anti diefstalbout wiel kapot - hellep!

Alle overige technische zaken.
vx0877
Actief lid

anti diefstalbout wiel kapot - hellep!

Bericht door vx0877 »

te vroeg gejuicht met de 100k...

wou deze middag zomer voor winter ruilen, laatste wiel, laatste bout zit vast, gaat erover + veiligheidsbout kapot, maw terug alle zomerwielen (zonder profiel meer :cry:)gemonteerd :evil:

iemand ervaring met uitboren of hoe ik dat kl#te" ding eruit krijg of laat krijgen?

bout is in één richting defect, aanspannen lukt, lossen niet meer

opzetstuk voor deze 4 veiligheidsbouten is licht beschadigt, ga dus zien voor nieuwe bouten zonder deze extra veiligheid...

alle hulp welkom voor het verwijderen van deze hardnekkige!

vermoed dat dit uitboren wordt? of is er andere oplossing (vb Engelse draad in bout?) wat met draad in wielhub? zal 9/10 beschadigd raken met uitboren...of is dit niet noodzakelijk?

'k zal dus niewe wielbout(en) nodig hebben, waar kan ik hiervoor best terecht (uitgez. bij de lokale opelstealer)?

alvast bedankt bij voorbaat! alle hulp welkom, zomerbandjes hebben nog kleine 2mm...maw met dit weer niet aanbevolen, speedy is mijn daily, zegt genoeg hoop ik...

groetjes
sammy
Laatst gewijzigd door vx0877 op 05 dec 2009 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
speedster 2.2 - #3064
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dominique »

Ik kreeg de "sleutel" niet mee toen ik de Speedster kocht. Die was kwijt... :evil:
Zag mij geest al dwalen bij vervangen van banden of bij een lekke band.

Bij de Opel dealer hebben ze een oude dop over het wielslot geslagen, en hem er zo uitgedraaid, dat ging echt verbluffend snel. :shock: :?
Zo snel dat ik het eigelijk onzin vind om ze te monteren en ze inmiddels vervangen heb door gewone wielbouten.

Of het mogelijk is, verwijderen door er een gewone dop op te forceren, is natuurlijk volledig afhankelijk van het type slot dat gemonteerd is.
Wellicht kun je foto plaatsen?
Afbeelding
vx0877
Actief lid

Bericht door vx0877 »

gaat om het 'standaard' slot van opel voor de speedster, de speciale bout draait door in de bout bij lossen, aanspannen met moment lukt net... wou dat ik ze ook reeds door gewone vervangen had...

kon gelukkig mijn andere zomerwielen nog terugplaatsen, was dikke pret anders, 3 x winter + 1 x potenza links achter, zie niet onmiddellijk mogeljkheid om gewone over te forceren daar deze bout rond is

vroeg mij wel af wie meeste ervaring heeft, dacht eerst aan de bandencentrale en dan pas aan de lokale opelboer
speedster 2.2 - #3064
speedster

Bericht door speedster »

Hier heb je een link hoe het niet moet als je velgen heel wil houden.
Klik
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Met de standaard slotbouten die rond zijn aan de buitenkant moet de techniek die Dominique noemt wel lukken. Ik heb dat zelf ook gedaan toen ik een keer mijn slotdop verloren was...
Je moet een 12-kants dop 19mm gebruiken, die past met een paar goede hamerslagen strak om je slotbout.
Hopelijk zitten je bouten niet te vast, want dan zou de dop weleens kunnen gaan slippen.
Bij mij was het in 30s per slotbout gebeurd,,, daarom heb ik net als Dominique mijn slotbouten weggegooid en er lekker normale in teruggezet. Geen wanhopige taferelen meer als het (natuurlijk) niet uitkomt (in de vakantie in het buitenland bv),
Succes!
Afbeelding
vx0877
Actief lid

Bericht door vx0877 »

merci voor de tip!
maar denk dit toch over te laten aan de garage, heeft toch geen zin om die bout eruit te krijgen want heb momenteel nog geen nieuwe...

kan iemand mij laten weten of er nog auto's zijn met zelfde specs van wielbouten, vb elise ofzo? indien wel ga ik rechtstreeks naar de lotusgarage dan, heb in hun vakmanschap toch iets meer vertrouwen
speedster 2.2 - #3064
Maik

Bericht door Maik »

