Goedkope gel accu

Weetjes en tips voor onze auto.
André R
Mega lid

Goedkope gel accu

Bericht door André R »

Twee jaar geleden bij www.carspezials.de voor € 98 (excl verz.) een gel-accu gekocht.
Afbeelding
Scheelt 9 kilo.
Werkt prima, maar in de extreme kou heeft ie het wel eens moeilijk. Als ie een tijdje heeft gestaan haal ik hem er wel eens uit en laad hem bij. Door z’n formaat gaat het erin en eruit halen heel simpel.
Wat me opviel is dat het dezelfde accu is die ook in jumpstart stations zit zoals deze:
Afbeelding
Tegenwoordig voor een appel en een ei te koop. Dus is je accu het momenteel aan het begeven en je wilt een lekker lichte accu kun je hem goed daaruit slopen. Deze heeft schroefterminals zoals deze
Afbeelding
dus daar moet je wel iets op verzinnen. De accu kun je simpel met een spanbandje vastzetten.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Dat is eigenlijk wel een goeie. Nu kan die stomme accu er maar met veel moeite uit. Met zo'n gel geval gaat dat natuurlijk een stuk beter. Bij de carspezials ding hoef je ook geen aanpassinegn te doen aan je accu klemmen?
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Nee. Je kan de originele accuklemmen zo op de polen monteren.
Misschien idd. wel een tip voor jou als je de auto langere tijd laat staan. Kun je de accu even meenemen naar huis. Of een jumpstarter mee naar je garage meenemen om even de startbelasting te verminderen.
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door allen »

Waarin verschilt nu eigenlijk zo'n accu als deze met bijvoorbeeld een 250 euri gel accu bij bijvoorbeeld een Biesheuvel?
Heb zelf nog een heerlijk zware versie in de sigaar alleen kon ik me gewoon niet ertoe bewegen 2 tot 3 honderd euri uit te geven voor een batterijtje. :bag:

Lees nu trouwens 18A?! Is dat niet heel weinig?
Caterham => Britse degelijkheid...
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dennizz »

allen schreef:Waarin verschilt nu eigenlijk zo'n accu als deze met bijvoorbeeld een 250 euri gel accu bij bijvoorbeeld een Biesheuvel?
Heb zelf nog een heerlijk zware versie in de sigaar alleen kon ik me gewoon niet ertoe bewegen 2 tot 3 honderd euri uit te geven voor een batterijtje. :bag:

Lees nu trouwens 18A?! Is dat niet heel weinig?
18A kan wel prima hoor om te starten. Je moet alleen niet je radio even laten aanstaan en natuurlijk in de winter je accu bijladen of zo`n startmachine erbij kopen omdat de accu energie verliest.

Alleen het erin en eruit halen wordt praktischer de rest niet... In de winter of na de vakantie loop je dus regelmatig met startkabels/startaccu`s ect (2 keer zo snel).

Een voordeel is natuurlijk wel het gewicht, maar je hebt ook minder druk op je voorwielen.

Als ik ooit eens aan een nieuwe accu moet zal de prijs wel bepalend zijn wat ik erin gooi. De auto wordt dagelijks gebruikt, dus een kleintje zal bij mij weinig problemen geven...
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
André R
Mega lid

Bericht door André R »

allen schreef:Waarin verschilt nu eigenlijk zo'n accu als deze met bijvoorbeeld een 250 euri gel accu bij bijvoorbeeld een Biesheuvel?
Nou, het verschilt 150 euro als ik het even snel uitreken :D

Maar ik weet niet wat het verschil is. Die van Varley zal misschien iets beter zijn. Voor de speedster zou de Red Top 15 voldoende moeten zijn: http://www.varleyredtop.com/products_15.htm Die is maar 13Ah. Kortsluitstroom bij 20 graden 400A. De startmotor zal er ongeveer 90 trekken of zo. Die is 165 euro bij Bieheuvel. Zit ook op de Lotus Elise bij de Lotus Elise challenge.

