug 2009 11:48

Bericht door Porker »

Dit zijn de dimensies van m'n Sachs dempers visueel uitgedrukt

Afbeelding

Afbeelding

M'n rijhoogte momenteel (en zo moet ze ook blijven) 115/125mm
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Hmm.. 51mm is beetje vage maat...

2" veren hebben een binne-diameter van 50.8mm, dus zouden te krap zijn.

De volgende stap is 2.25" bij imperial (UK/USA) veren, maar die zijn dan 57.15mm, dus heb je wat speling. Niet echt schokkend en zou den ik ook wel binnen de buiten-maat van de schotel moeten vallen.

Is dus idd. een optie...

Metrische veren zijn meestal 60mm diameter. Dat wordt misschien een stapje teveel.

Je rij-hoogte van 115/125mm behouden hangt er helemaal vanaf of je verstelbare veer-schotels hebt.

Zo niet, dan zal hij met stuggere veren (van dezelfde lengte als de originelen) hoger komen omdat de auto simpelweg minder mm's in-veert as op slappere veren.

Met instelbare veerschotel zou je dit wel kunnen behouden. Hooguit in de praktijk bepalen of je nog huplveertjes nodig hebt om de zaak op z'n plek te houden.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Plaats reactie