Ik dacht dat de lotus europa dezelfde wheel hubs gebruikt als die van de speedster? Die zouden dan ook wel de juiste bouten moeten hebben. Maar ook elke Brezan ofzo zal ze gewoon hebben.
Afbeelding
vx0877
Actief lid

Bericht door vx0877 »

schitterend, breng ik Lotus Oostende morgenvroeg een bezoekje!

terug een zorg minder :D

thanx!!
speedster 2.2 - #3064
Maik

Bericht door Maik »

Neem wel een originele bout mee om goed te kunnen checken of je de juiste hebt! Niet alleen het schroefdraad moet hetzelfde zijn, ook de vorm van de kop. Je hebt namelijk bolkoppen en conische koppen, en vaak heb je de conische nodig, maar dat ligt aan je velgen. Zo te lezen heb jij de standaard velgen en bouten nog, dus zal je de conische nodig hebben...
Afbeelding
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

vx0877 schreef: kan iemand mij laten weten of er nog auto's zijn met zelfde specs van wielbouten, vb elise ofzo?
Bouten zijn zeeeeeeeer standaard wielbouten van iedere corsa/astra/vectra/etc. (zelf ook andere merken, o.a. BMW waar je zwarte bouten kan halen ..)

M12x1.5 wielbouten met een 60 graden conische zitting.

Vind je bij bosjes bij iedere normale auto-onderdelen handel.

Hooguit even de lengte bekijken, maar ook die moet niet een probleem zijn.

Wil je extra veel geld uitgeven, ga dan vooral 'Lotus' bouten kopen, maar ik zou het niet doen.. Niks speciaal/anders aan..

Schiet anders Yvo een mailtje. Die kan ze wellicht ook gewoon leveren..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
vx0877
Actief lid

Bericht door vx0877 »

dan kan ik inderdaad best toch bij mijn opeldealer langsgaan, prijs zal wel meevallen toch, zijn maar bouten... maar bij de speedster weet je nooit naturlijk

ik dacht aan lotus daar ik vermoedde dat zij met meer voorzicht de bout zouden losmaken.

maar als ze bij opel deze bouten toch op stock hebben kan ik er gewoon om en laat hun die laatste eruithalen, is eveneens een stuk dichter bij huis :D

bedankt voor de tips!
speedster 2.2 - #3064
Spider
Mega lid

Bericht door Spider »

BMW dealer heeft ook de goeie maat bout conisch 17,
en zijn dacht ik ook goedkoper dan de originele opel bouten,

zie ook dit topic

http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3685

succes
¨speed is life, but control is everything...¨
Dominique

Bericht door Dominique »

Let idd op als je 'gewone' Opel Corsa / Astra / Vectra etc. wielbouten besteld: die zijn een halve cm korter dan wat er in de Speedster zit.

De BMW wielbouten hebben de goede lengte. :?
Afbeelding
vx0877
Actief lid

Bericht door vx0877 »

vandaag alvast nieuwe bout gehaald bij de bmw-boer, wou er vier maar na nauwkeurig nazien zie ik een klein verschil in de hals van de bout + draad is 2-tal mm korter, geeft dit een probleem? wou gewoon zeker zijn voor ik de andere bouten haal (passeer er toch naar het werk)

ik heb de indruk dat de hals van de speedster bout net iets langer is

zie foto's hieronder wat ik bedoel, hoop dat ze wat duidelijk zijn

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

is dit belangrijk of mag ik ze er gewoon opzetten (als ik die ene ambetante der uit krijg natuurlijk),

morgen krijg ik van een collega een setje mee om kapotte bouten los te maken, past op een ratelaar en werkt met tandjes die zich vastzetten op de bout, ben nieuwsgierig (en hoopvol) of dit gaat werken...

alvast bedankt voor de input!
speedster 2.2 - #3064
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Zover ik kan zien is het schroefdraad ietsjes korter waardoor het lijkt of die anders is. Nou, die 1 mm minder schroefdraad maakt niets uit. Of die conisch gelijk is is moeilijker te zeggen, het lijkt van wel en dat denk ik dus ook. Maar is lastig te zien omdat ze niet tegelijk beginnen...

Ik denk even hardop:
leg de bout neer op papier, trek een lijntje eromheen.
leg de andere bout op papier en trek er een lijntje omheen en kijk het "verschil"...
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Plaats reactie