Zolang de motor draait is er geen probleem. De dynamo levert genoeg (100 of 150A). Je moet alleen niks aanzetten met de motor af. Dan gaat het hard. Hoewel dat ook nog wel meevalt hoor.
Dominique

Bericht door Dominique »

Let aub wel op een goede bevestiging / isolatie van de batterij.
Je kunt hem niet bevestigen met de standaard voorziening, denk dus na over een goede mechanische bevestiging. Zwakke bevestigingen kunnen na verloop van tijd door trillingen en g-krachten (of door een impact bij een ongeval) maken dat de batterij los komt. Iedereen die wel eens de accu los heeft gemaakt of in dat gat gekeken heeft weet dat daar niets als aluminium zit. Wanneer je accu las komt zou hij sluiting met het chassis kunnen maken met brand als gevolg.

Zelf heb ik de accu rondom geklemd met piepschuim, en tegen vertikale beweging en voor isolatie heb ik er een zware neoprene plaat overheen gedaan.

Let ook op bij aanschaf van een gel accu of de datum niet verlopen is. Na lange tijd (bij VarleyRedTop 1 jaar) gaat de puf uit zo'n accu.
Afbeelding
André R
Mega lid

Bericht door André R »

Ik had de mijne via ebay (van Carspezials) voor een habbekrats trouwens. http://cgi.ebay.de/Racing-Battery-Opel- ... 25581ed9dc

Komt regelmatig voorbij
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Een groot verschil tussen een A en B merk van gelaccu's zou zijn dat een A merk wat meer kan hebben qua uitputting van de accu. Gelaccu's vinden het namelijk helemaal niet leuk als ze volledig ontladen worden (lichten een keer vergeten uit te doen, of te lang in de garage laten staan zonder druppellader bv). Een merk B "zou" al na 1 keer volledig ontladen al bij het vuilnis kunnen, een A merk kan misschien 3x nog wel aan :wink:
Ik heb ook de 13Ah redtop van Varley. Prima ding en levert genoeg stroom (beschikbare startstroom is zelfs hoger dan een standaard accu). Een keer een half uurtje je radio aan met de motor uit kan geen kwaad, tenzij je een boomcar met 8x500Watt hebt natuurlijk :wink:
Afbeelding
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Maik, bedoel jij niet de 15Ah dan? Die zie ik wel staan bij Biesheuvel voor 165 ofzo. Wilde eigenlijk weer een 30 erin proppen. Gelijk 100 pleuri meer. :shock:

Ennuh... Radio? Wasdah?
Maik

Bericht door Maik »

Mijn radio zit er nog in voor de flitsinformatie :oops: , speakers waren te zwaar, dus die liggen op de schroothoop :P
Ik zou ook weleens die 15Ah-unit kunnen hebben. Ik ben niet voor een gelaccu met hogere capaciteit gegaan omdat die dan weer een stukje zwaarder worden. Dan heeft het ook weinig zin meer om je goedkope normale accu te vervangen. Het mooie van die gelaccu's is juist dat je behoorlijk wat terug kan gaan in capaciteit (dus bv van 45Ah naar 15Ah), zonder dat de startstroom (/kortsluitstroom) minder wordt. Dat je niet meer een halve dag lang je verlichting aan kan laten staan zonder draaiende motor, daar moet je niet over zeuren, dat moet je dan gewoon niet meer doen met je domme hoofd (persoonlijk bedoeld).

:)
Afbeelding
vauxhall

Bericht door vauxhall »

ik heb ook die batterij en de lader van carspezials.de
was 130euro kwijt verzending inbegrepen
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Maik, jij bent soms echt een hond! Maar toch bedankt. Ik denk dat ik ook maar zo'n klein acuutje ga halen. Heb ik gelijk weer wat extra ruimte voor een oil catch tankje onder de kap. 8)

Wat ik trouwens nooit begrijp he... Vanwaar heb je flitsinfo nodig? De auto komt de garage niet uit... :lol:
Maik

Bericht door Maik »

:bash: Gister nog een stuk gereden!!! Ja, in de sneeuw en over de ijslagen op de weg... was best gaaf 8)
De Lupo had een sigaarprobleempje :oops:
Afbeelding
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Koren op m'n molentje. :lol:
Plaats reactie